Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tidsangivelse sommartid - normaltid

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Tidsangivelse sommartid - normaltid

    Vi har nu sedan snart en månad tillbaka normaltid, men jag konstaterar att när jag besöker forumet och inte är inloggad så visas alla tider i sommartid, en timme senare än faktisk tidpunkt.

    Jag är väl medveten om att många forum har olika inställningsmöjligheter för visningsformat och även korrigering för sommartid, beroende på vilken programvara som används. När man är inloggad på forumet kan man då ändra tidsangivelsen, under någon form av "kontrollpanel", nu senast var det aktuellt från sommartid till normaltid, och då visas alla tider korrekt. Så gjorde jag och säkert många andra.

    Men när man inte är inloggad så är visningsläget som sagt sommartid.

    Högst upp, när man inte är inloggad, under aktuellt datum och tid, står något kryptiskt:

    Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [Sommartid]

    Det sistnämnda indikerar att sommartid är aktiverat, vilket även syns i tidsangivelserna. (Om man är inloggad gäller de egna inställningarna).

    Vår tidzon är för närvarande CET, Central European Time, vilket är normaltiden, UTC/GMT plus 1 timme. Vår sommartid är CEST, Central European Summer Time, d.v.s. UTC/GMT plus 2 timmar. (Sommartid UTC/GMT plus 1 är något för Storbritannien m.fl. BST, IST.)

    I många sammanhang används UTC/GMT året runt, och sedan får användarna korrigera för sina tidzoner och ev. byten till och från sommartid.

    Så hur man kan säga att vi har både "UTC + 1 timme" och "sommartid" är för mig litet svårt att begripa, har vi nog aldrig haft.

    En mycket enkel lösning är förstås att aldrig logga ut.

    Signerat,
    Petig Messerschmitt

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Tidsangivelse sommartid - normaltid

    Det hela beror helt enkelt på hur användaren "anonym" har sitt konto inställt. Det går säkert att ändra... om jag orkade

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Tidsangivelse sommartid - normaltid

    Ah, gissade att det var något sådant. Inget direkt problem att tala om; däremot kan man bli litet småstressad om man surfar på forumet, när man borde göra något annat, och sedan ser klockslagen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sommartid
    Av traskalle i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 14:35
  2. Lägga parkettgolv sommartid
    Av murmurer i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 13:07
  3. Ändra till sommartid på forumet??
    Av Johnken i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •