Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Likhet mellan olika årsmodeller på stötdämpare OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Begagnade kompletta fjäderben kan ju vara lika slut som dom du har, eller nästan så får du göra om allt om ett år igen, jag skulle helt klart ha satt i nya dämpare i alla fall, även om det kräver isärtagning med fjäderspännare.
    Det jag funderar på om man skulle byta dämpare är ju om jag även skulle behöva byta fjädrarna(bilen hänger bak) och då lika gärna kan byta hela fjäderbenet?

    Finns ju beggade till bra pris på Blocket, med risk för att man måste göra om det igen på sikt..
    Senast redigerat av ptrw den 2017-05-17 klockan 23:04.

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    när du ska lossa muttern till dämparen kapa den precis i höjd med muttern så är risken mindre för att det bara snurrar
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av ptrw Visa inlägg
    Det jag funderar på om man skulle byta dämpare är ju om jag även skulle behöva byta fjädrarna(bilen hänger bak) och då lika gärna kan byta hela fjäderbenet?

    Finns ju beggade till bra pris på Blocket, med risk för att man måste göra om det igen på sikt..
    Ja, eller så är dom sunk redan från början.. Man kan ju lösa problemet så också, men själv hade jag valt att iaf byta dämparna, då det brukar göra mycket för bilens väghållning, hittar man billiga fjäderben med fräscha fjädrar så kan man ju frövisso köpa dom och byta dämpare i lugn och ro hemma i garaget och sen bara skifta på bilen.

    Dämparna bak kostar typ en femhundring från svensk leverantör, eller dryga 300 från tyskland, då av märke monroe.

    Exempel: https://www.autodoc.se/monroe/7436160 ..behöver inte vara billigast.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    Var hittar man nya fjädrar i rätt längd? Sportchassi och kombi.
    Vilka dämpare rekommenderas Orginal (billigast), Bilstein B4 eller B6?
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja, eller så är dom sunk redan från början.. Man kan ju lösa problemet så också, men själv hade jag valt att iaf byta dämparna, då det brukar göra mycket för bilens väghållning, hittar man billiga fjäderben med fräscha fjädrar så kan man ju frövisso köpa dom och byta dämpare i lugn och ro hemma i garaget och sen bara skifta på bilen.

    Dämparna bak kostar typ en femhundring från svensk leverantör, eller dryga 300 från tyskland, då av märke monroe.

    Exempel: https://www.autodoc.se/monroe/7436160 ..behöver inte vara billigast.
    Skulle kunna vara en idé, köpa beggade fjäderben men uppdatera dämparna innan man monterar på bilen sen!

    Är det någon skillnad på höger/vänster bak? Sedan/kombi?
    Senast redigerat av ptrw den 2017-05-21 klockan 21:40.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    9-5 har inga fjäderben bak, utan det är multilänk bak. Dämpare och fjäder är sedan monterade i en konsol vilken skruvas fast i hjulhuset.

    Jag vill minnas att det finns några gummin i konsolen som man kan byta men annars så är det bara en plåtburk att fästa fjäder och dämpare i.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -

    Fjäderben bak 9-5 2004

    Då mina dämpare bak är som cykelpumpar så tänkte jag byta. Är det samma fjäderben på alla årsmodeller?
    Har hittat några fina med lågt mil på skroten men från en -00 och min är en -04 passar det??

    Mvh Thomas
    Saab 9-5 Vector -03

  8. #28

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-13, 22:31
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 01:12
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 17:53
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 22:45
  5. Väghållning i 9-5 olika på olika årsmodeller?
    Av Mackan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •