Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Blev påbackad igår inatt

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    917

    Blev påbackad igår inatt

    Tjejens bil blev påbackad igår natt.
    Har endast halvförsäkring på den.
    Vänster framdörr blev det en ordentlig bula i.
    Kommer den bli fixad med hjälp av motpartens försäkring eller hur funkar det?
    Tänkte eftersom hon inte är vållande utan bara stog parkerad.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    418

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Om du knep han som backade på ja då täcker hans trafik försäkring din bil. Om nej tyvärr inte.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  3. #3
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Som sagt smet inte personen som backade på din tjejs bil så kommer hans försäkring stå för allt det är ju hans fel. Om inte så får du stå för allt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Man kan få ersättning i från TFF.

    http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett ... -parkerat/

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    917

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Den som backade på bilen lämnade faktiskt en lapp med telefonnummer osv, tro det eller ej men det är sant.
    Blev lite förvånad faktiskt.

    Men kommer dörren att bli fixad eller vad kommer att hända?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Den som backade på bilen lämnade faktiskt en lapp med telefonnummer osv, tro det eller ej men det är sant.
    Blev lite förvånad faktiskt.

    Men kommer dörren att bli fixad eller vad kommer att hända?
    Det beror på kostnad.

    Dom brukar laga upp till 80% av bilens marknadsvärde, därefter inlösen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    917

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Ok det är våran og9-3 aero 01 med ca 28k mil på mätaren det gäller.
    Vet att dom inte är så mycket värda.
    Men då får vi se va som händer.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Dörrbyte (beg) och omlack går på c:a 10 så rimligen borde den inte bli inlöst.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 535

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Du anmäler till ditt bolag, du berättar vem som kört på.. motparten anmäler till sitt - bolagen kopplar ihop det hela och du får ersättning för dina skador genom godkänd verkstad (av f-bolaget ditt).

    Och de kan ibland laga för 100%, inte ovanligt..

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Ok det är våran og9-3 aero 01 med ca 28k mil på mätaren det gäller.
    Vet att dom inte är så mycket värda.
    Men då får vi se va som händer.

    Hej,varför inte bara ringa upp motparten?Han kanske vill lösa det utan försäkringsbolag,

    mvh pillee

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Citat Ursprungligen postat av pillee
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Ok det är våran og9-3 aero 01 med ca 28k mil på mätaren det gäller.
    Vet att dom inte är så mycket värda.
    Men då får vi se va som händer.

    Hej,varför inte bara ringa upp motparten?Han kanske vill lösa det utan försäkringsbolag,

    mvh pillee
    Varför skulle man vilja göra det då? Ska man själv skaffa en dörr & lacka den blir det ju inte så billigt, Kostnaden för motparten är ju endast självrisken & varför skulle han/hon vilja bekosta att du vill byta dörr & lacka själv, sen finns det kanske skador på hans/hennes bil som ska fixas, då får motparten även stå för det... så varför skulle inte motparten vilja blanda in FB... eller hur menar du!??!?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Citat Ursprungligen postat av pillee
    Hej,varför inte bara ringa upp motparten?Han kanske vill lösa det utan försäkringsbolag,

    mvh pillee
    Det kan man göra, men jag rekommenderar det inte. Blir det strul är det enklare att ha med försäkringsbolaget att göra än motparten. Samtidigt som jag inte kan förstå varför motparten skulle vilja lösa det utan försäkringsbolaget inblandat. Jag har själv gjort samma sak och jag betalade noll kronor och försäkringsbolaget allt. Att betala själv blir rätt dyrt skulle jag tro. Jag har en litet märke på kofångaren efter att jag blivit påkörd nyligen. Det kommer kosta 5000 kronor att reparera. Det är knappt att skadan syns. Troligen blir den här reparationen dyrare.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    629

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Om man använder sin trafikförsäkring så blir kan premien bli dyrare i x antal år vilket också är en kostnad. Därför kan motparten vilja lösa det hela utan att blanda in f-bolag. Men det är upp till den som blev påbackad.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Citat Ursprungligen postat av esox
    Om man använder sin trafikförsäkring så blir kan premien bli dyrare i x antal år vilket också är en kostnad. Därför kan motparten vilja lösa det hela utan att blanda in f-bolag. Men det är upp till den som blev påbackad.
    Jo givetvis är det så, men om vi snackar om en reparation för 10-15000kr får det bli rejält mycket dyrare premie för att motparten ens ska börja fundera på att lösa det själv när självrisken är c:a 3000kr!

    Jag backade själv på ett bord som står fastgjutet i marken & det blev lite småbucklor & ett spräckt bakljus, det slutade på 17000kr, jag valde såklart att utnyttja FB!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    629

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av esox
    Om man använder sin trafikförsäkring så blir kan premien bli dyrare i x antal år vilket också är en kostnad. Därför kan motparten vilja lösa det hela utan att blanda in f-bolag. Men det är upp till den som blev påbackad.
    Jo givetvis är det så, men om vi snackar om en reparation för 10-15000kr får det bli rejält mycket dyrare premie för att motparten ens ska börja fundera på att lösa det själv när självrisken är c:a 3000kr!

    Jag backade själv på ett bord som står fastgjutet i marken & det blev lite småbucklor & ett spräckt bakljus, det slutade på 17000kr, jag valde såklart att utnyttja FB!
    Ja det gjorde du helt rätt i. Skillnaden är bara att du antagligen använde din vagnskadeförsäkring och den sänker inte "bonusen". Det gör däremot trafikförsäkringen.

    I det aktuella fallet med TS så är det nog rätt av motparten att använda trafikförsäkringen. Men generellt sett kan det vara bra att veta att det faktiskt kan löna sig att betala motparten kontant om det handlar om mindre skador. Det kan bli billigare i längden.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Citat Ursprungligen postat av esox
    Ja det gjorde du helt rätt i. Skillnaden är bara att du antagligen använde din vagnskadeförsäkring och den sänker inte "bonusen". Det gör däremot trafikförsäkringen.
    Jag kanske hade tur med försäkringsbolaget när jag backade på en annan bil för många år sen?! Ingen självrisk (inga skador på min bil, bara på hans) och ingen höjd försäkringspremie.

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Citat Ursprungligen postat av esox
    Ja det gjorde du helt rätt i. Skillnaden är bara att du antagligen använde din vagnskadeförsäkring och den sänker inte "bonusen". Det gör däremot trafikförsäkringen.
    Jo... sant, skulle jag däremot varit helt ärlig skulle det tas på trafik då bordet blev skadat, blir det skador på annans egendom tas det ju på trafik, men det höll jag såklart tyst om

    Det får ju va rätt små skador om det ska löna sig att betala reparationen själv! Det springer väldigt snabbt upp i 10 - 20000kr när nåt ska riktas, bytas & lackas... löjligt snabbt faktiskt!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    629

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Det får ju va rätt små skador om det ska löna sig att betala reparationen själv! Det springer väldigt snabbt upp i 10 - 20000kr när nåt ska riktas, bytas & lackas... löjligt snabbt faktiskt!
    Jo så är det ju. Kan tänka mig att det är vanligare med äldre bilar. Om man backar på en gammal skrothög på stan kanske ägaren inte är så intresserad av att lämna in bilen och vara utan den i nån vecka för riktning/lack. En extra buckla hit eller dit spelar kanske ingen roll. Då kan man ju erbjuda 1-2 tusen kanske som "plåster på såren" och alla blir nöjda.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282

    Re: Blev påbackad igår inatt

    Om man nu har flera bilar och orsakar en skada med en av dom, får man då högre försäkringspremie på dom andra bilarna med? Det har ju betydelse när man nytecknar en försäkring men vad gäller i övrigt?

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 20:10
  2. Sidorutorna gick ner inatt fast bilen var larmad och låst?
    Av trezpazzer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:40
  3. Blev påbackad idag....
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 00:44
  4. ungjävlar!!!! sabbat bilen sambon låna av sin far inatt!!!
    Av Mackis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •