Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Svarva kolvar. är det seriöst?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Svarva kolvar. är det seriöst?

    Tjo!

    Tänkte höra om det är lämpligt att svarva kolvtoppen.

    Det är så att jag har min b202 turbo motor hos renoverarn och kolvspelet var för stort,så jag tänkte få det borrat till 0,5öd.

    Jag blev erbjuden att köpa nya smidda wiseco kolvar med ringar och kolvbult som han hade på hyllan till priset av 6500Kr.
    Tyvärr var ju kolvarna plana för sugis men enligt honom var det inga problem att svarva kolvtoppen som jag ville ha den. detta ingick i priset.(borde kanske lita på han).

    Tycker det känns skumt att svarva i nya dyra kolvar, men jag kanske oroar mig i onödan?
    Har inte många kolvar typ samma råämne eller vad man ska säga och sedan bearbetas toppen så man vill ha den? eller är jag ute å cyklar.

    Vill ha ett redigt svar på detta av nån expert

    Han kunde ju även skaffa standard öd kolvar men dem var dyrare än race kolvar
    Har även försökt genom annons att hitta nya men utan resultat,vet att dessa såldes ut på nån saabfestival nån gång. kanske någon som ligger på nya? öd 0,5.

    Om nu inte svarvning är lämpligt så kanske nån kan tipsa om vart man kan finna prisvärda kolvar.


    Hoppas nån kan svara på detta.

    Mvh Daniel
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Hej!

    Bör inte vara några problem att svarva av kolvtoppen om det finns material för det. Många svarvar ju av sina T5 kolvar för att kunna köra med T7 toppackning och det funkar.

    Vad är det för motor det gäller?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    För bibehållen hållbarhet: NEJ

    Vad är sugkolvarna av för kvalité? Det är klart att det kan fungera efter svarvningen och att det finns tillräckligt med gods kvar för att få en fullgott alternativ till att köpa andra kolvar.

    Vad gäller det för motor och effektuttag?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Gäller samma hållf. krav och materialspec. på kolvar till sugmotorer? Tänker på den högre kompressionen på motor med överladdning och knackningsbenägenhet.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Motorn det gäller är en b202 turbo. ursäkta att jag glömde skriva det. Effekten kommer hamna på max 300. men sen är det ju trevligt att veta att man har en bra hållbar botten till eventuella planer i framtiden.

    Kvaliten på materialet i kolvarna kan jag inte uttala mig om tyvärr. Kanske inte är samma material i turbo och sugiskolvar?

    Men det jag vill veta är om det är dumt att köpa dessa då. Kanske är bättre å hitta färdiga med rätt komp.

    Finns det nån regel på tjockleken som blir kvar efter svarvning?

    Har ju sett att istort sett dem flesta som säljer kolvar kan bearbeta kolvtoppen efter dina behov. så jag fick bara för mig att kolvarna var gjorda med plan topp och sedan anpassas efter dina behov. men det kanske är en särskild typ av kolvar tex je kan erbjuda då.

    Lite svårt å förklara hur jag tänker men hoppas ni förstår. menar att det finns en grundstomme som sen bearbetas.
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    2

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Tror du inte att det blir billigare att köpa en begagnad motor. Du kan säkert få tag på en för 1000-2000 och ta blocket eller hela bottendelen. Originalkolvarna håller långt över 300hk.

    Mvh Erik

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Citat Ursprungligen postat av SnEl888
    Tror du inte att det blir billigare att köpa en begagnad motor. Du kan säkert få tag på en för 1000-2000 och ta blocket eller hela bottendelen. Originalkolvarna håller långt över 300hk.

    Mvh Erik
    Jo visst blir det billigare med en begagnad motor. men då är den begagnad med. Jag är ute efter att få en motor som blir som ny samt med bra hållbarhet på lång sikt. Då bilen den ska sitta i är såpass iordning så tycker jag det är värt det.
    Tanken först var en budgetrenovering men ribban har höjts lite.
    Gamla motorer har jag gott om så det är lungt.

    Men om jag finge tag på nya öd orginalkolvar så skulle jag nöja mig med det, sen en balansering och invägning på det.

    Men men, får se hur det blir. Vore ju ändå nice med smidda je kolvar eller nått sånt. Men sen blir man ju genast sugen på några h profilstakar eller dyligt med om man ändå ska köpa dyra kolvar. Hm får lite beslutångest.
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Jag tror inte på svarvningen iom att gropen på B202L är nästan 4mm djup. Hur mycket gods är det kvar då? 2mm?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    147

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag tror inte på svarvningen iom att gropen på B202L är nästan 4mm djup. Hur mycket gods är det kvar då? 2mm?
    M.V.H.
    Som vanligt, utan att veta..
    Det är väl synnerligen enkelt att mäta upp - och få visshet om hur många tiondelar(?) som återstår???

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Nu vet jag faktiskt inte hur tjockt material det är på dem kolvarna jag blev erbjuden. Men kikade lite på en t8 kolv. Den har en tjocklek på ca 7mm mellan botten på skålen och undersida. Kanske ett riktmått att gå på?

    Ingen som kan svara helt bombsäkert på detta?
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Citat Ursprungligen postat av saab putte
    Nu vet jag faktiskt inte hur tjockt material det är på dem kolvarna jag blev erbjuden. Men kikade lite på en t8 kolv. Den har en tjocklek på ca 7mm mellan botten på skålen och undersida. Kanske ett riktmått att gå på?

    Ingen som kan svara helt bombsäkert på detta?
    Jag har hört att 7mm är ett bra riktmärke på lagom tjocklek för turbo. Men det beror ju på diametern också men under 6mm skulle jag undvika tror jag...
    En BMW sugmotorkolv (M52B2 jag mätte på sist hade 6mm tjocklek men då har den mindre diameter.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Svarva kolvar. är det seriöst?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Bör inte vara några problem att svarva av kolvtoppen om det finns material för det. Många svarvar ju av sina T5 kolvar för att kunna köra med T7 toppackning och det funkar.

    Vad är det för motor det gäller?

    Mvh
    Skillnaden där är att man i princip endast svarvar av kanten. Dom kolvarna har ju redan en "grop" i mitten vilket jag förstod att dessa sugmotorkolvar inte har?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Skillnaden där är att man i princip endast svarvar av kanten. Dom kolvarna har ju redan en "grop" i mitten vilket jag förstod att dessa sugmotorkolvar inte har?

    Stämmer bra att dem var plana, jag ska höra efter lite hur tjocka dem är nu.
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag har hört att 7mm är ett bra riktmärke på lagom tjocklek för turbo. Men det beror ju på diametern också men under 6mm skulle jag undvika tror jag...
    En BMW sugmotorkolv (M52B2 jag mätte på sist hade 6mm tjocklek men då har den mindre diameter.

    M.V.H.

    Ok! då kanske man kan utgå från det då, att sätta min mått på 7mm. ska ta reda på tjockleken på dem.
    Men då är frågan, säg att det finns såpass mycke material att det hamnar på 7mm efter svarvning, är det lungt då eller?
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Hagfors (Bergsäng)
    Inlägg
    32

    Re: Svarva kolvar. är det seriöst?

    Tjo! en liten uppdate.

    Har nu vart hos motortrimmaren och kolvarna jag blev erbjuden kommer funka fint. Jag missuppfattade honom sist jag var där och fick för mig det var plana kolvar.
    Men så var inte fallet.

    Det var kolvar som skulle suttit i nån e85 turbobil.
    Så dem hade fullradieskål samt små ventilurtag,vilket kan va bra om man vill ha vassare kammar nån gång.

    Hade med mig en 2,3 lång topp samt en korttopp då han ville mäta volymen i förbränningsrummen.

    Så det positiva är att kolvarna inte behövdes bearbetas alls,vilket jag först trodde. Komptalet han mätte upp hamna istort sett som orginal.

    Ca 8,8 med långtoppen och ca 9,2 med korttoppen.(ligger på 9,0 enligt saabs bok) Sen ändras det lite plus/minus beroende på tjocklek på topplockspackningen. Så det skulle funka bra.

    Korttoppen tyckte han jag inte behövde köra med då mina effektmål inte är så himla stora, så en renoverad 2,3långtopp med radiesäten samt matchportning mot mitt speciella insug var hans recept. Vill ju som sagt få användning av insuget jag har. Annars kanske det blivit en korttopp ändå.
    Men det är ju inget som hindrar att montera korttoppen längre fram då det blev istort sett samma komp med den men känns ändå onödigt till mitt effektmål.

    Så får det bli.
    Trevlig helg!
    Vad vore livet om man inte fick skruva saab?

Liknande ämnen

  1. Hur bör man svarva ner T5 kolvar
    Av Turbo_Holm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-05, 18:41
  2. Var svarva kolvar?
    Av läppglans i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 01:10
  3. Svarva T5 Kolvar till 2.0t
    Av Kelso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 11:24
  4. Svarva T5 kolvar?
    Av uffe olsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 08:55
  5. t5 kolvar i t7 motor svarva eller t5 packning???
    Av hellas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 08:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •