Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 900 T8 special turbo fråga

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    900 T8 special turbo fråga

    Har en slang anslutning på turbo som de blåser luft ur, vet inte vilken slang som ska sitta där, har vart nån kladd och skruvat på den innan mej, anslutningen sitter pekandes mot kylarens vänstra hörn om de e till nån hjälp, den verkar inte ladda som den skall. nån som vet vilken anslutning jag menar? slangen mellan wastegate och solenoiden uppepå kylaren sitter där, samt en slang mellan solenoiden och insuget.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    659
    Medlem#
    7641

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Hej, du har en specialversion av denna T8 är det svårt att besvara din fråga, men det är klart att läcker det tryck från turbon tappar den ju tryck till insuget och laddar för lågt.
    Original T8 har ingen reglering av trycket och inga reglerslangar anslutna utan maxtrycket begränsas till c:a 0,7 bar av en laddtrycksregulator som går att justera mekaniskt.
    Kanske är systemet modifierat med laddtrycksreglering och MV.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    T8 special ha väl visst APC?? Det låter ju mer som en anslutning till solenoiden.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Låter som det är slangen som skall kopplas till "C" på magnetventilen som skall sitta där. Slangen som går till insuget är antagligen returen. Råder dig att montera den då turbon gissningsvis nu laddar på tok för mycket.

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    En bild säger mer än 1000 ord....?

    Fixa en bild på spektaklet så kommer svaren ett efter ett ska du se!

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    En bild säger mer än 1000 ord....?

    Fixa en bild på spektaklet så kommer svaren ett efter ett ska du se!
    ska försöka ta en bild imorgon.

    MVH

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    APC kom på T8 1982 nån gång.

    Din anslutning som är tom ut från Turbon skall till den tredje anslutningen på APC Solenoiden uppe på kylaren. Har din tre anslutningar? Eller är kanske en av? Ta en bild som sagt så kan vi se. En går till insuget, en går till Wastegate klockan och den tredje går till turbon då.
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    APC kom på T8 1982 nån gång.

    Din anslutning som är tom ut från Turbon skall till den tredje anslutningen på APC Solenoiden uppe på kylaren. Har din tre anslutningar? Eller är kanske en av? Ta en bild som sagt så kan vi se. En går till insuget, en går till Wastegate klockan och den tredje går till turbon då.
    finns 3 uttag på ventilen alla har slangar kopplade, kollade lite snabbt nu ikväll, verkar som ena slangen går in i kupen från ventilen, knäppa en bild och kolla igen nogare imorgon, som sagt vet jag inte vad föregående ägare kladdat med. mer info kommer imorgon, med bilder

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Om en slang går in i kupen så kan det ju finnas risk att hitta en pysventil i andra änden...

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Citat Ursprungligen postat av nibjo
    Om en slang går in i kupen så kan det ju finnas risk att hitta en pysventil i andra änden...
    Precis vad jag tänkte nu också....

    TS, en "pysventil" är en felaktig variant av "trim", typ bonntrim, man släpper ut trycket som ska öppna wastegate och på så sätt lurar turbon att ladda högre....

    Bort me skiten isf!!

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Fel av mej att en slang gick in i kupen!

    har ritat en jättefinbild på hur de e kopplat samt fått en bild på slanguttaget på turbon som inte e kopplad.
    [img=http://img233.imageshack.us/img233/8318/slangarna.th.png]

    [img=http://img546.imageshack.us/img546/5797/bild087t.th.jpg]

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Den som går till insuget ska väl sitta på turbon.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Den som går till insuget ska väl sitta på turbon.
    har en -83 T8 och en -81 T8 på dessa bilar gör den det. frågan e med uttaget på insuget sen, bara plugga kanske?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Citat Ursprungligen postat av jrswe
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Den som går till insuget ska väl sitta på turbon.
    har en -83 T8 och en -81 T8 på dessa bilar gör den det. frågan e med uttaget på insuget sen, bara plugga kanske?
    Ofta så är nåt av uttagen på insuget pluggat. Det beror på hur motorn är konfigurerad. T.ex. om den har EGR enstegs eller tvåstegs så åtgår ett eller två uttag. Har man ingen EGR alls blir det två uttag över o.s.v..

    Skaffar man en originalplugg ser det bättre ut än med en slangstump med en skruv i och det väcks färre frågor på besikningen...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av jrswe
    har en -83 T8 och en -81 T8 på dessa bilar gör den det. frågan e med uttaget på insuget sen, bara plugga kanske?
    Ofta så är nåt av uttagen på insuget pluggat. Det beror på hur motorn är konfigurerad. T.ex. om den har EGR enstegs eller tvåstegs så åtgår ett eller två uttag. Har man ingen EGR alls blir det två uttag över o.s.v..

    Skaffar man en originalplugg ser det bättre ut än med en slangstump med en skruv i och det väcks färre frågor på besikningen...
    Jo de e klart, men om jag flyttar slangen från ventilen till turbon, får jag ett öppet uttag på ventilen oxå..

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Citat Ursprungligen postat av jrswe
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90

    Ofta så är nåt av uttagen på insuget pluggat. Det beror på hur motorn är konfigurerad. T.ex. om den har EGR enstegs eller tvåstegs så åtgår ett eller två uttag. Har man ingen EGR alls blir det två uttag över o.s.v..

    Skaffar man en originalplugg ser det bättre ut än med en slangstump med en skruv i och det väcks färre frågor på besikningen...
    Jo de e klart, men om jag flyttar slangen från ventilen till turbon, får jag ett öppet uttag på ventilen oxå..
    VA?

    Du ska flytta slangen i från insuget till turbon.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av jrswe

    Jo de e klart, men om jag flyttar slangen från ventilen till turbon, får jag ett öppet uttag på ventilen oxå..
    VA?

    Du ska flytta slangen i från insuget till turbon.
    hahahah ja jag vet, tänkte fel där fet bom av mej

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Nu har jag kollat hur det skall vara. Problemet är att din Turbo nån gång är bytt och man har monterat en turbo från T16 eller nåt liknande. Dina slangar är rätt kopplade. På T8 Special så är röret/anslutningen ut från Turbon helt enkelt pluggad. Men när man bytte Turbo på din bil så missade man detta. På T8 special tar helt enkelt APC systemet sitt tryck från insuget istället för ut från Turbon.

    Bilen jag kikat i är en enägars pensionärskörd T8 Special 1989 som är helt mekaniskt orörd, så jag antar den är som från fabrik. Att jag var förvirrad i mitt första inlägg beror på att jag är sjukt van vid T16 bara, har bara haft T8 några veckor.

    Så om du skaffar en plugg eller sätter en slang och pluggar på anslutningen vid Turbon så kommer nog lite hästar hitta hem igen!
    MEDLEM 7032.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: 900 T8 special turbo fråga

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Nu har jag kollat hur det skall vara. Problemet är att din Turbo nån gång är bytt och man har monterat en turbo från T16 eller nåt liknande. Dina slangar är rätt kopplade. På T8 Special så är röret/anslutningen ut från Turbon helt enkelt pluggad. Men när man bytte Turbo på din bil så missade man detta. På T8 special tar helt enkelt APC systemet sitt tryck från insuget istället för ut från Turbon.

    Bilen jag kikat i är en enägars pensionärskörd T8 Special 1989 som är helt mekaniskt orörd, så jag antar den är som från fabrik. Att jag var förvirrad i mitt första inlägg beror på att jag är sjukt van vid T16 bara, har bara haft T8 några veckor.

    Så om du skaffar en plugg eller sätter en slang och pluggar på anslutningen vid Turbon så kommer nog lite hästar hitta hem igen!
    yusen tack, jag misstänkte nåt sånt, jättetack

Liknande ämnen

  1. Fråga ang bränslekrångel T8 Special.
    Av peter_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 11:41
  2. Og 900 Special blir mer special."strul såklart"
    Av lillen 761 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 23:21
  3. Svar: 163
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 00:05
  4. Special fråga om växellådsutväxlingar och bakaxlar.
    Av Acke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 20:38
  5. turbo och ic fråga
    Av jensclaudius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 07:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •