Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    160

    Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Tja.

    Köpte mig en 9-5 aero för strax över månad sen och affären skedde väldigt hastigt då jag var i akut behov av bil. Så ingen som helst närmare kontroll gjordes av bilen.

    Nu till problemet.
    Motorn dricker en hel del olja! Jag börjar bli less på att fylla på hela tiden.
    Man har hört mycket om koks problem och oil sludge.

    Vevhuventilationen är bytt m.m.. Har gjort 2 oljebyten samt bytt turbon i tron att det var den som inte mådde så bra för att den blårök varje gång man starta den.

    Nu till min fråga. Kan jag flylla motorn me diesel eller fotogen för att lösa upp koks som ev sitter på kolvringar m.m.?

    Tanken är att fylla från tändstiftshålen och låta det stå nån natt. Sedan köra runt motorn på startmotorn ändast för att låta det cikulera. Sen får man tömma allt byta filter och slå på nån billig olja.. typ biltema. Starta motorn och låta stå på tomgång nån minut. Slå ut oljan igen och på me ny och fräsch samt filter igen.

    Vad tror ni om detta? Kan motorn ta någon form av skada? Kan smörningen utebli så pass att man repar upp cylinder väggar m.m. när man kör runt motorn med diesel i?
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Blårök när man startar borde indikera ventiltätningar, i alla fall om blåröken upphör.

    Vad det gäller dåliga kolvringar och tätningar så kan jag inte svara på vad en omgång med diesel skulle innebära.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    160

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Blårök när man startar borde indikera ventiltätningar, i alla fall om blåröken upphör.

    Vad det gäller dåliga kolvringar och tätningar så kan jag inte svara på vad en omgång med diesel skulle innebära.
    Ja det skulle kunna vara det. Fick dock höra av en vän som har verkstad och är kunnig, att om motorn haft problem me vevhusventilationen så är det mycket möjligt att koks har satt sig på kolvringar så att dom inte "öppnar" och tätar ordentligt mot cylinderväggarna så att dom släpper igenom olja som sedan förbränns. Fick rådet att slå på WD-40 eller 5/56 genom tändstiftshålen. En hel flaska fördelat på alla cylindrar och låta stå över natten.

    Jag vill göra den "operationen" med bättre resultat så jag tänkte diesel eller fotogen.

    Vill dock inte skada lager m.m i motorn därav frågan.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Giorgos81
    Tanken är att fylla från tändstiftshålen och låta det stå nån natt. Sedan köra runt motorn på startmotorn ändast för att låta det cikulera.
    Tycker jag låter som en dålig ide. När du kör på starten kommer oljepumpen pumpa ut dieseln till smörställerna. Om du lyckas få dieseln att lösa upp nån skit kommer även den kunna sugas in av pumpen om den inte sätter igen oljesilen d.v.s..

    Aktiv dödshjälp tror jag var Boostens benämning på det här.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    160

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Vad gör man om man vill ha motorn fri från koks då?

    Att göra flera oljebyten tror jag hjälper föga då koks "sitter"
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    655
    Medlem#
    2681

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Man öppnar motorn plockar ur delarna och rengör.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    160

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Man öppnar motorn plockar ur delarna och rengör.

    Mvh


    EDIT: Vad gör man om man inte har tid eller pengar att ta ur motor samt plocka ner i molekyler för att göra "rent"?
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Giorgos81
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Man öppnar motorn plockar ur delarna och rengör.

    Mvh


    EDIT: Vad gör man om man inte har tid eller pengar att ta ur motor samt plocka ner i molekyler för att göra "rent"?
    Fyller på olja i tid & otid!

    WD40 metoden som du nämner är väl det billigaste man kan prova för att lösa upp kokset, men om det hjälper är ju en annan sak, har väl hjälpt för vissa men inte för andra!

  9. #9
    Steg 4 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 053
    Medlem#
    3471

    Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    WD40 metoden till att börja med vill du vara xtra noga plocka bort tråget och rengör pickup mm.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    160

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Får väl bli WD40 metoden.

    Hur pass jävligt är det att ta ner tråget? Mycket som ligger i vägen?

    Sen tänkte jag fråga om det finns nån guide till byte av ventiltätningar. Det är en operation jag aldrig gjort.

    Mvh
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Tråget är jobbigt på tidiga Aero. Sök, så hittar du säkert en guide.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    685

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Vad jag vet är det ytterst ovanligt med läckande ventiltätningar på 9-5. Det mest sannolika är att dina kolv och oljeringar är duktigt igenkoksade. Skulle rekommendera dig att göra ett kompressionstest. Om ringarna är riktigt körda så kommer det att synas. Du kan prova lösa upp skiten genom att hälla i WD40 i cylindrarna, alternativt nån elak industridiesel eller liknande och hoppas på det bästa. Tyvärr är inte sannolikheten stor att det kommer att hjälpa, möjligtvis kan det reducera förbrukningen av olja. Det enda som hjälper helt och hållet är byte av kolv och oljeringar. För att rengöra motorn invändigt skulle jag rekommendera flera täta oljebyten samt att du tillsätter något "engine flush" medel. Glöm som sagt inte att plocka ner tråget och rengöra oljesilen då det lär fastna en massa skit i den om motorn är förorenad.

    Har själv en likadan bil som trots 1000 mils bytesintervaller drar olja. Fyller på en liter var 3-400 mil beroende på körstil. Däremot har jag ingen blårök eller liknande problem. Det enda man känner är att avgaserna luktar oljigt ibland. Men det är fortfarande billigare att fylla på med olja än total motorrenovering.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    618

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Vad jag vet är det ytterst ovanligt med läckande ventiltätningar på 9-5. Det mest sannolika är att dina kolv och oljeringar är duktigt igenkoksade. Skulle rekommendera dig att göra ett kompressionstest. Om ringarna är riktigt körda så kommer det att synas. Du kan prova lösa upp skiten genom att hälla i WD40 i cylindrarna, alternativt nån elak industridiesel eller liknande och hoppas på det bästa. Tyvärr är inte sannolikheten stor att det kommer att hjälpa, möjligtvis kan det reducera förbrukningen av olja. Det enda som hjälper helt och hållet är byte av kolv och oljeringar. För att rengöra motorn invändigt skulle jag rekommendera flera täta oljebyten samt att du tillsätter något "engine flush" medel. Glöm som sagt inte att plocka ner tråget och rengöra oljesilen då det lär fastna en massa skit i den om motorn är förorenad.

    Har själv en likadan bil som trots 1000 mils bytesintervaller drar olja. Fyller på en liter var 3-400 mil beroende på körstil. Däremot har jag ingen blårök eller liknande problem. Det enda man känner är att avgaserna luktar oljigt ibland. Men det är fortfarande billigare att fylla på med olja än total motorrenovering.

    Om man någongång skall byta ut dessa halvtråkiga original kolvarna, vad skall man byta till för kolvar?
    Hört att vissa kört på T5 kolvar?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    685

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Fungerande vevhusventilation och friska kolv/oljeringar så behöver du inga T5 kolvar. Dessutom borde T5 kolvarna som inte är lågfriktionskolvar leda till högre bränsleförbrukning.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Hej!

    Industridiesel, vad är det?

    (Ren RME har jag använts som ett "bra lösningamedel")
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Industridiesel, vad är det?

    (Ren RME har jag använts som ett "bra lösningamedel")
    Hur skall man tolka ditt inlägg? Går det bra att köra i RME Diesel i cylindrarna för att lösa upp ev. koks i ringar osv utan att motorn tar skada? Läste i ditt tidigare inlägg att det var aktiv dödshjälp
    SAAB 9-3 Aero -01

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Hej!

    Först o främst, man måste ha "tur" för att WD40-metoden skall funka, har ringarna koksat ordentligt så lossar de inte av sig själv precis. När RME kom för massor av år sedan så var det många som upptäckte att det var ett ypperligt tvättmedel för motordelar osv, bättre än "vanlig diesel".

    Jag menar att man kan pröva 100% RME istf WD40, lossa pluggen i sumpen o påbörja behandligen.

    Man skall INTE blanda i "nå't främmande" i motoroljan i akt o mening att skölja ur motorn.

    Vad jag vände mig emot i nå't tidigare inlägg var att späda oljan med en stor mängd diesel och köra motorn, detta är knappast livslängdsförhöjande.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459

    Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Ok då är jag med! Finns det risk att det som löses upp blir kvar i motorn och sedan sätter sig i silen?
    SAAB 9-3 Aero -01

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    160

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost


    Vad jag vände mig emot i nå't tidigare inlägg var att späda oljan med en stor mängd diesel och köra motorn, detta är knappast livslängdsförhöjande.
    Det var aldrig min tanke om du läser första inlägget.

    Men jag har en ny ide!
    Tömma motorn på olja och ta bort tändstiften. Fylla och då menar jag fylla alla cylindrar med fotogen diesel eller RME. Jag föredrar diesel iaf. Låta pluggen från tråget vara av med en oljesamlare under och bara vänta på lösningsmedlet har runnit igenom kolvringarna. Sedan ta den tyngsta släggan man hittar och bara banka sönder hela skiten!! Trött på att det ska krångla. Ventiler hit ventiler dit vaccumslangar och vetefan. Bilen går bra bara när den vill nu dom senaste dagarna. Blev arg idag och börja varva ut han på 1-2-3 växel.. bara för att man fick spel inget annat.
    Hade säkert 140km/h och skulle bromsa ner till säg 30.. 1 bromsning och bromsarna var utmattade!! Aero bromsar? Vad är det för skit?? Fräscha skivor och belägg samt nybitt bromsvätska.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    160

    Re: Fylla motor me diesel el fotogen? 9-5 aero -01

    Juste!! Vid 5 tusen varv så bröt den av. Som en on off knapp. 4800varv ON 5000+ OFF.
    Vad e detta då?
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

Liknande ämnen

  1. [9-5 aero] fylla ac
    Av hjertis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 22:16
  2. Saab og900i 16V nyrenoverad motor låter som en diesel.
    Av Picass0 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 16:54
  3. Saab vs Opel diesel. Samma motor??
    Av Richi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-24, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •