Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Problem med infällbara backspeglar NG9-3 -07

Skönt!
    du kommer åt, men inte lika bra som när de är isärplockade, använd det tunna röret så kommer då åt bättre.
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

Helt original
    Reg.datum
    maj 2010

Spegeln fälls inte in

Har en 9-3ss 08:a och har nu fått problem med min ena bakspegel som inte vill fällas in. Har läst att man kan smörja upp dem. Men med vadå vanlig WD40? Och i så fall måste jag demontera spegeln för att rengöra eller kan man göra de på plats? Jag tycker inte jag hör någon motor ifrån spegeln heller kan de vara den som gått eller?
    Ng 9-3ss 2.0t

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Medlem#
    9095
    Lyssnar gärna lite på denna tråden också.. Har samma problem med min 9-5 -07..
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Måste bara fråga har du haft problem med speglarna när de blir riktigt kallt eller riktigt varmt?

Mvh

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Medlem#
    9095
    Jag har problem hela tiden! De rör sig varken när det är varmt eller kallt, så med största sannolikt har de väl kärvat ihop, men jag hoppas att det finns en räddning för dem! Varit så sedan jag köpte bilen för ett år sedan. Då rörde den ena sig någorlunda, men nu har den också lagt av..
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    På 9-5 så är det mer vanligt att de inte funkar än att det funkar.
    Ibland kan man med smörja få dem att fungera ett tag men dessvärre verkar problemet komma tillbaks igen.
    Lösningen att köpa nya kostar runt 6000:- plus arbete när jag fick mina bytta på goodwill/garanti.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    På min -07'a inträffar det ibland att högersidan inte fälls ut.

Någon som vet vad det är som kärvar/fallerar så man kanske kan vara lite proaktiv för att slippa mer problem?
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Har samma problem med min 9-3a, har tagit ned o smörjt upp bakspegeln, när jag klickar på knappen hörs inte ett ljud från vänster backspegel. Finns det någon säkring eller behöver man "återaktivera" funktionen?

Marz

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Medlem#
    -
    Hade samma på min, inte ett ljud från den. Jag böjde den för hand lite och började köra så hoppade den till och gick till sitt rätta läge. Efter det har den fungerat bra.

Har inte testat detta men det verkar verkligen lovande. Kika på den här länken: http://www.saabsunited.com/2014/04/t...ors-fault.html

Det verkar som att man kan koppla ur den enda kabeln som styr motorn för infällningen istället för att rycka ur hela kabeln och tappa avbländningen. Ska testa detta senare eller i helgen. Funkar det så är det ju toppen!!

DET FUNKADE!!

Det var dock en blå och lila kabel och satt i nummer 8 som styr motorn. Dra ur den å koppla in den gråa kontakten igen, så fälls inte spegeln in eller ut. Funktioner som uppvärmning, minne o allt annat fungerar. Återstår att se ikväll om avbländningen fungerar

Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Har felsökt min 9-3a lite, det visar sig att motorn fungerar när man lägger ström på den, det finns spänning upp till motorn men när man klickar på knappen för att fälla in backspegeln så jordas det inte som det ska och backspegeln fälls inte in. Mätte upp hur det fungerade på den andra fungerande backspegeln, vad det verkar så ligger det spänning på båda stiften i kablaget som går till elmotorn, alltså +12 på ena stiftet och +12 på andra, när man sedan klickar på infällning jordas ett av stiften beroende på om man ska fälla in eller fälla ut backspegeln. Det luriga med min icke fungerade backspegel är att när jag ska fälla in spegeln så jordas det inte. Vad är det som kan vara fel, ser ju ändå att det ligger +12,+12 på stiften, har styrdonet gett sig?

Någon som har sprängskiss på var det sitter?

Marz

Citat Ursprungligen postat av Marz Visa inlägg
    Någon som har sprängskiss på var det sitter?
    Du ser den utan att ta isär dörren.
    Styrdonet som styr funktioner i en ng9-3:as dörrar är modulen som har knappar för fönsterhissarna, alltså ett styrdon per dörr.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Okey! Borde jag kunna sno den modulen från vilken senare 9-3 som helst för att testa med?

Marz

Jag tror det. Den måste i alla fall vara från samma dörr för att passa. Vet dock inte om den måste programmeras beroende på vilken typ av backspegel som är monterad.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Borde fungera från min mors och fars 9-3a -08 med samma setup som jag har då, avbländning, infällbara och avfrostning. Ska testa detta.

Marz

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Jag fixade mina infällbara backspeglar idag. Båda bara klickad lite innan.
    Det jag gjorde var att byta ut den lilla lastresistorn som sitter i en svart lite platshållare där man gjutit samman allt med epoxy.
    Resistorn sticker dock fram lite men man måste ha ett bra verktyg såsom Dremmel med ”tandläkarborr” för att borra ren runtom så att man får fram bara benen.
    Knipsa sedan av den gamla och löd dit den nya. Fyll runt hålet med smältlim för att "bädda in" benen för att skydda mot korrosion.
    Finmekanik och pilligt.
    Men fungerar perfekt.

Jag har några motstånd över om någon vill ha.

IMG_7172.jpg
    IMG_7173.jpg

1 användare gillar detta inlägg

Senast redigerat av JLindborg den 2020-01-06 klockan 19:58. Anledning: Bildinlägg

Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Medlem#
    10853
    Väldigt informativt!
    Men är inte det där en varistor?
    Löser den ut pga kärvande mekanik/för hög ström i motorkretsen?
    Mvh Johan

93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Väldigt informativt!
    Men är inte det där en varistor?
    Löser den ut pga kärvande mekanik/för hög ström i motorkretsen?
    Hej!

Absolut heter det varistor. Jag hade lite minnesglapp där. hehe
    Den slits verkar det som.
    Hittade tipset genom ett annat forum för annan bilmodell.
    Kretsen hindrar strömmen om för högt fysiskt motstånd finns, såsom stoppläge.
    Sitter liknande varistorer i lykttorkarmotorer.

1 användare gillar detta inlägg

SAAB 9-5 Aero -00. SAAB 9-5 Aero -06.

Grå kabel, Yes..

Citat Ursprungligen postat av Jakalen Visa inlägg
    Hej !

Ok detta var många bra förslag, dock så gjorde jag en ännu enklare sak idag. Jag har typ alla funktioner som finns att ha på en backspegel. El infällbar (som strular) Minne, eluppvärmd, automatiskt avbländbar, elstyrd mm. Det jag gjorde var just att stanna den med lite våld till det att den satt rätt utfällt läge. Sen så öppnade jag upp den lilla plastdelen som sitter på insidan av dörren, dvs. där vart själva styrknapparna sitter för styrningen. På insidan fann jag två rundaktiga kontakter, en grå (den övre) samt en svart (den nedre). Drog ut den övre grå och det gjorde susen, allt fungerar inkl styrning, minne, uppvärming mm, det som slutade att fungera utöver elektriska in o utfällningen var tyvärr den automatiska avbländningen. Men denna lösning tog inte mer än 5 min att göra. Sen så hade jag bilen inne på SAAB, det kostar ca 4000 kr att få en ny backspegel med arbete. DOCK så kan man vilja betala vad man vill, dessa speglar går inte att få tag på just nu tyvärr, om dom ens kommer att finnas någonsin mer
    Tack för tipset om grå kabel. Jag tog bort den nu.
    Min vänstra dörrspegel hittar inte sitt yttre läge så jag har nu i två månader öppnat fönstret och dragit den till rätta.
    Det där har hänt många gånger senaste åren och då har jag kunnat hålla fast den i rätt läge så den kommer ihåg.
    Jag har också en gång, på sommaren vill säga, tagit itu spegeln och rengjort och smörjt och det verkade vara okay i den sommaren.
    Tack för tipset.
    (SAAB 9-3 2009. BioFuel)

Liknande ämnen

1. Infällbara backspeglar krånglar OG9-5
    Av fred_rik_88 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 19:27
  2. Elektriskt infällbara backspeglar börjar ge upp!
    Av klingström i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 15:25

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •