Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vad byta mer vid motorlyft?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    689
    Medlem#
    8122

    Vad byta mer vid motorlyft?

    Hej!

    Håller som bäst på att få ur motorn ur min og9-3 för att byta kamkedja och fixa kopplingen. Men funderar på om det är något annat man bör byta medans sakerna ändå står bredvid bilen? Tänkte ta ner tråg och kolla hur det ser ut där men ska man även byta något annat? Vattenpump, oljepump? Bra tips önskas

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Du ska inte dela motorn eller?
    Lyfta en T7 spis utan att "åtgärda" kolvarna (läs: byta ut skiten) känns dumt?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    689
    Medlem#
    8122

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Hade inte tänkt att sprätta motorn. Har inga problem alls med åtgång av olja eller dylikt. Min tanke var om de var fin i tråg så skulle jag slippa det. Har egentligen inga planer på att gå upp i effekt heller. Men vad skulle det innebära att öppna motorn?
    -Nya kolvar
    -Planing av topp?
    -Honing av block?
    -Ny packning

    Köper man nya kolvar från T5 eller letar man beggade?
    Kan inte heller påstå att jag har kunskapen att öppna den och få ihop allting på rätt sätt Men det kanske inte är så lurigt? Sen vore det väl iofs trevligt att få i lite nya saker

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 676
    Medlem#
    7346

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Ah, trodde du hade lite oljestrul och att det var därför du skulle fixa kamkedjan. Då e det nog bara att köra på det isåfall.

    Blir lite mer projekt av att fixa hela motorn. Själv tycker jag det känns lite vanskligt att hiva i andra kolvar (nya som begagnade) i ett helt annat block, utan att åtminstone borra till ÖD först. Risken är ju att loppen är ovala annars och det kan läcka genom kolvringarna.

    I övrigt tror jag inte du skulle ha några som helst bekymmer att klara renovera hela motorn. Kamkedjan känns nästan som den klurigaste biten! Nya lager etc monterar sig nästan av sig självt

    Till topic då kanske:
    Som du säger kan det vara bra att kika över oljepumpen. Sitter lättåtkomligt i transmissionskåpan som du ändå ska bort med. Kolla så det inte finns repor eller metalflisor i den. Nya drev är annars inte så dyra och det är bara två stycken.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Du kan ju passa på att byta packboxen bakom svänghjulet. Sen kan du ju slänga på något nytt motorfäste och momentstag om du känner att du har pengar att bränna.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Med undantag av att man alltid mäter kolvar,nya som begagnade,så mäter man givetvis cylinderlopp för att kolla kolvspel med. När man sysslar med motorer sätter man tilltro till EN person,å det e en själv. Att se e att veta.
    Oavsett om blocket nu e nyborrat eller icke.

    Min erfarenhet e att cylinderlopp alltid ser ut som muttrar,mer eller mindre,oavsett om man borrat med stressplatta eller inte.(Naturligtvis mindre så med platta)
    Å andra sidan e kolvringar,om de e av rätt art,väldigt tåliga grejer. Om det e ngt som e väsentligt isf e det kornstorleken på honingsstenarna-som ofta anges i en egen SS grovlek(Sun mfl)

    Att för att däremot få i stabilare grejer så kommer du mkt långt med att bara kolla att kolvarna "går isär" 5/100 mm mellan strax under ringpack å skirtets största mått(brukar vara alldeles vid eller strax intill där skirtet slutar i nederkant.)
    Kolla vidare passning för kolvbult (ofta just ovalt i lagerläget efter ngr tusen mil) samt allmän integritet på kolven.
    Med det gjort kan det vara en god ide att kontrollera ringspår. Iom det e det ALLTID en god ide att handla beggade kolvar med ringarna kvar. Poängen i sammanhanget e att på så vis kan du bedöma ev slitage lättare.
    När det kommer till kolvspel för gjutna eller sk hypereutectic kolvar så e dessa spel normalt sett små. I storleksordningen 3-6/100 mm ung,lite beroende på vilken motor osv.
    Smidda i sin tur där skiljer man i första hand på sk hög lr låg"silicone" kolvar(kort sagt mängd sand vilket påverkar kolven egenskaper vad gäller termisk expansion).
    Ett annat råd i sammanhanget OAVSETT vad div "experter" ev kan mena på så e det absolut enda du skall göra med en begagnad kolv att göra ren den. De får ICKE "glasblästras" eller modifieras på annat vis,å det finns naturligtvis anledningar därtill.(Ngt jag milt sagt fick tryckt i halsen på ett Mahle seminarium för ett antal år sen)
    Kolvspel för smidda kolvar kan variera oerhört. Från det större måttet ovan till flera tiondelar.

    Ringar till kolvar som går i europeiska motorer e sällan ett problem,å jag avser då ändgap mm.

    Summa summarum?
    Hittar du en omgång T5 kolvar med vevstakar(de skiljer de med) så mät dem för måtten ovan å betala mannen....
    Innan kan det ju naturligtvis vara ide att ha kollat dina cylindermått med ett vettigt stickmått på ett 20tal punkter/cyl eller så.
    Annars...modda på för fan..

    Om du tänker behålla originalkolvar å stakar kan det som jag ser det fortfarande vara ide att plocka isär smällan för att få rengjort kolvar mm i ringspår osv. Kostar trots allt bara en toppackning....

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Tryckslangen/röret från servopumpen är enkel att byta när motorn är ur och den håller ju inte för evigt. Likaså kylslangarna, nedre och u-et vid pumpen skulle jag byta.
    Eftersom du måste ta bort subframen så är det läge att kolla alla bussningar där och kanske kosta på bättre prylar när de ändå är ur.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    689
    Medlem#
    8122

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Mycket bra råd kommer det här. Tror att jag hoppar över kolvbyte och den biten om det inte verkar allt för dåligt. Känns som att det är en hel del att göra om det ska bli rätt. Men ger jag mig på det så vet jag vad som behöver göras tack vare 2.3-16

    Bagarn-->Oljepumpen blir det nog byte av, såg nu att den inte kostade så mkt.

    jockerr--> Vad är det för momentstag du tänker på?

    benny900--> Kylslangarna är nog en bra idé att kolla över som du säger. Även hela framvagnen ska kontrolleras.

    Kommer säkerligen fler frågor vart de lider :P

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Mycket bra råd kommer det här. Tror att jag hoppar över kolvbyte och den biten om det inte verkar allt för dåligt. Känns som att det är en hel del att göra om det ska bli rätt. Men ger jag mig på det så vet jag vad som behöver göras tack vare 2.3-16

    Bagarn-->Oljepumpen blir det nog byte av, såg nu att den inte kostade så mkt.

    jockerr--> Vad är det för momentstag du tänker på?

    benny900--> Kylslangarna är nog en bra idé att kolla över som du säger. Även hela framvagnen ska kontrolleras.

    Kommer säkerligen fler frågor vart de lider :P

    Mvh
    Magnus

    Nja vad jag egentligen menar är att du kan se över allt som håller motorn på plats. Lägg inte energi på att byta sånt som är helt. Mest jag som vill få detta gjort på min egna bil tror jag...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Magnus. Jag har ju precis gjort detta jobbet själv å hängde då i T5 prylar.

    Min motor å andra sidan(köpte bilen med de skadorna) lät......
    Å efter mkt om å men lokaliserade vi varför.



    De ska inte se ut så. Jag garanterar.(E alltså en T7 kolv som gått torr på smörja)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    689
    Medlem#
    8122

    Re: Vad byta mer vid motorlyft?

    Oj, hoppas! Så ska det nog inte alls se ut:P Skönt att min inte låter något nu

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

Liknande ämnen

  1. Kamkedja byte (motorlyft)
    Av vip-r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 12:21
  2. Problem med motorlyft.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-26, 15:00
  3. Motorstativ och motorlyft. Biltema el. Jula?
    Av Mr Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 17:25
  4. motorlyft 9-5 aero????
    Av 993 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 20:26
  5. saab 900 motorlyft ? ?
    Av smart_core i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •