Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Instabil tomgång, dippar och rusar vid start, og9-3 T5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Instabil tomgång, dippar och rusar vid start, og9-3 T5

    Har fått ett irriterande problem precis när jag tänkte att allt var ok.

    Det började med att vid kallstart under 0 grader så gjorde motorvarvet ett dipp direkt efter start ner så den nästan stannade för att sedan rusa upp till runt 2000RPM i nån sekund. Felet verkar komma även vid högre yttertemp men dippen är inte lika djup och rusandet mindre markant, ibland knappt märkbart.

    Man kan även få motorn att dippa om man är snabb med att lägga i R eller D direkt efter motorn startats. Ibland kan även motorn dippa av att AC:n går på. En dipp betyder inte alltid att motorn rusar, men det händer, speciellt då motorn är kall.

    Bilen det gäller är den i signaturen. När jag tänker efter så tror jag detta dök upp efter jag dragit åt klämman på IC'n som läckte. (För de som ev. följt mina äventyr här .) Då skruvade jag bara bort vänster strålkastere och blinkers utan att mecka med nåt motorrelaterat... Motorn går bra i övrigt.

    Tänkt felsökning är startgas för att leta läckor samt ev. testa med originalboxen. Men vad i övrigt ska jag titta på?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Instabil tomgång, dippar och rusar vid start, og9-3 T5

    Det låter lite som att viss kompensation i boxen saknas. Just ACC skall ju programmet kompensera för när signal att ACC skall startas inkommer till boxen. Då brukar dippen bli knappt märkbar.
    Det kan också vara så att de kopplat på någon kompensation som inte behövs när man har automatare (eller tvärtom). Om jag inte minns fel så är ju ditt program ett original 200hk flyttat till automat-mappen.
    Kanske glömde de bort att klicka bort viss kompensation som inte behövs på automatare?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Instabil tomgång, dippar och rusar vid start, og9-3 T5

    Problemen är i särklass som störst vid kallstart. Skulle det finnas nån kompensering som krävs eller inte krävs i det fallet, för min bil?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Instabil tomgång, dippar och rusar vid start, og9-3 T5

    Hur länge har du kört med programmet?
    Tomgångsmotorn behöver adapteras in. Om du står på tomgång en 5-10 minuter så skall den "lära sig" hur din tomgångsmotor mår och sen skall det bli bättre.
    När jag nollar boxen på min så blir tomgången väldigt orolig under de första 10 milen eller så, tills den har adapterat in tomgångsmotorn.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Instabil tomgång, dippar och rusar vid start, og9-3 T5

    Intressant. Tja jag har ju inte kört så mycket tomgång. Körde hem i från firman 15 mil, sen kanske 10 kortare vändor på 1 mil. Tycker det visserligen blivit vanligare med dipparna, men den första var i särklass den största då den även varvade mest och längst.

    Är inte riktigt sugen på att koppla ur styrdonet utan testat annat först. Tycker att motorn fortfarande går bättre och bättre. Idag tyckte jag det tryckte på rätt bra i rumpan vid 3-3500RPM.

    Kan det vara att tomgången adapterats till läckande IC-slang och den spruckna korta vacuumslangen på insuget de bytte på firman? Och nu har den problem att hitta tillbaka?

    EDIT: Mindre tankefel. Den korta slangen byttes innan sista programmeringen, men den dåligt dragna slangklämman körde jag med de 15 milen hem och lite mer...

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Instabil tomgång, dippar och rusar vid start, og9-3 T5

    Nix, det gör inget.

    Alltså, tomgångsmotorn finns för att när du släpper gasen så stängs spjället helt. Om inte tomgångsmotorn då fanns skulle motorn dö. Tomgångsmotorn sitter precis vid spjällhuset med en slang före och en slang efter spjället och släpper förbi precis så mycket luft som behövs för att hålla tomgången rätt. Motorn kan öppna slangen mer eller mindre och det är detta som är adaptionen, alltså hur mycket den skall vara öppen för att uppnå rätt tomgång och det gäller även kompensationen.
    Så, låt den stå på tomgång 5 minuter med ACC och allt annat igång och prova sen.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Instabil tomgång, dippar och rusar vid start, og9-3 T5

    Jag testade nu. Körde 5 min under uppvärmningsfasen blev det då och den bättrade på sig vart efter. Hur mycket det bidrog med att motorn blev just varmare vet jag inte. Sedan åkte jag en kort sväng tills jag fick upp normal motortemperatur och körde 5 minuter till på tomgång. Sista 2-3 minuterna kunde jag inte se att motorvarvtalet ändrades när AC:n gick på och av. Inte heller ändrade sig varvtalet nåt att tala om när jag lade i och ur en växel.

    Får väl se hur det beter sig framöver, men det här inger hopp. Värst har som sagt starterna varit och det blir ju pinsamt när folk tittar på en i tron att det är en gammal gubbe som lyckas slira på kopplingen med t.o.m. en automat..

Liknande ämnen

  1. 9-5 Rusar på tomgång för att sen dö
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-04, 22:34
  2. Dålig tomgång vid start
    Av [nordis] i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 12:02
  3. Hög tomgång vid start?
    Av Yolibie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 15:28
  4. SNÄLLA! min 9000 cd turbo -89 rusar på tomgång och tvekar
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 20:57
  5. Konstigt fel 2.0 t 90a talladega rusar vid start
    Av stoffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •