Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Centrallås Saab 9000 CS -96

  1. #1

    Centrallås Saab 9000 CS -96

    Hej,

    Har idag blivit Saab ägare för första gången. Hoppas det blir en trevlig upplevelse.

    Köpte mig en Saab 9000 CS 2,0i av årsmodell 96 för att ha som pendlarbil.
    Den bilen jag köpte hade dock ett problem, det går inte att låsa upp förardörren med nyckel. Man får låsa upp på passagerarsidan och sedan öppna med knappen inifrån bilen. Bilen har även larm men det fungerar inte heller när man trycker på dosan i nyckelringen. Bakluckan går att öppna med knappen i förardörren. Den öppnar även när man använder fjärren.

    Innerbelysningen fungerade inte heller och jag tittade därför i säkringarna och såg att det var samma säkring för innerbelysning som för centrallås. Mycket riktigt var denna säkring bränd och jag bytte den och innerbelysningen hoppade igång. Jag stängde dörren och testade att låsa upp förardörren men det fungerade inte och när jag sedan öppnade dörren igen så var det mörkt och säkringen var bränd igen.

    Det konstiga är att centrallåset gör inte ett enda ljud ifrån sig. Det verkar helt dött, som om något i låset har hängt sig. När jag låser/låser upp på passagerar sidan är alla andra dörrar tysta, det kanske ska vara så men jag tänkte att jag nämner det iaf.

    Är det någon som vet om det kan vara någon låsmotor i dörren som har gått sönder eller finns det något relä som kan ha gått sönder. Vore jättetacksam för tips på hur jag kan felsöka detta vidare och få det lagat.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Centrallås Saab 9000 CS -96

    Välkommen hit! Låter onekligen som en c-låsmotor har fått kortslutning, och en gissning är att börja titta på den i förardörren eftersom den dörren krånglar även med nyckel.
    /Johan

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Centrallås Saab 9000 CS -96

    Finns 3 kontaktställen i dörren. C-låsmotorn, som inte behöver vara trasig, faktiskt.
    En liten switch i dörrhandtaget som regleras av låscylinder samt en switch i själva låsmekanismen.

    Kan vara kabelbrott eller nötning som gör att det blir kortis.

    Lite konfunderad blir jag ändå. Går det inte alls att låsa upp förardörren med nyckel?

    Då har nån klant varit framme o meckat så dragstången mellan själva låset och låskistan hoppat av. alt den lilla piggen på låscylinder gått av pga samma sak.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: Centrallås Saab 9000 CS -96

    Det stämmer att det inte går att låsa upp förardörren alls med nyckel. Det går endast att dra upp knappen på insidan av dörren. Glömde skriva innan också att knappen i mittkonsolen vid växelspaken inte heller fungerar. Centrallås och larm är heldött alltså. Enda som funkar är koffertluckans lås.

    Jag ska försöka och skruva ner dörrsidan ikväll och se hur det ser ut.
    Tack för tipsen på vad det kan vara. Någon som vet ifall man kan få tag i bilder på själva förfarandet? Eller blir det till att skaffa en haynes verkstadsbok kanske.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Centrallås Saab 9000 CS -96

    Detta är ej beskrivet i röda bibeln, nej.

    Har du vägarna förbi norra stockholm i helgen så kan ja hjälpa till å få igång det mesta.

    Har en -96;a också under nedmontering med alla sådana detaljer i fungerande skick som man kan plocka från.

    Typiskt är att endast baklucksöppningen funkar när switcharna i handtagen fram lägger av. Som du redan märkt. Tanklocksmotorn har jag sålt redan kom ja på. Men den brukar inte strula.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6

    Re: Centrallås Saab 9000 CS -96

    Mysteriet tätnar Pratade med en kompis igår som tipsade om att hans centrallås på hans 900 krånglade ibland och då brukade han lägga av pluspolen över natten så kunde det funka.
    Jag tog ur mitt batteri i natt och laddade det. Satte i det i morse och bytte säkring nr 16. Då fungerade innerbelysningen som den skulle och den slutade inte fungera heller när jag låste upp manuellt (alltså brände inte säkringen direkt som förra gången).
    Sen var låsen precis som jag nämnt tidigare, inte ett liv från centrallåset och jag låste upp på passagerarsidan och sen ininfrån på förarsidan.

    Åkte till jobbet (ca 3 mil) och när jag gick runt på passagerarsidan för att först låsa förardörren innifrån och sen låsa passagerardörren med nyckel så hörde jag att det började låta någon motor i höger bakdörr. Så jag låste och öppnade några gånger och vips så låstes och öppnades alla dörrar!

    Glad som jag var trodde jag att det hade hoppat igång så jag provade på förardörren igen men det låset går inte att rubba åt varken höger eller vänster med nyckeln. Men på passagerarsidan verkar det som att centrallåset fungerar nu.

    Blir nästa steg för mig att riva ner sidan på förardörren? Jag tänker eftersom låset går så borde det vara i själva delen där man stoppar i nyckeln som felet sitter? Vet inte riktigt var det är jag letar efter men någon kanske har någon idé?

    Allt funkar i förardörren förutom att man kan inte trycka ner låsknappen när dörren är öppen, man kan inte låsa med nyckel utifrån.

Liknande ämnen

  1. Centrallås Saab 9000 -97a
    Av Manitoba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 01:09
  2. Saab 9000 cs Centrallås
    Av Jonas117 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 23:41
  3. Centrallås saab 9000
    Av Sypro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •