Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Koppling tar långt ner e. byte till Viggenkoppling (9-3 og)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    35

    Koppling tar långt ner e. byte till Viggenkoppling (9-3 og)

    I samband med ett växellådsras bestämde jag mig för att uppgradera min steg 3-tunade 9-3 2.0T 200hk -99 till en viggenkoppling, lameller och tillika tryckplatta, vilka införskaffades från Speedparts. Även ny standard-slavcylinder införskaffades därifrån. Växellådan förstärktes i samband med reparationen av EBB på Värmdö.

    Efter att ha hämtat ut bilen från den lokala verkstaden verkar allt fungera som tänkt och en precisare kopplingspedalskänsla har infunnit sig jämfört med originalkopplingen. MEN det det är en sak som irriterar mig: kopplingen tar oerhört långt ner och jag måste i princip trycka ner pedalen i golvmattan för att kunna frikoppla och få i nästa växel utan skrap i synkringarna. Det kan tilläggas att innan bytet fungerade kopplingen helt utan anmärkning efter 7900 mil (jag är ende ägaren).

    Min mekaniker påpekade att vid bytet till ny viggenkopplingen (som tydligen har någon mm större diameter på lamellerna än det slitna originalet) så kom lamellen att rida på kanten av det (o)slitna området på svänghjulet. Därför så kommer jag att behöva trycka ner kopplingspedalen längre tills lamellen slitit in sig (om 100 mil?).

    Vid förfrågan hävdar han att han luftat kopplingssystemet enligt konstens alla regler (men så arbetar han på ackord också...).


    Fråga 1: Ska jag lita på att problemet, med att kopplingen tar långt ner, löser sig av sig självt i takt med att lamellen sliter in sig mot svänghjulet?

    Fråga 2: Om meken har fel, vad kan jag/han göra för att kopplingen ska ta på "normal" nivå?


    //Jens H.
    Green silver 9-3 SE Tungtrycksturbo -99
    MGB GT -72 VW Golf GTI -90 långlopp
    STCS #5170

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Om svänghjulet är såpass slitet att det blir en sån stor skillnad på kopplingsfunktionen, förvånar det mig mycket att de inte har bytt eller svarvat svänghjulet.
    Låter som en dålig ursäkt enligt mig.....

    Jag skulle tippa på att de har slarvat med att lufta kopplingssystemet.
    På 9-3:an måste man lufta slaven medans lådan är demonterad för att kunna få ur all luft pga placeringen på luftnippeln.

    Min teori är alltså att de har monterat lådan före luftning av slaven...

    Mvh Magnus

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    Jag skulle tippa på att de har slarvat med att lufta kopplingssystemet.
    På 9-3:an måste man lufta slaven medans lådan är demonterad för att kunna få ur all luft pga placeringen på luftnippeln.

    Min teori är alltså att de har monterat lådan före luftning av slaven...
    Är det så illa att man måste plocka ner det hela för att få bort luften? Inga genvägar (har varit utan bilen nu i flera veckor och vill inte lämna in den igen)? Kan man t.ex. vacuumsuga systemet och sedan fylla på?


    //Jens
    Green silver 9-3 SE Tungtrycksturbo -99
    MGB GT -72 VW Golf GTI -90 långlopp
    STCS #5170

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Har man tillgång till en vacuumpump kan man ju alltid prova.
    Värt ett försök iaf!

    Annars går man tillväga såhär:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...391&highlight=

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    35
    Tack Magnus!

    Ska se om jag kan få tag på en vacuumpump eller konvertera kompressorn till en dylik med lite prylar från PIAB i Täby.

    Annars blir det alltså att gå tillbaka till verkstaden och be dem göra om (=plocka ner, lufta och sätta ihop igen - 3-4h jobb?). Och vara utan bilen ytterligare någon dag. Dystert.

    //Jens
    Green silver 9-3 SE Tungtrycksturbo -99
    MGB GT -72 VW Golf GTI -90 långlopp
    STCS #5170

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Blir ju lite orolig när man läser att din låda rasat efter 7900mil, även om det nu är steg 3 monterat. Min har ju gått 12000mil och jag planerar ju att trimma med steg 3, dock hade jag ju inte räknat med att behöva renovera/uppgradera växellådan. Får nog se över kalkylerna igen.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    35
    S.k. inspirerad körning ökar väl inte precis livslängden på växellådan , men jag håller med om att det gick fortare än förväntat tills problemen uppstod.
    Green silver 9-3 SE Tungtrycksturbo -99
    MGB GT -72 VW Golf GTI -90 långlopp
    STCS #5170

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    103
    efter jag bytte till viggenkoppling på min ng900 så tar den också väldigt långt ner... fast det har blivit bättre nu när man kört runt 100 mil efter bytet

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av Snik3r
    efter jag bytte till viggenkoppling på min ng900 så tar den också väldigt långt ner... fast det har blivit bättre nu när man kört runt 100 mil efter bytet
    Har din kärra också hydraulisk frikopplingsmekanism?
    Green silver 9-3 SE Tungtrycksturbo -99
    MGB GT -72 VW Golf GTI -90 långlopp
    STCS #5170

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    103
    jag har vajer.. men en kompis till mig hade hydralisk, och den tog lika långt ner

Liknande ämnen

  1. Kostnad,byte till Viggenkoppling!
    Av green machine i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 16:19
  2. Vad göra vid byte av ny viggenkoppling
    Av ZerOMikE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •