Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Bytte ut en tyg inredning till skinn idag, när jag var klar så har airbaglampan tänt sej.
    Bilen e en SAAB 9-3 t -00
    Pluspolen var avtagen under hela arbetet.
    Nån som vet vad som kan ha hänt?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    616

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Vänta nån dag så kanske lampan släcks.
    Har för mej om att jag fick samma när jag bytte inredning i en av mina gamla og 9-3.

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Råkade du bryta någon kontakt när du tex bytte stolarna? För visst är det airbag i dina stolar?

    SRS systemet känner av alla slags brott mellan airbagsystemet och krockkuddarna. Detta medför att även om strömmen är bruten så kommer den att känna av om du kopplar ur en airbag. Iaf så ska det fungera så...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Råkade du bryta någon kontakt när du tex bytte stolarna? För visst är det airbag i dina stolar?

    SRS systemet känner av alla slags brott mellan airbagsystemet och krockkuddarna. Detta medför att även om strömmen är bruten så kommer den att känna av om du kopplar ur en airbag. Iaf så ska det fungera så...
    Verkar vara nån typ av sidokollisions kudde i, satt en lapp på stolarna som byttes ut, satt lappar om det på både dom som satt i och dom som sattes i, hade ju bort elkontakten under stolen för att byta ut stolarna, annars inga kontakter brutna.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Det beror nog på det att du bytte stolarna. När du tog bort kontakten så tappade srs-enheten kontakt med stolarna. Detta gör den genom sitt batteri tror jag så det hjälper inte att dra polen från batteriet.

    Detta är en säkerhets åtgärd pga att även vid en krock i strömlös bil ska krockkuddarna funka.

    Du kan vänta några dagar eller fara förbi på tex mekonomen verkstad eller någon annan verkastad som kan nolla koderna åt dig. Borde inte kosta mer än ca 200kr så vet du att allt är bra med systemet Kan vara värt varenda krona, hällst om du kör barn i bilen...

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    27

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Det beror nog på det att du bytte stolarna. När du tog bort kontakten så tappade srs-enheten kontakt med stolarna. Detta gör den genom sitt batteri tror jag så det hjälper inte att dra polen från batteriet.

    Detta är en säkerhets åtgärd pga att även vid en krock i strömlös bil ska krockkuddarna funka.

    Du kan vänta några dagar eller fara förbi på tex mekonomen verkstad eller någon annan verkastad som kan nolla koderna åt dig. Borde inte kosta mer än ca 200kr så vet du att allt är bra med systemet Kan vara värt varenda krona, hällst om du kör barn i bilen...

    MVH
    Fredrik
    Tack för tipset. uppskattas

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 970

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Att ta bort batteripolen förvirrar airbagsystemet. Tändningen ska vara av och batteripolen på under hela arbetet.
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Att ta bort batteripolen förvirrar airbagsystemet. Tändningen ska vara av och batteripolen på under hela arbetet.
    Tvärtemot Saabs egna instruktioner i WIS?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 970

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Att ta bort batteripolen förvirrar airbagsystemet. Tändningen ska vara av och batteripolen på under hela arbetet.
    Tvärtemot Saabs egna instruktioner i WIS?
    Jag var på mycket nära håll inblandad i utvecklingsarbetet av sidokrockskyddet i 9-5. Entydig instruktion var då att tändning ska vara i läge OFF. Batteripolen på.
    Eller menar du att man ändrat i sena utgåvor av WIS?
    Den jag var inblandad i (och fortfarande har på laptopen) är från -99.

    Edit: Såg att tråden handlar om og9-3. Samma sidokrockkuddar som i 9-5 men jag har faktiskt inte läst WIS för 9-3 vad jag kan minnas.
    Har du läst i den att man ska ta loss batteripolerna är det väl så då...
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Det står lite olika i WIS, beroende på vilket arbete som skall utföras så skall ev. minuspolen vara av.

    Edit: Just stolsarbetet är som du skriver enbart tändning i läge off.

    Svetsning = minuspolen av
    Karossarbeten och arbeten där man slår på olika delar av bilen så skall kontakterna till SRS styrdonet demonteras.

    Kollade vidare i lite olika instruktioner och Haynes skriver att batteripolen skall vara av minst 20mintuer innan arbete med airbag påbörjas så det blir lite förvirring.

    Edit 2: Läser lite till i Wis och hittar en text till:
    "Vid byten av komponenter ska alltid tändningen vara i läge OFF."
    samt stycket under:
    "Batteriets jordkabel ska demonteras före pluskabeln. Vänta minst 1 minut efter det att batteriet kopplats ifrån innan något arbete med airbagsystemet påbörjas."
    Tydligt? Not
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 970

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Haynes? Vad vet Haynes om sånt. Dom skruvar ju bara isär bilar.

    Det här med airbags är lite upphausat. Jag har skjutit en del airbags och det krävs en ganska rejälv effekt. Att en bag t.ex. skulle utlösa på statisk elektrisitet är inte sannolikt. Om man plockar bort polen eller inte spelar inte så stor roll för en vådaskjutning. Det man riskerar när man lossar poler är nog just det som TS råkat ut får. Att det instabila airbagsystemet tänder lampan...
    Att man ska koppla bort minuspolen vid svetsning är ju för att skydda elektroniken. Det gäller inte bara airbagkomponenter.
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    När jag bytte i min 9-5 så monterade jag ENA stolen, Aero med elstyrning först och testade. Det skulle jag inte gjort, då tändes ju airbaglampan såklart. När allt sen var monterat och klart så fortsatte den lysa, och fick släckas på verskstad. När den väl tänts så kan den inte nollas hemma tydligen, säkerhetsgrej. Och den tände såklart för att kretsen var bruten när tändningen vreds på, en stol fattades ju.
    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan

    Vad som också kan hända är att airbag-kontakten i stolen backar ur sitt läge. Det är nämligen en liten kontakt i den stora kontakten.
    När jag monterade aero-stolar i min og9-3 så hade de varit monterade i en ng900 och då hade man plockat ur den kontakten. Plasten är rätt vek så risken finns ju att den backar ur.
    Dock, har det hänt så är man så ill tvungen att åka till verkstad ändå eftersom man inte kan nolla SRS-systemet själv.

Liknande ämnen

  1. sörvis lampan tändes i dag.
    Av Böhme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 23:19
  2. Airbag lampan tändes idag.
    Av Lamer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •