Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 99

Ämne: Inre rengöring motor?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    46

    Motordialys

    Hej.

    Någon här som har gjort en motordialys, alltså med Bilstein R-2000 Engine Flush System nyligen?
    Och om i så fall har ni märkt någon skillnad efteråt.

    har fått pris på 1000kr + olja och filter.
    Har väl tänkt mig att ev. göra det i förebyggande syfte. Är det värt detta?
    bilen är en 9-5 -00 med 10200mil.
    Saab 9-3 Aero 2,8T Sport Combi -06

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Motordialys

    Citat Ursprungligen postat av Björn H
    Hej.

    Någon här som har gjort en motordialys, alltså med Bilstein R-2000 Engine Flush System nyligen?
    Och om i så fall har ni märkt någon skillnad efteråt.

    har fått pris på 1000kr + olja och filter.
    Har väl tänkt mig att ev. göra det i förebyggande syfte. Är det värt detta?
    bilen är en 9-5 -00 med 10200mil.
    Sökfunktionen fungerar även på lördagar.

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ight=flush
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ight=flush
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    46

    Motordialys

    Hej.

    Jodå. Sökfunktionen fungerar nog bra när som helst. Hade ingen tanke på den när jag skrev denna fråga. Så enkelt var det.

    Läser man där så förefaller det som om det råder delade meningar om man ska göra den "spolning" av motorn eller ej.
    Det är ju trots allt bevisat att det rensar ut en hel del skit ur motorn - det syns ju i filtret i maskinen. Men om det är detta som skulle behövas för att lösa problemen med Saabs motorer är mer tveksamt. Där behövs helt säkert andra lösningar som andra kolvar och kolvringar.

    /Björn
    Saab 9-3 Aero 2,8T Sport Combi -06

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Motordialys

    Citat Ursprungligen postat av Björn H
    Hej.

    Jodå. Sökfunktionen fungerar nog bra när som helst. Hade ingen tanke på den när jag skrev denna fråga. Så enkelt var det.

    Läser man där så förefaller det som om det råder delade meningar om man ska göra den "spolning" av motorn eller ej.
    Det är ju trots allt bevisat att det rensar ut en hel del skit ur motorn - det syns ju i filtret i maskinen. Men om det är detta som skulle behövas för att lösa problemen med Saabs motorer är mer tveksamt. Där behövs helt säkert andra lösningar som andra kolvar och kolvringar.

    /Björn
    Sen kanske man kan fundera på varför de kör med just detta snövita filter som de sen visar kunderna?

    Är det för att det verkligen är bevisat att det där som gör detta filter svart och äckligt, verkligen är farligt för motorn. Eller är det för att det är ett mycket slagkraftigt sätt att sälja denna tjänst?

    För gissningsvis så får 9 av 10 rena shocken när de ser filtret före och efter, och är därmed djupt övertygade att de just räddat livet på sin motor med denna dialys. Men de flesta har nog väldigt dåliga kunskaper om oljor smörjning och hur illa detta svarta egentligen är för en motor.

    Jag skulle vilja säga så här, att det behövs otroligt små mängder svart för att få detta snåvita filter att se ut som en redig rysare......


    Därmed inte sagt att det är dumt att bli av med detta svarta ur motorn, men heller inte att det är någon overhängande fara om det är kvar en skvätt av det heller vid normala oljebyten. Frågan är ju om de ev. fördelar man kanske får är värt denna tusenlapp, och om man ens själv någonsin får uppleva denna ev. fördel?

    Personligen så tror jag att man har en mer bestående upplevelse av denna tusenlapp, och nytta med, om man bjuder damen på en redig restaurangmiddag.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Budgettipset som de körde på lokstallet i Ånge. Högrenande dieselmotorolja som fanns i till RC-lokens kompressorer. Motorerna blev väldigt rena, dessutom byttes packningarna i motorn..... Oljefiltren till kompressorerna var dessutom samma som sitter på "alla" saabs radfyror.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    malmö
    Inlägg
    22

    Bilstein Engine Flush

    Har läst en del om denna invändiga motortvätten och undrar om den är att rekomendera min 9-5 2,3-99
    saab 9-5 2,3 vector sport combi -02
    MVH Per

  7. #27
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Tja rekommendera vill jag inte göra, och om det gör nytta skall vi nog skriva i stjärnorna. Jag skulle nog hellre rekommendera täta oljebyten istället. Det här diskuterades här på forumet för ett tag sen, och vår allas egen Saabguru Dr Boost kallade detta för Engine usch om jag minns rätt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #28

    vart får man tag på Oil flush?

    Någon som vet? mvh totte
    9-5 Aero
    9-3 SS AERO bara för syns skull...
    900ng Extrem Nordic

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    hur menar du? vätska för att skölja motorn eller vad?

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    686
    Är det detta du menar: www.engineflush.se ?

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591

    Re: vart får man tag på Oil flush?

    Citat Ursprungligen postat av totte_norrköping
    Någon som vet? mvh totte
    Om det är Bilstein Engine Flush så finns det representerat i Norrköping.

    Kroons Verkstäder AB
    Moa Martinssons gata 28
    603 78 NORRKÖPING
    011-10 66 90

    RR Bil & Lack
    Tryffelgatan 9
    603 71 NORRKÖPING
    011-14 65 80

    Men sök på forumet innan du bokar tid. Det finns en del saker att fundera på innan man gör sköljningen.

    Mvh
    Johan

  12. #32
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag tycker du skall skita i allt vad det där heter och byta olja istället.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336
    Här på vår lokala Saabservice brukar dom använda Forte' motor flush. Dom häller i en burk före oljebytet och låter bilen gå på hög tomgång 20 minuter. Jag testade själv när mina ventiltryckare knackade och det blev tyst. Så jag vet att det funkar.

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Skölja ur motorn. Biltemaolja med en skvätt diesel i?

    Tänkte jag skulle ta och skölja ur motorn när man ändå har bytt tråget. Ska man köra på "tricket" med Biltemaolja och en skvätt diesel i för att sedan låta motorn stå på tomgång ett tag. Eller någon med bättre tips?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Jag vågar inte uttala mig om dieseln. Om du ska skölja med oljan bör du få lite snurr på turbon också för att "rensa" ur den och inte bara tomgång.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Turbon ska bytas så att dra igenom den är inte så nödvändigt. Annars får man väl hälla i lite Biltema olja och köra några mil med kanske?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    En mekaniker gav mig tipset att hälla i 3 dl tändvätska i oljan på min Audi innan jag bytte olja.
    Bara låta den stå på tomgång i ca 10 min tills motorn blev normalvarm och under den tiden varva upp den lite lagom ett par gånger. Och sedan byta olja + filter direkt efteråt.

    Efter den behandlingen blev motorn mycket tystare. Jag hade en efterhängsen ventiltryckare som inte ville tystna innan denna genomsköljning, efter behandlingen försvann oljudet nästan helt.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  18. #38
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Om jag har förstått saker och ting korrekt så vid ett vanligt oljebyte så töms inte oljan ur som finns i oljekylaren (en siffra jag har sett säger att den innehåller 1.4 liter). Om detta stämmer, hur fungerar det då med de restprodukter (diesel/tändvätska) som finns utblandade i oljan i oljekylet?
    /Johan

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristianstad, SKÅNE
    Inlägg
    163
    Detta gjorde jag på min förra saab 2,3t. Hällde i fyra liter ren diesel och lät stå på tomgång i ca en minut sedan tappade jag ur och fyllde på med ny olja av ett billigt märke för att sedan byta ut denna mot en bättre efter ca 10 mil. Bilen blev helt tyst i tryckarna efter detta..
    Fredrik Nilsson Medlem #5846#
    SAAB 9000 CSE 2,3T ltt (än så länge) - 96 SILVER
    SAAB 9000 CSE 2,3 - 94 LILA METALLIC

  20. #40
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Enligt mig så är det bästa är att köra motorn riktigt varm , töm ut oljan och byt filter.

    Häll i biltemas olja , ut och kör motorn riktigt varm igen , in och töm ut igen och byt filter.

    Fyll på med den olja du ska använda och känn dig nöjd
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  2. Hur ”låsa” inre monteringsklämma runt inre h-drivknutdamask
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 19:13
  3. Rengöring skinninredning
    Av quake i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 17:42
  4. Ny inre divknut vs beggad inre drivknut.
    Av sukke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •