Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 99

Ämne: Inre rengöring motor?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    engine flush ?

    engine flush är det någon som har provat kanske vore något för den gammla bilen som har 24000mil på nacken ? vad är det man rengör motorn med?

    läs mer på www.engineflush.se

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    123
    Jag har gjort det på min bil.
    På det stället jag gjorde det hade dom en maskin som dom kopplade 2 slangar till motorn.
    En slang till oljepluggen och en slang med adapter där oljefiltret satt så körde maskinen i nån vätska som tog bort koks och sot.
    Höll på kanske 30 min att spola genom.
    Sen hälde dom bara i ny olja så var det bara att köra.
    Mvh

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    okej du fick inte se va som kom ur motorn då mycket skit? vad kosta det ?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Det där verkar intressant!
    De är ingen fara med turbobilar då? För det där rensar väl turbon från olja också kan jag tänka mig...
    Kanske man bör nöta på med startmotorn ett par varv efter en sådan rensning?


    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Det där verkar intressant!
    De är ingen fara med turbobilar då? För det där rensar väl turbon från olja också kan jag tänka mig...
    Kanske man bör nöta på med startmotorn ett par varv efter en sådan rensning?


    mvh sundin
    det låter ju som en bra ide

  6. #6

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    123
    Hade helt glömt av att jag skrev här
    Ja det satt ett filter på sidan av maskinen så man såg allt som kom ut.
    Det kom ut rätt mycket skit kan jag säga.
    Den vätskan som rengjorde hade även nått smörjmedelen så det var bara att starta.
    Mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Intressant test före och efter:

    http://www.engineflush.biz/pdf/mantorp.pdf

    Någon som vet lite mer om detta? Är det riskfritt att göra det på en 9-5 Aero 2002?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Nej inge Engine flush i Saabarna!

    Boosten har avrått från detta, det funkar inte som nått jekla mirkalemedel
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Det där testet med Engineflush är ju lite "missvisande"

    De får det att låta som om det skulle vara just och endast Engineflush som fixat fram 10 Hk.

    Men frågan är vilken skillnad på effekten ett vanligt oljebyta kan ha, beroende på hur sliten oljan var innan bytet?


    I ärlighetens namn så har jag mycket svårt att tänka mig något i en normalskött motor som kan ställa till det så att effekt försvinner, och som sen en behandling med Engineflush kan återställa.

    Lika svårt har jag att tro att Engineflush får motorer att gå tystare och mjukare. Det som händer är att man får in ny frisk olja, och då går vanligtvis motorer just tystare och mjukare jämfört med innan med den gamla slitna oljan.

    Men man försöker vinkla det till att det är Engineflush som gör underverk, för ca 1000 kr. När det helt enkelt bara handlar om att man får in ny ren olja i motorn.

    I alla normalfall så torde det vara klart klokare att spara dessa 1000 kr till nåt vettigare än att köpa en tjänst man inte behöver och som inte gör underverk.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    när jag gorde mitt förr förra oljebyte 25k mil.. så hälde jag i nått medel va de nu hette.. har för mig de va crc som hade det... invändig motortvätt eller nått liknade.. å så fick bilen gå en stund med detta medel.... när man sedan tömd igen så va de ingen trevlig sörja som kom med ut...

    Märkte nog ingen herrejösses effekt... va väl bara effekten av nya ojlan då kanse som sägs här tidigare.. lite finare gång i motor osv...
    Kostade en sådan omgång 80 spänn var de la värt men tror inte att jag skulle betala 1000kr för något sådant....
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    En sak som man kan fundera på ang Engineflush, och att det påstås att den gör så otroligt rent i hela motor. Är ju att man vid tvätt av motordelar på t ex. en motorrenoveringsfirma får ha delarna i flera timmar i en rejäl motortvätt för att få det rent.

    Om man då jämför en sådan motortvätt där delarna ligger demonterade och spolas med skapligt tryck av t ex. kristallolja elller annat mycket effektivt medel, som dessutom är rejält upphettat och att det sker under flera timmar innan det blir rent. Ja det är inte sällan som man ändå inte får bort all skit under t ex en ventilkåpa utan att få gno lite för hand med. Och då ligger alltså denna ventilkåpa helt öppen i tvätten.

    Jämför detta med att Engineflush sägs göra jätterent även fast den bara kopplas till oljfilteringången och via den vägen pressar upp tvättvätskan genom toppens kamlagringar mm. Det lär inte skvätta särskilt mycket under ventilkåpan om ni frågar mig. Och det ska vara klart på ca 20 min.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Tony: Tror du intepå mirakel?

    Ställer mig även frågande till engineflush, häll i en bra olja istället så får man skillnaden där. Kör själv på QS 4x4 olja och är toknöjd, blev av med ventilknack i min gamla bmw 540 med endast att byta olja till en bättre sort.

  14. #14
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Men det handlar väl inte om att göra så rent att man kan äta middag ur insidan av ventilkåpan heller? Såvitt jag förstår handlar det om att skölja ur den gamla smutsfyllda olja som finns kvar även efter man har tappat ur oljan ur tråget, samt att få ur all "lös" skit som lossnar mer eller mindre lätt!
    Ska man göra helt rent=nyskick får man väl gå på ultraljud eller nåt...
    All makt åt Thengil!

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Suttit o läst igenom deras hemsida och det finns väl saker som jag tycker låter "lite väl" även om infon är bra och "trolig".

    "Ett normalt oljefilter är designat för att filtrera ut partiklar av en storlek 22-25 micron.
    Många av de partiklar som orsakar motorslitage är av storleken 8-20 micron.
    Bilstein Engine Flush tar bort alla partiklar ned till 3 microns storlek.
    I princip allt motor slitage är undanröjt när partiklar ned till 3 micron är bortspolade."


    1. Alla partiklar är inget dåligt påstående och säkert inte helt korrekt...

    2. Heller inget dåligt påstående...och de de missar är att en motor (tyvärr) skapar sina egna nya partiklar hela tiden.

    >>Tony, inte ens du kan väl neka till att ett rent oljesystem är bra
    Frågan är ju som sagt bra HUR rent det blir och hur mycket det är värt att betala....

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Suttit o läst igenom deras hemsida och det finns väl saker som jag tycker låter "lite väl" även om infon är bra och "trolig".

    "Ett normalt oljefilter är designat för att filtrera ut partiklar av en storlek 22-25 micron.
    Många av de partiklar som orsakar motorslitage är av storleken 8-20 micron.
    Bilstein Engine Flush tar bort alla partiklar ned till 3 microns storlek.
    I princip allt motor slitage är undanröjt när partiklar ned till 3 micron är bortspolade."


    1. Alla partiklar är inget dåligt påstående och säkert inte helt korrekt...

    2. Heller inget dåligt påstående...och de de missar är att en motor (tyvärr) skapar sina egna nya partiklar hela tiden.

    >>Tony, inte ens du kan väl neka till att ett rent oljesystem är bra
    Frågan är ju som sagt bra HUR rent det blir och hur mycket det är värt att betala....

    Nix, det har jag heller aldrig påstått!

    Men det känns för mig rätt onödigt att kasta ut ca 1000 kr extra för nåt man under alla normala förhållanden inte behöver, och att man kanske börjar göra detta vid flera oljebyten.

    Bättre då är ju att man helt enkelt skaffar och monterar sådana oljefilter att man får den fina rening man vill ha, eller anser sig behöva?

    Det kostar ca 1000-2000 kr sen är det bara att byta filter som vanligt, bara att dessa filter ger mycket högre reningsgrad och mycket mindre tryckfall och räcker mycket längre.

    Jag använde hydrauloljefilter från Pall.com till min 2,4T 16V Trionic 900 -82'a. Som renade ner till mindre än 3 mikron.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    >>Tony:
    Vet att jag läst om dina specialfilter i en annan tråd där det diskuterades by-passfilter.
    Inget dåligt filter om det klarar att fånga partiklar som är mindre än 3µ samtidigt som det klarade flödet, stort "som ett hus"?

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Nej inge Engine flush i Saabarna!

    Boosten har avrått från detta, det funkar inte som nått jekla mirkalemedel
    Frågan är varför....
    Jag har svårt att se det skadliga i proceduren....skulle väl vara uppstarts sekunden då.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    223
    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Tony: Tror du intepå mirakel?

    Ställer mig även frågande till engineflush, häll i en bra olja istället så får man skillnaden där. Kör själv på QS 4x4 olja och är toknöjd, blev av med ventilknack i min gamla bmw 540 med endast att byta olja till en bättre sort.
    Kör på samma olja som du ,och den värkar bra,men det skulle vara skönt att få motorn ren från gammal olja.
    tomma tunnor skramlar mest.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527
    Jo, visst är det skönt att få motorn ren från gammal olja. Men frågan är ju hur skadlig gammal olja egentligen är?

    Visst, har någon snål slarvpelle kört 5000 mil utan att byta olja i bilen innan du köpte den, så kan det ju vara en idé med en motorsköljning. Men personligen så hade jag nog då hellre själv lossat på ventilkåpa och oljetråg och kontrollerat hur illa det är och därefter beslutat vad som borde göras. Istället för att brassa på med en Engineflush och hoppas att de blev bra.

    Om man sen är rädd för att en skvätt gammal olja blir kvar vid varje oljebyte, så måste man ju Engineflusha vid varje oljebyte för att kunna sova, och det blir dyrt det.....

    Man kan ju sen även fundera på hur farlig denna kvarvarande oljeskvätt vid oljebyten egentligen är? Om det vid normalt bruk och skötsel av bilen, ink. oljebyten, skulle vara en betydande risk för motorns välmående, så kan vi nog vara säkra på att servicekraven på motorerna hade sett annorlunda ut.

    Som det ser ut idag, men vanliga enkla oljebyten och normal skötsel, utan krusiduller som Engineflush, så går ju bevisligen de flesta motorer utan minsta knot nästan hur långt som helst. Motorer som gått 30 000-60 000 mil är ju vardagsmat, och det är ändå inte några rekord.

    Så frågan är ju om man på en bil som man köpt ny eller beggad, och som man sen i de flesta fall bara har i 5000-20 000 mil, ska lägga ca 1000 kr extra en eller flera gånger om året på Engineflush för att den kanske, bara kanske, ska kunna gå längre än 50 000 eller 80 000 mil?

    Låt säga att den orolige eller omtänksamme kör på helsyntet och byter var 1500 mil, ink Engineflush var gång. Han hinner byta olja 33 gånger innan motorn gått 50 000 mil, och om han Engineflushar varje gång så har det kostat honom ca 33 000 kronor bara det. Ungefär vad man borde kunna köpa en fabriksny motor på pall för om man nu vill köra vidare mot evigheten i samma bil, om det finns någon kaross kvar.....

    Har denne kille tjänat nåt på det? Har han sparat några pengar? Jämfört med någon som bara bytt oljan som vanligt och kört lika långt?



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    223
    Tänkte mer att man skulle (köra) Engineflush vart 3år eller så, inte 2ggr per år.Min bil är nu ca 7 år så då skulle det ha blivigt 2ggr då, inte så farligt med tanke på att 9-5ans olja blir dårlig efter ett tag säger saab.
    tomma tunnor skramlar mest.

Liknande ämnen

  1. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  2. Hur ”låsa” inre monteringsklämma runt inre h-drivknutdamask
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 19:13
  3. Rengöring skinninredning
    Av quake i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 17:42
  4. Ny inre divknut vs beggad inre drivknut.
    Av sukke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •