Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 99 av 99

Ämne: Inre rengöring motor?

  1. #81
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Tyvärr är det så att det kallas mirakelmedel för att det krävs ett mirakel för att de ska fungera. En del har fått WD40 metoden att fungera när de låtit 10 liter WD40 rinna igenom maskin. Men då har man lagt lika mycket pengar på det som det skulle kosta med nya ringar och packningar. Visst är det ett större ingrepp att riva maskin och byta ringar. Men det är faktiskt varken speciellt svårt eller dyrt om man tar det i lugn takt med rätt verktyg.

    Vart bor du? Skriver du ut din ort i profilen brukar folk kunna ge sig till känna om de kan hjälpa till.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25
    Fixat, jag finns i Västerås!

    Min bil drar inte bara lite olja, den drar nog 2 liter per 100 mil. Jag lägger rökmatta varje morgon och det börjar bli lite långtråkigt....

    Mvh Johan

  3. #83
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och det är inte turbon som läcker?

    Det finns en firma i Västerås som gör en mer "seriös rengöring" om det är bra eller ej jag jag inte själv
    Bilstein Engine Flush
    Googla på den eller sök igenom forumet
    Edit> Det är ArosAuto som har en sådan maskin, åk och prata direkt med dem
    Läs om metoden jag tänker på eller läs en av alla diskussioner som finns där "ute"
    http://www.autopower.se/reportage/bilsteinengineflush/default.asp

    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-24 klockan 23:12.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #84
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Det där lät spännande! Nån här som testat detta?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #85
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Jag provade att hälla i inv.motortvätt på min 9000 och blev förvånad hur ren oljestickan blev, den nedre delen.
    Så någonslags rengöring blir det.

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Körde med en sån här för några år sen Engine flush. www.pro-tec-sweden.se/index.asp?id=14
    Halverade väll oljeförbrukningen i ca 1/2 år.
    Borde ha kört en vid varje oljebyte med det här inte blivit av.

    Så visst kan det fungera om det inte sitter alla för hårt.

    /Jerry

    /Jerry

  7. #87
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    PRO-TEC hade ju många mirakelmedel men har de positiv effekt?

    OT: I slutet av 80-talet var ju SLICK50 mirakelmedlet man skulle ha, länge sedan jag så det i butik. (Har dock en fettpatron kvar)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #88
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    PRO-TEC hade ju många mirakelmedel men har de positiv effekt?

    OT: I slutet av 80-talet var ju SLICK50 mirakelmedlet man skulle ha, länge sedan jag så det i butik. (Har dock en fettpatron kvar)
    Märkligt att du nämner det. Inte alls längesen jag hällde det i 9-5an. Tyckte den lät bättre vid kallstart och efter 4 oljebyten (1000mil emellan) rev jag sumpen på den första gången i vår ägo. Kunde verkligen känna det där hala som en hinna på allt jag tog i som Slick50 ger. Det står att en sån flaska skall vara god för 8000mil trots regelbundna oljebyten. Brukar tycka "mirakelmedel" är hokuspokus egentligen men den kommer jag använda igen. (Usch låter som jag är generalagantens underhuggare). Nej men skämt åsido den tror jag på.


    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #89
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Märkligt att du nämner det. Inte alls längesen jag hällde det i 9-5an. Tyckte den lät bättre vid kallstart och efter 4 oljebyten (1000mil emellan) rev jag sumpen på den första gången i vår ägo. Kunde verkligen känna det där hala som en hinna på allt jag tog i som Slick50 ger. Det står att en sån flaska skall vara god för 8000mil trots regelbundna oljebyten. Brukar tycka "mirakelmedel" är hokuspokus egentligen men den kommer jag använda igen. (Usch låter som jag är generalagantens underhuggare). Nej men skämt åsido den tror jag på.
    Att få till en hal hinna i botten på sumpen finns det många medel som klarar, men där är det faktiskt helt irrelevant hur halt det är.
    Friktionen i en motor är i lagren och mellan kolvar och cylindrar. Kan Slick50 få till samma hala hinna där?

    Engineflush och liknande fungerar säkerligen till viss del, det finns inget orimligt i att ett medel skulle kunna lösa upp smuts och koks. Att ett medel skulle kunna krypa in i ett lager och lägga en "hal hinna" som dessutom tål dom enorma påfrestningar som finns mitt i ett lager finner jag däremot lite mer osannolikt.
    Jag säger inte att det är omöjligt och att alla medel bara är buffel och båg, men just att det är en hal hinna i botten av sumpen bevisar faktiskt ingenting.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #90
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Tyvärr är det så att det kallas mirakelmedel för att det krävs ett mirakel för att de ska fungera. En del har fått WD40 metoden att fungera när de låtit 10 liter WD40 rinna igenom maskin. Men då har man lagt lika mycket pengar på det som det skulle kosta med nya ringar och packningar. Visst är det ett större ingrepp att riva maskin och byta ringar. Men det är faktiskt varken speciellt svårt eller dyrt om man tar det i lugn takt med rätt verktyg.
    Anledningen till att WD40-metoden inte fungerar för alla är väl dels för att det finns andra fel än sot på ringarna, dels för att somliga är otåliga - vet ett fall där det tog en vecka innan det slutade rinna förbi ringarna. Men jag tror inte det är mest ekonomiskt att låta det rinna hela tiden, det räcker nog långt med att dutta så att kolvringarna är fuktade med WD40 (eller annan, billigare, vätska), man löser ju upp sotet, inte spolar bort det.

    Men en poäng med WD40-metoden är att det också är ett sätt att få reda på om det verkligen är läckage vid kolvringarna och inte något annat.

    Vilken metod som är bäst beror nog på förutsättningarna för att meka.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #91
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    En del hällde i massvis med RME biodiesel istället för wd40.
    kanske är billigare än att tömma 10 burkar.

    "•RME (Rapsmetylester)
    Bilar för RME kan köras med RME och diesel i tanken i vilka blandningsförhållanden som helst. RME produceras av rapsolja och metanol från fossila råvaror. Ett problem är att RME fungerar som ett lösningsmedel. Den som kört bilen på diesel riskerar att sediment och avlagringar löses upp av RME-bränslet och fastnar i bränslefiltret. Börja försiktigt med små mängder RME i början."

    Enligt info är detta fantastiskt ypperligt i denna situation.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  12. #92
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    RME verkar lovande
    Jag har några lösa kolvar med koksade ringar liggandes man kanske skulle bada dessa i lite olika medel och se vad som händer.
    Fotogen är ofta en gemensam ingrediens i många burkar även wd40 dock så är resten lite mer "hemligt" recept.

    Största oron att använda dessa medel är att det kan lossna stora koksbitar som sätter sig i silen.
    Det skulle vara bra om man kunde trycka in rengöringsmedel via oljefiltret bakåt genom pumpen och ner genom silen men jag gissar att pumpen är rätt så tät.
    En smal slang + tryckluft som matar lösningsmedel genom oljepluggshålet kanske skulle få ren silen eller en borste som man vinklar.
    Går det möjligtvis att borra ett stort hål rakt under silen och sedan täta eller plugga med någon smart metod?

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    RME verkar ju teoretiskt helt rätt.
    Skulle vara intresant att få några erfarenheter.

  14. #94
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    RME verkar ju teoretiskt helt rätt.
    Skulle vara intresant att få några erfarenheter.
    Funkar det möjligtvis till att t.ex. tvätta oljetråg, transmissions- och ventilkåpa invändigt?
    Skulle ju vara trevligt. Att få rent alltså
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #95
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    enligt ecobränle.
    RME är ett utmärkt lösningsmedel, det kan faktiskt användas för att lösa upp asfalt vid asfaltåtervinning, lösa upp färg, det används av målare världen över för att hålla penslar mjuka mellan användningstillfälle.
    RME kan dock ge bekymmer. Det beror på att RME fungerar som ett lösningsmedel. Diesel ger små mängder sediment och avlagringar som löses upp av RME-bränslet och fastnar i bränslefiltret. För att gå från diesel till RME får man pröva sig fram försiktigt med små mängder/liten andel RME i början för att sedan succesivt öka andelen.

    borde vara bra ifall man vill ha bort avlagringar.

    fin spruta med tryck,där man kommer åt.
    den finns ju vinklingsbara plast rör som man använder för avloppsrens hög tryck vinklingsbar plast rör. väldigt liten med en högtrycksspole längst fram, går utmärkt i trånga utrymmen. allt skit kommer ju ramla ner i tråget, vidare ut till oljepluggens dräneringshål.

    problemet kanske är ifall packingskletet från bröstkåpan ger med sig, eller toppackningen. då RME är ganska starkt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2016-01-25 klockan 20:57.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  16. #96
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Att få till en hal hinna i botten på sumpen finns det många medel som klarar, men där är det faktiskt helt irrelevant hur halt det är.
    Friktionen i en motor är i lagren och mellan kolvar och cylindrar. Kan Slick50 få till samma hala hinna där?

    Engineflush och liknande fungerar säkerligen till viss del, det finns inget orimligt i att ett medel skulle kunna lösa upp smuts och koks. Att ett medel skulle kunna krypa in i ett lager och lägga en "hal hinna" som dessutom tål dom enorma påfrestningar som finns mitt i ett lager finner jag däremot lite mer osannolikt.
    Jag säger inte att det är omöjligt och att alla medel bara är buffel och båg, men just att det är en hal hinna i botten av sumpen bevisar faktiskt ingenting.
    Slick50 åkte dit för falsk marknadsföring redan på 90-talet. Ett flertal rapporter visade också på risk för ökat motorslitage om man använde detta.

  17. #97
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Slick50 åkte dit för falsk marknadsföring redan på 90-talet. Ett flertal rapporter visade också på risk för ökat motorslitage om man använde detta.
    Japp. Snabb googling visar att dom blev fällda av FTC (Federal Trade Commission) och förbjöds att komma med falska påståenden i sin reklam.
    https://www.ftc.gov/news-events/pres...ainst-slick-50
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #98
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Slick50 åkte dit för falsk marknadsföring redan på 90-talet. Ett flertal rapporter visade också på risk för ökat motorslitage om man använde detta.
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Japp. Snabb googling visar att dom blev fällda av FTC (Federal Trade Commission) och förbjöds att komma med falska påståenden i sin reklam.
    https://www.ftc.gov/news-events/pres...ainst-slick-50


    Hmmm, Nu säljer SpeedParts Slick50?
    Är det bara reklamen som ändrats och det då är OK att sälja smörjan? höhö

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #99
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hmmm, Nu säljer SpeedParts Slick50?
    Är det bara reklamen som ändrats och det då är OK att sälja smörjan? höhö
    Alltså...Strunta rakt av i dessa dekokter. Fanns någon Dalmas som absolut ville sälja ett glidmedel (kanske 10-15 år sedan) och gjorde världens sämsta tv-inspelning från något fjäll.

    Den samme försökte sedan åka runt på marknader i hela landet och sälja smörjan.

    Liksom lite "nicht" på den typen av fjantar.

    Edit: Om kompression sjunkit och ringarna fastnat så hade iallafall jag valt en metod. Dryg men rätt. Att "genväga" får andra göra.


    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-04-18 klockan 19:45.

Liknande ämnen

  1. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  2. Hur ”låsa” inre monteringsklämma runt inre h-drivknutdamask
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 19:13
  3. Rengöring skinninredning
    Av quake i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 17:42
  4. Ny inre divknut vs beggad inre drivknut.
    Av sukke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •