Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: og9-3 vill inte riktigt ladda *LÖST*

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    og9-3 vill inte riktigt ladda *LÖST*

    Min slit-å-släng og9-3 vill inte riktigt ladda på.
    Jag har under en längre tid funderat lite på varför laddtrycket är så konstant som det varit, runt 0,8 trots steg 2. I förra veckan listade jag ut (inte svårt) att magnetventilen var kass, oavsett om jag hade bromsen nertryckt eller inte så var det samma laddtryck, ergo; kass ventil.

    Ventilen byttes igår till en med korrekt funktion. Fenomenet nu är att när väl laddtrycket börjar byggas upp så går den rätt som ner på grundladd, precis som om den spikade. Nu har jag spikdiod och också kört bilen med t5carPC och verifierat att inga spikningar registreras av systemet, men laddtrycket hejdas likförbaskat. Dock är det lite godtyckligt hur mycket som godkänns, ibland kan det bli fullt tryck under någon sekund, ibland knappt någonting.

    Det känns som att den ev. känner att spikning är på väg och därmed drar ner. Någon som vet exakt vilka värden man kollar på i diagrammen i t5carpc för att utröna om så är fallet. Visst skulle jag bara kunna prova med annan TK, men jag känner för att lära mig

    Eller, om någon har någon annan idé om vad det kan vara.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 365

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Börja med de enkla att gå över alla vakumslangar med bilen på tomgång med startgas.
    Händer inge då så prov byt MVn mot en som funnkar om de de nu är en T5 motor du har.
    Låter lite som de är mvn om de är en T5 motor

    MVH
    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Hej

    Låter lite som mina problem, märkte på E85 körning att den nästan misständer/slutar dra.. Tappar ork precis när fullt laddtryck uppnås jag ska testa byta bränslefilter

    Lycka till
    Mvh

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Nå, idag körde jag med t5carpc inkopplad och kollade vad som händer och mycket riktigt så känner den att spikningar är på gång och drar ner till GLT.
    Det blir till att börja med att provbyta DI och ev. tändstift men de är nya, har knappt gått 100 mil (ja, det är rätt stift, 7or ).
    När den inte känner av spikningar så går den ju som ett skott och min gissning är att det nog är kassetten som sett bättre dagar, så den ligger högst på listan över "suspects".

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    DI provbytt, ingen skillnad

    Hm, när jag tänker på det så skulle det ju kunna vara bränsledfiltret. Jag märker att även om den går ner på grundladd så blinkar spikdioden till vid 4500 rpm. Det skulle ju kunna vara så att bränslefiltret är igenkläggat och att bränsletrycket sjunker och den får för lite bensin. Eller kanske att BTRen inte funkar som den skall, alltså kanske trasigt membran. Fast då borde den väl gå rätt illa hela tiden?

  6. #6

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    DI provbytt, ingen skillnad

    Hm, när jag tänker på det så skulle det ju kunna vara bränsledfiltret. Jag märker att även om den går ner på grundladd så blinkar spikdioden till vid 4500 rpm. Det skulle ju kunna vara så att bränslefiltret är igenkläggat och att bränsletrycket sjunker och den får för lite bensin. Eller kanske att BTRen inte funkar som den skall, alltså kanske trasigt membran. Fast då borde den väl gå rätt illa hela tiden?

    Bränslefilter finns på SP för 125:-

    Mvh

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    154hk eller 185hk?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Ingetdera
    Det är en 154 som nu har ett steg 2.
    Programmet bygger på en 200hk USA-bil med 2 lambda och tanktrycksdiagnos som lttt -99 skall ha.
    Programmet _bör_ vara korrekt, men tanken har föresvävat mig att det inte är det. Tänkte försöka med ett original 200hk från USA-bil såsom jag körde innan.
    Dock lyckas ju bilen spika redan på GLT så något riktigt vajsing är det.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Visst hade du Tech2?

    Kör en sväng och kolla vad som begränsar laddtryck.

    Jag felsökte en OG9-3 -99 154hk i höstas som bara hade GLT efter att programmet blivit Suitat. Fick "Pressure Sensor Fault" eller nåt sånt.

    Ett annat program gjorde susen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Ingen tech-2 i närheten här tyvärr. Det jag ser med carpc är att den tycker det är på väg att spika, och om jag håller stumt när den gått ner på GLT så brukar jag få en blink i spikdioden runt 4500 varv så uppenbarligen har den rätt. Jag trodde första att det var DI som var kass och påstod att det blev spikningar, men det ser ut som det stämde.
    Min gissning är att den faktiskt får för lite bensin, kanske är det stopp i bränslefilter eller kass slang till BTR (har jag iofs kollat) och/eller trasigt membran i BTR.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Jag felsökte en OG9-3 -99 154hk i höstas som bara hade GLT efter att programmet blivit Suitat. Fick "Pressure Sensor Fault" eller nåt sånt.

    Ett annat program gjorde susen.
    Samma sak och samma lösning blev det när en trimfirma skulle uppgradera min 154Hk B204E till B204R. Men då var det konstant GLT utan minsta försök att ladda mer.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Jag tror att ltt-programmen kan vara luriga trimma, de har nog inte alla delar som behövs, även om det ser ut så.
    Programmet jag kör med har ett 200hk-program som bas så det bör innehålla allt som behövs, och programmet är testkört i annan bil så att det är ok vet jag.
    De filer jag sett från "proffs" bygger oftast på den senaste versionen av bilen med bäst spec. Alltså bygger alla de program jag sett till ng900/og9-3 på 200hk varianten från USA som innehåller alla de delar man någonsin kan behöva och sen kan man bara slå av de delar man inte tänker använda till den bilen programmet skall rulla i.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Jag har en box från sugis 1995 , kanske 130hp vet inte, och den sitter nu i min 9000-94T och har kanske 250hp. Min org box , 200hp, är hemma som reserv.
    Båda boxar har jag använd för att lära mig att chippa med olika trimm på egen hand.
    Chippa upp och även ner har jag lekt en hel del.

    Tillägg: för mig fungerar klockrent.
    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 365

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Du vet att B204R har en starkare WG orginal än dom övriga versionerna.
    Jag kan ha fel men har för mig en B204R har 0,5 i glt.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    GLT är samma på 200hk, den är bara starkare (klockan alltså, orkar hålla emot bättre).

    Boxar är aldrig problem (om man kommer ihåg att skilja på 16/20MHz).
    Problemen är grundprogrammen.

    Åter till mitt problem:
    Bytte vakumslang till BTR: ingen skillnad.

    Imorrn skall jag mäta bränsletrycket med riktiga grejjer.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag tror att ltt-programmen kan vara luriga trimma, de har nog inte alla delar som behövs, även om det ser ut så.
    Programmet jag kör med har ett 200hk-program som bas så det bör innehålla allt som behövs, och programmet är testkört i annan bil så att det är ok vet jag.
    .
    Förstår inte riktigt? min sug box har grundprogram utan massor av subrutiner som kan inte åberopas i turbo bilen som de sitter idag, oxå med steg 2. i mitt fall fungerar perfekt.
    Om du bodde nera mig fick du låna min box direkt från bilen och då skulle man lösa problemet om de var det som man tror.
    Kanske finns någon i Skåne som kan låna sin box, de tar bara 5 min att skifta, åt båda håll om man så ville.

    tillägg: ser nu att din bil är nyare än min och jag behöver inte gifta in, antar att de blir
    inte så snabbt gjort... Sorry

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Nejnej, alltså. När man byter programmet i boxen så byter man _allt_ inget är kvar från det program som satt i boxen innan. Huruvida det var ett sugprogram eller turboprogram är helt egalt.
    T5 boxar finns i 2 "huvudsmaker"; 20MHz och 16MHz, sen finns 16MHz med 2 olika flashkretsar.
    Det viktiga är att program avsedda för boxar med 20MHz CPU funkar inte i 16MHz-boxar, men tvärtom.
    När man gör ett nytt program till en box så börjar man alltid med något befintligt program levererat av SAAB. Att göra det med ett sugprogram är väl inte omöjligt men väldigt mycket krångligare då man måste byta ut varenda mapp i hela programmet, och man kan inte vara säker på att alla delar som behövs för turboreglering är med i programmet, vilket visat sig genom att vissa lågtrycksturbovarianter verkar sakna de delar som hanterar magnetventilen.

    Det program jag har är från början levererat till en ng900, men när jag tittar på det så ser jag att utgångspunkten är ett 200hk-program till en USA-og9-3, alltså med tanktrycksdiagnos och dubbla lambda. Vad man sen gjort är att trimma, och därefter klickat bort de kryssrutor som inte är aktuella för den bilen man skall stoppa programmet i.
    Anledningen är enkel; man vill bygga programmet på den senaste tillgängliga programvaran från SAAB, och med alla de olika delar som kan finnas i levererade bilar. Sen kan man enkelt deaktivera de delar som inte behövs när man stoppar in programmet i en äldre eller annorlunda speccad bil.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag tror att ltt-programmen kan vara luriga trimma, de har nog inte alla delar som behövs, även om det ser ut så.
    Programmet jag kör med har ett 200hk-program som bas så det bör innehålla allt som behövs, och programmet är testkört i annan bil så att det är ok vet jag.
    .
    Förstår inte riktigt? min sug box har grundprogram utan massor av subrutiner som kan inte åberopas i turbo bilen som de sitter idag, oxå med steg 2. i mitt fall fungerar perfekt.
    citerar mig själv: vad jag menade är att allt skrevs över, i mitt fall sug to turbo , som du förtydligat.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Ah, okej, sorry

    Vad jag menade var att om man använder ett ltt-program som bas när man trimmar kan man få problem då det verkar saknas vissa delar i vissa program.

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849

    Re: og9-3 vill inte riktigt ladda

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    om man använder ett ltt-program som bas när man trimmar kan man få problem då det verkar saknas vissa delar i vissa program.
    Ursäkta, lånar tråden lite, är informationstörstig och det har varit VÄLDIGT mycket snack om mjukvarumodifikationer på og9-3LTT här på sistone. Då jag är sugen på att skrämma liv i min LTT har jag givetvis läst samtliga dessa trådar men har fortfarande inte fattat eller så har det aldrig nämnts vad som är att föredra, vilka program & boxar som passar och inte passar samt det här med tankurluftningssystemet, ingen som orkar göra en ordentlig beskrivning över detta och på så sätt förtjäna en given plats i FAQ??..


    Tack för lånet ///
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero -00 som inte vill ladda
    Av Michael Rasmussen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 00:31
  2. Behöver expertråd gällade )-5 Aero som inte vill ladda.
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 20:32
  3. motorn vill inte när turbon ska ladda og900T16
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 21:21
  4. Aero vill inte ladda fullt
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •