Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Steg 1 og9-3 154hk

  1. #1

    Steg 1 og9-3 154hk

    Hej alla Saab fanatiker.

    Har nyss köpt en gammal 9-3 2.0t av årsmodell 2000. Enligt mig ett kap då den endast gått 10k mil och 2 tidigare ägare. Mycket fint skick både i motor och utsida.

    Tekniskt intresserad som man är så har jag så noggrant jag har kunnat läst in mig på trionic systemet.

    Dom förändringarna jag har tänkt att göra är följande:

    Jag tänker anpassa styrenheten för att kunna använda en T7 magnetventil, främst för att den är billigare samt vad jag har förstått pålitligare. (Ska följa guiden i T5Suite)

    Steg 1 i trimmningsgrad. Vill inte ha ett "raggar ljud" så om det finns tips på mera flödessytem som låter som orginal så skulle jag kunna tänka mig att gå upp till steg 3 (större ljuddämpare eller fler?) Det finns ju faktiskt bilar med ruskigt mycket hästkrafter som är tysta.

    Styrklämma för att försöka få bukt på styrsladdret, samt en ARB22.

    Dock så har jag några frågor som jag inte riktigt förstår.
    Ibland i vissa av diskussionerna här så har det nämnts något om ett speciellt tanksystem på denna modell som jag har. Hur vet jag om jag har detta och vad innebär det när jag ska trimma? Det verkar ha med två Lambda sonder om jag fattat det hela korrekt?
    I Trionic suite kan finns det även inställningar för detta.

    Om man köper en beggad extra Trionic styrenhet, går det då att klona den jag har så att jag har en reserv om det skiter sig? Tänker mest då på imobilizer delen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Steg 1 og9-3 154hk

    Jag sitter också på en 9-3 00:a 154Hk med steg 2.

    Själv använder jag mig av Simons 2,5" sportsystem från Autoexperten. Skillnaden ljudmässigt jämte mot original är minimal, OM ens märkbar.

    Jag har gjort som så att jag inhandlade en reserv box, ifall något skulle gå åt pipan vilket det visserligen inte har gjort.
    Lödde ihop ett PD-BDM och flashade med det.

    Vill du så kan jag skicka originalfilen för 9-3 -00 154hk med två lambdasonder till dig, så kan du göra om den med wizzarden i t5 Suite.
    Och på så sätt behöver du inte pilla alls med originalboxen, om du nu klarar dig utan immobilizer d.v.s.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Steg 1 og9-3 154hk

    Kan inte hjälpa dig med allt. Men avgassidan så kan du satsa på ett tre tums downpipe och 2,5 tums halvsats. Her ett ganska normalt ljud. Sedan är det många som köper 3"hela vägen. Det kommer jag att göra när jag byter (kommer att köpa 3" rostfritt)

    Men om du vill ha så lite extra ljud som möjligt med bättre flöde är 3" sownpipe med racekatt och 2,5" halvsats din grej. Räcker gott och väl långt....
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  4. #4

    Re: Steg 1 og9-3 154hk

    Tackar för svaren. Låter som ett downpipe i 3 tum är att föredra, nog värt att kolla andrahands marknaden för ett bra pris.

    Jag tar gärna emot orginalfilen ifrån dig Olof. Kan det skickas via PM?

    Frågan om det speciella tank systemet kvarstår dock. Är det någon som har lite mer info om detta och vad det kan ge för problem samt hur symptom samt eventuella ombyggnads fixar ska lösas.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Steg 1 og9-3 154hk

    Citat Ursprungligen postat av Kurben
    Frågan om det speciella tank systemet kvarstår dock. Är det någon som har lite mer info om detta och vad det kan ge för problem samt hur symptom samt eventuella ombyggnads fixar ska lösas.
    Om inte programvaran är ar passad till tankurluftningsystemet blir det undertryck i tanken och checkengine tänds. Ev. kan andra mindre bieffekter som bränslebrist eller att tanken sugs ihop.

    Enklast och bäst är att anpassa programvaran. Är inte det att bara att kryssa i EVAP? Tyckte jag såg den funktionen när jag tittade i T5-suite...

    Alternativt köpa nåt "utprovat" i från känd trimfirma vilket verkar ge mera flås än unversaltrimmet i T5-suiten.

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Steg 1 og9-3 154hk

    Glöm inte att byta IC!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7

    Re: Steg 1 og9-3 154hk

    EVAP så det är så systemet heter. Tack för infon Saab90. Men vad innebär systemet? och hur vet man från utsidan om man har det? Är det alltid två Lambda som skvallrar om det?

    Går det att bygga bort om det krånglar om man samtidigt tar bort det i programvaran, typ ett tanklock som har backventil eller som vilken mc tank som helst med vanlig avluftning via en slang med en liten backventil på.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Steg 1 og9-3 154hk

    Ja två lambda skvallarar. Men om du klarar att lösa det klarar du väl EVAP med? Saken med EVAP har diskuterats förr och söker du med Google så hittar du det säkert. Man har alltid kommit fram till att det bästa och enda är att hantera det mjukvarumässigt...

Liknande ämnen

  1. Magnetventilfråga 9-3 154hk
    Av mxjonte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 18:03
  2. 0-100 tid? OG9-3 T5 154hk
    Av F.An i forum Allmänt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 19:33
  3. 154hk +steg3
    Av ViggenGurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •