Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Sundsvall, Sverige
    Inlägg
    26

    Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)

    Jag har lite bekymmer med bakluckan på min bil som jag undrar om dom kanske kan vara sammanhängande.

    Problem 1: Centrallåset till bakluckan fungerar inte. Jag hör ett relä knäppa till när jag sitter i bilen, men inget mer händer. Jag har läst om att det kan vara kabelbrott, men jag vet inte vart jag ska leta riktigt.

    Problem 2: Bakruteuppvärmning. Den värmer endast på två av slingorna. Jag har kikat som hastigast om jag hittat något brott mellan slingorna, men inte sett något tydligt. Känns konstigt att bara två ska fungera. Några idéer?

    Problem 3: Bakrutespolare. Det kommer ingen spolarvätska överhuvudtaget. Där har jag faktiskt inte kikat alls, men jag tänkte kanske att det kanske kunde ha något samband med resten av problemen. Jag är väldigt novis när det gäller bilel.

    Som sagt så är jag väldigt novis när det gäller bilel. Alla tips och tricks uppskattas.
    9-3 Aero -02 Cosmicblue
    9-5 2.3t Vector -03

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Sundsvall, Sverige
    Inlägg
    26

    Re: Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)

    Bumpar lite och ser om man får någon respons. Är tacksam för alla tips jag kan få.
    9-3 Aero -02 Cosmicblue
    9-5 2.3t Vector -03

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Sundsvall, Sverige
    Inlägg
    26

    Re: Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)

    Inga idéer alls?
    9-3 Aero -02 Cosmicblue
    9-5 2.3t Vector -03

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)

    Hejsan!
    På 1an hur menar du med att du hör ett ljud när du sitter i bilen? Prova att stå vid bakluckan o använd fjärren på nycklen att öppna med. O känn på luckan. Känner du något eller hör något ljud så har något hänt med förbindelsen mellan lås servon o själva låset. Kanske armen som hoppat av. Hör du inget alls så kan det ju vara kabelbrott.

    2. Måste vara ett avbrott på slingorna. Även den mest hårfina brott så funkar det inte! Finns ett speciellt lagnings medel att fixa det med. Gäller bara finna brottet. För du skrev ju att någon slinga fungerade?

    3 Ett väldigt vanligt fel på 9-5 kombi är att bakruta spolningen pajjar. Många gånger är det tyvärr så att det är rostat ihop i den axeln som spolar vätskan ska komma ut igenom. Det går igenom samma axel som torkar armen sitter på, o leds sedan ut på armen o till mun stycket. Man kan montera bort armen o försöka pilla hål på det igen, men i värsta fall får torkarmotorn bytas. Eller får du borra ett hål i bakluckan o sätta ett munstycke där istället. Så har dom löst detta problem på nyare 9-5.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Sundsvall, Sverige
    Inlägg
    26

    Re: Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)

    När jag sitter i bilen så hör jag att reläet klickar, men när jag står ute vid luckan låter inget. Antar att det är kabelbrott då. Får ge mig på och leta det någon dag.

    Samma gäller slingorna. Endast två slingor fungerar. Jag får leta efter några smårepor där också då.

    Det lät inte alls roligt. Som sagt så har jag inte kikat så noggrant där bak så förhoppningsvis är det inte så farligt.

    Tack för svaren. :-)
    9-3 Aero -02 Cosmicblue
    9-5 2.3t Vector -03

  6. #6

    Re: Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)

    Hej,
    Fixade mitt problem med spolaren bak i helgen, inte alls speciellt svårt.
    Monterade bort klädseln först på bakluckan så man kunde komma åt.
    Började med att försöka få igenom en ståltråd och efter en stund kom den faktiskt igenom, mycket rost och annat sk.t som kom ut.
    Fortsatte med allt grövre doningar och till sist blev det en bit najtråd som åkte igenom.
    Tar en stund men tid och har man ju gott om.

  7. #7
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)

    Bakluckelåsprblemet hade jag och det löstes med att byta låskista.
    Siter nån microswitch i kistan som verkar gå sönder.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi
    Av kakke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 10:53
  2. problem med låskistan till bakluckan! saab 900/9-3
    Av Penken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 10:29
  3. Vad ska man tänka på vid köp av Saab 9-5 2.3T Vector kombi?
    Av Mae i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •