Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 75

Ämne: Kort / Lång motor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    10

    Kort resp. lång

    Vad menas med kort resp. lång motor?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 589
    Medlem#
    829
    Kortmotorn kom 1994 .. detta för det den tidigare motorn inte fick plats i den nya 900an som kom då .. därför fick man skapa en kortare motor .. för att kunna knö ner den i ng900a .. och även 9000 fick kortmotor under modellåret 1994
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 698
    Det som skiljer mellan kort och lång motorn är att på transmitions sidan så är det mindre utrymmer på kortmotorn jämfört med långmotorn.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    10
    Tackar för upplysningarna!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    74

    Kort / Lång motor

    Är helt nybliven Saab ägare och har en liten fundering på vad som menas med Kort resp. lång motor
    "Jag är inte dum i huvudet - Har bara otur när jag tänker"

    9000 Cse 2,3Ltt -94 Aut. STT Steg 1 + Grövre avgasystem.......

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 698
    Det är längden på motorblocket som är olika långt.
    -94 kom kort motorn innan dess är det lång motorn.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    74
    Tack för de snabba svaret
    "Jag är inte dum i huvudet - Har bara otur när jag tänker"

    9000 Cse 2,3Ltt -94 Aut. STT Steg 1 + Grövre avgasystem.......

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 924
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Det är längden på motorblocket som är olika långt.
    -94 kom kort motorn innan dess är det lång motorn.
    Inte toppen då?

    Nåja, Kortmotorn är kortare på transmissionssidan, alltså där kamkedjan sitter. Höger sida
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 698
    Beror på var på toppen man mäter.
    Överdelen är lika lång medans underdelen som är mot blocket är kortare.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-08 klockan 19:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    289
    lånar tråden lite vad behöver man göra för att få på en kort topp på en lång motor var det bara att svetsa i bröstet så det kommer upp lite högre eller hur var det gärna små detaljer med...

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 698
    Kort toppen passar utan att man behöver svetsa nått.
    Det som behövs är en täck platta som täcker över delar av transmitionen på blocket.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 831
    Öhhh.. ja?
    Men hur ska man få det riktigt tätt då med bara en "lös" platta?
    Är man ändå igång å ska fräsa så är det nog lika bra att svetsa också.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-08 klockan 19:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    414
    motorn är 4.6 cm kortare

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    462
    Det är mer än bara längden som skiljer dom båda motorerna åt.
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    184

    skillnad lång/kort motor?

    jag undrar villken skillnad det är på långmotorn och kortmotorn? och i villka modeller sitter respektive motor i?
    villken har högst hållbarhet?
    har själv en ng900 2,0t vad har jag då?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    803
    Långmotorn är just lite längre, den har dessutom ett annat styrsystem, andra växellåder etc etc. En annan motorfamilj jämfört mot kortmotorn.

    När det gäller hållbarhet säger man väl generellt att kortmotorn har större hållbarhet, men det skall inte skilja så mycket. Och med motor menar jag blocket med kolvar, vevstakar etc etc.

    Dock är kortmotorns växellådor starkare än långmotorns.
    Långmotorn fanns mellan 1990 och 1993 och endast i 9000.

    I din 900 har du en kortmotor, som kom efter 1994 och fanns till 2000.

    Men läs runt och sök och använd FAQen som tony säger, du kommer hitta betydligt mycket mer matnyttig information.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  17. #17
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 357
    Du har en kortmotor med Trionic 5 styrsystem.

    Kortmotorer : -94 och efter
    Har samma bultmönster för växellådan som övriga GM bilar.

    Långmotorer -93 och innan

    Båda är väll rätt skottsäkra, vet inte vilken som är stabilast men kortmotorerna med Trionic 5 är riktigt fina och hållbara.

    Edit: Någon var visst snabbare... men Trionic 7 osv. är väll också kortmotorer?

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    803
    T7 är ju en annan motorfamilj och bör betecknas därefter. Kortmotor och Trionic 7 bör nog inte beblandas med varandra. Trionic7-familjen är ju lågfriktionsmotorer och inte MAP-styrda utan LMM-styrda, för att nämna några skillnader. Innehållsmässigt är det ju också stor skillnad mellan ett T5 block och ett T7 block.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    389

    Angående kort & långmotor

    Hej,

    Vill ha klart för mig varför dom kallas kort och långmotor, har det med LLM att göra?

    Alltså kortmotorerna har LLM och långmoterna utan?

    Mvh

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 698
    Skilnaden på en lång motor och en kort motor är endast längden på blocket.
    en kort motor har man minskat ner på transmitions sidan så den är kortare än en lång motor.
    Toppen skiljer också mellan dom men de går att sätta en kort topp på en lång motor om man vill.

    Så de är väldigt enkelt med andra ord.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. motor byte i 90002,3t lång till kort motor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  2. Kolvar till kort- resp. långmotor
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 02:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •