Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: IC eller ej ng9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    IC eller ej ng9-3

    Kör en ng 9-3 aero med bsr steg 2, 3" jt halvsats och maptun koppling..
    Är det värt att köpa en intercooler till bilen? eller har jag för lite pulver för det ?

    Vad kommer isåfall skillnaderna bli och finns det någon bra till ruggigt bra pris?

    mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    934

    Re: IC eller ej ng9-3

    Vet ej riktigt hur bra original ic är på ng9-3 men jag vet att ng900, og9-3 och 9-5 är det en riktigt bra ide att byta ic på till nå värre. Insugstempen en varm sommardag brukar skjuta i höjden ganska fort med tung högerfot och ännu mera när man kör trimmat.
    Iaf på min gamla og9-3 aero och min nuvarande 9-5 aero, båda med original ic.
    Så om du känner att du har råd så byt den till nån bättre alu ic, det skulle jag gjort iaf.

    Vet inte riktigt vilken du bör välja, sen är ju frågan om du vill ha en modellanpassad eller om du vill försöka få dit en universal.
    Dom är oftast mycket billigare men kanske krångligare att montera.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: IC eller ej ng9-3

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Vet ej riktigt hur bra original ic är på ng9-3 men jag vet att ng900, og9-3 och 9-5 är det en riktigt bra ide att byta ic på till nå värre. Insugstempen en varm sommardag brukar skjuta i höjden ganska fort med tung högerfot och ännu mera när man kör trimmat.
    Iaf på min gamla og9-3 aero och min nuvarande 9-5 aero, båda med original ic.
    Så om du känner att du har råd så byt den till nån bättre alu ic, det skulle jag gjort iaf.

    Vet inte riktigt vilken du bör välja, sen är ju frågan om du vill ha en modellanpassad eller om du vill försöka få dit en universal.
    Dom är oftast mycket billigare men kanske krångligare att montera.
    Ok, får ta mig en titt på marknaden.. Sett på någon sida att dom säljer relativt billiga iaf.. Speedparts har en för 1995:- tex.

    Ingen fler som kan berätta lite? Som har varit i samma sits som mig.

    mvh

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 999
    Medlem#
    5849

    Re: IC eller ej ng9-3

    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Är det värt att köpa en intercooler till bilen? eller har jag för lite pulver för det ?

    1. Det är ALLTID värt att byta till större/bättre IC, alla fördelarna orkar jag inte rabbla.....

    2. IC'n i sig själv utlovar sällan eller aldrig någon direkt effekt, bara indirekt eller tillåter högre effekt via t.ex. mjukvaran...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: IC eller ej ng9-3

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Är det värt att köpa en intercooler till bilen? eller har jag för lite pulver för det ?

    1. Det är ALLTID värt att byta till större/bättre IC, alla fördelarna orkar jag inte rabbla.....

    2. IC'n i sig själv utlovar sällan eller aldrig någon direkt effekt, bara indirekt eller tillåter högre effekt via t.ex. mjukvaran...

    MVH
    Ok, så ifall jag nu skulle köpa en och montera till sommarn, så skulle jag aldrig märka något? Eller hur menar du ?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: IC eller ej ng9-3

    Du kommer att märka att bilens säkerhetssystem inte reglerar ner effekten lika mycket om det är varmt ute då insugsluften är så kall så den inte behöver strypa din effekt en varm dag.


    På min 9000 en varm sommardag ville den inte ladda fullt efter ett par snabba acc repor men efter det att jag monterade min nya alu-ic så kan jag köra snabba acc repor i följd utan att det märks på något sätt för mig iaf. (Nu har jag inget monster utan ligger fortfarande under steg4 har något som liknar steg 2,5 eller något ditåt)

    Men att byra till en bättre ic är alltid bra. Bättre genomströmning och kylning är bra. Sen att man dessutom skonar motorn gör ju inte saken sämre
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 999
    Medlem#
    5849

    Re: IC eller ej ng9-3

    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    så ifall jag nu skulle köpa en och montera till sommarn, så skulle jag aldrig märka något?
    Som sagt, IC'n i sej ger dej inte mer märkbar effekt, men (kanske) låter ditt st2 andas bättre och indirekt påverkar effekten positivt.
    Som "krozz" skriver så märker man nog skilnaden mest vid "hård" körning, och då handlar det om att en effektivare IC håller tempen på luften låg och det i sin tur motverkar spikningar och således regleras inte turbotrycket ner....

    Är du med?
    Blev kanske en krånlingare beskrivning än vad som var nödvändigt.....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    991
    Medlem#
    7931

    Re: IC eller ej ng9-3

    Jag har en EXD monterad i min.
    Som nämnt är den största skillnaden att bilen inte "kroknar" vid varma sommardagar och inspirerad körning lika lätt.
    Så jag är nöjd med andra ord.

    Bästa vore ju en fmic, men känns som min räcker bra med steg3.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: IC eller ej ng9-3

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Jag har en EXD monterad i min.
    Som nämnt är den största skillnaden att bilen inte "kroknar" vid varma sommardagar och inspirerad körning lika lätt.
    Så jag är nöjd med andra ord.

    Bästa vore ju en fmic, men känns som min räcker bra med steg3.
    Suttit och kikat på den några dagar nu, men behövs det kompletteras med någon slang osv? Måste man modifiera den något?

  10. #10
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    991
    Medlem#
    7931

    Re: IC eller ej ng9-3

    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Jag har en EXD monterad i min.
    Som nämnt är den största skillnaden att bilen inte "kroknar" vid varma sommardagar och inspirerad körning lika lätt.
    Så jag är nöjd med andra ord.

    Bästa vore ju en fmic, men känns som min räcker bra med steg3.
    Suttit och kikat på den några dagar nu, men behövs det kompletteras med någon slang osv? Måste man modifiera den något?
    bara att ersätta rakt av, ingenting behövs.
    Vissa har tydligen haft problem med dålig passform men min lirade rakt av.
    Kan va lite meck att få av slangarna från original, men lite våld löste det hela.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •