Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Backvarnare död?

  1. #1

    Backvarnare död?

    Nu har den nog dött!
    Min 9-5 Aero SC -02 har levt med ett återkommande "parkeringshjälp ur funktion". Felet har kommit och gått under det sista året eller så. Kändes till en början som det kom efter tvätt, regn eller minus grader på natten.......fuktrelaterat således. Nu har dock problemet valt att stanna kvar trots inomhusförvaring och torkning.
    Tänkte börja med att felsöka systemet ifrån sensorerna och framåt men vet inte hur det är uppbyggt.
    Om någon vänlig själ kunde bifoga en länk eller dyl till passande WIS avsnitt vore det uppskattat

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Backvarnare död?

    lyser backljuset?
    kan vara givaren på växelådan...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    30

    Backvarnare död?

    Har samma problem men inte orkat felsöka. Dosan sitter iaf i min kombi under bagagerumsgolvet, nära baksätet.



    /mattias
    Sent from my iPhone using Tapatalk.
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Backvarnare död?

    Jag bråkade med mina backsensorer på en 9-5 -03a och försökte på olika sätt mäta mig fram till vad som var trasigt men det var inte lätt trots att jag hade instruktioner med mätvärden från WIS.

    Ofta är det ärg i kontaktstycket som sitter på vänster sida innanför stötfångarhöljet och det kan man iaf mäta upp genom att ohm-mäta från kontaktstycket bakom varje sensor och fram till elektronikenheten som sitter under det främre bagagerumsgolvet.

    Det slutade för mig med att jag lånade Tech2 och kopplade in samt att jag bytte plats på sensorerna för att verkligen utesluta vilka som var trasiga. För mig var det 2 sensorer som var trasiga och jag köpte dessa på Ebay från http://www.neobrothers.co.uk för en fjärdedel av priset mot för på Bildelsbasen.

    Jag läste i en gammal tråd att man kan lyssna sig fram till vilken sensor som är trasig om man har bra hörsel, då är det bara att lägga örat mot sensorerna med backen i och det ska pipa om de sensorer som är hela.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5

    Re: Backvarnare död?

    Det är ju själva.....
    Nu har min schizofrena backvarnare börjat funka igen!
    Jag ställde bilen inomhus under 48h och när jag kom tillbaka fungerade backvarnaren när tändningen var på (backljusen var tända). Lycklig startade jag bilen, la i backen och "DING": "p-hjälp ur funktion". Provade igen och fick samma resultat (backljus tända).
    Dagen efter när bilen stått ute över natten i regn och blåst funkade helt plötsligt backvarnaren igen!
    Jag ska försöka pressa örat mot sensorerna och lyssna medans en kompis lägger i backen med tändningen på.......
    Tacksam för alla tips!

Liknande ämnen

  1. Backvarnare
    Av Martinaolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 12:32
  2. Backvarnare 9-3SS -05
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 09:24
  3. 9-5 -01 backvarnare
    Av elboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 17:59
  4. Backvarnare 9-3 -04
    Av putte9-5 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 20:41
  5. Backvarnare ur funktion
    Av dannie-boy_82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 01:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •