Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Xenonljus som vägrar fungera trots reparationer NG9-3 -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Xenonljus som vägrar fungera trots reparationer NG9-3 -06

    Har problem med mitt högra halvljus. Det lyser när jag startar bilen men lampan slocknar sedan efter ett tag, med varningsmeddelande i SID som följd. Stänger jag sedan av bilen, tar ut nyckeln och stoppar i den igen så kan lampan gå igång igen en kort stund innan den dör igen.

    Jag har skiftat tändenheterna med samma resultat, jag har även idag köpt helt nya lampor men det hjälper inte. Med gamla lampan kunde det dock bli discoljus innan det dog, det händer inte med nya lampan.

    Kan även tillägga att styrdonet till samma strålkastare byttes för ca 2 veckor sedan eftersom att det läckt in vatten i det. Det nya tätades med silikon i kontaktstycket för att det inte skulle upprepas, så att det skulle vara det som är trasigt igen tycker jag verkar högst osannolikt?!

    Det gäller fabriksmonterat xenon i en 9-3SS MY06

    EDIT: Kan tillägga att det igår även flimrade lite om den nya lampan, dock inte lika kraftigt. Kan det vara något kabelbrott kanske?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Xenonljus som vägrar fungera trots reparationer (9-3SS M

    Bumpar nu min egen tråd då jag inte fått bukt på detta ännu.

    Förklaringen till ovanstående var att när verkstaden felsökte så flyttade de över styrdonet från vänster sida till höger sida, och monterade sedan det nya på vänster sida. Så båda styrdonen gick alltså sönder med ca 2 veckors mellanrum... inte SÅ anmärkningsvärt, men....

    Problemet är att jag beställde ett nytt igen och allt fungerande i... några dagar! Nu är lampan HELT död igen! Jag blir fan helt tokig på det här, finns roligare saker att lägga tid & pengar på än felande halvljus.

    Självklart ska jag be verkstaden titta på det igen men samtidigt vill jag få in tips från er på vad det kan vara.. Ska man behöva byta hela strålkastaren?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Xenonljus som vägrar fungera trots reparationer (9-3SS M

    Har äntligen fått det här åtgärdat!

    Tydligen så hade något gått sönder i el-centralen (lådan bredvid batteriet med en massa säkringar & reläer) så det skickades inte ut någon signal till styrdonet att tända... Det här var första gången man hade bytt en sådan enligt verkstaden (SAAB åf), typiskt.

    Nu får vi se hur länge det lyser!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    103
    Medlem#
    8090

    Re: Xenonljus som vägrar fungera trots reparationer (9-3SS M

    Jag har inget att tillföra när det gäller själva felet.
    Jag vill bara säga att det är riktigt bra att du återkom med vad som var fel, det kan ju underlätta någon annans framtida felsökning.
    9-3 SC 2.0T XWD -09

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-02-20, 08:51
  2. Xenonljus vägrar slockna efter styrenhetsbyte (9-3 SS)
    Av lasslos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 17:53
  3. 9-5 2,0 BP - 06, xenonljus defekt trots ny lampa?
    Av Onko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 20:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •