Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ljusinställning NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    33

    Ljusinställning NG900

    Tjenare nu va det ett tag sedan jag va här inne.

    Tråkigt nog har det uppkommit lite funderingar.

    Skulle ställa in strålkastarna. Då ena stor så det lyser i väggrenen. Någon som vet hur man ställer in dem i sidled?


    Sedan en sak till ljusregleringen från kupen fungerar bara på ena ljuset. Frågan är vanligt fel eng detta motorn låter men bara högra som rör sig. ska dra hästtransport i veckan.


    Tack på förhand
    Pa
    Säger bara turbo ska det vara.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: ljus inställning Saab ng900 2.0T

    Först och främst; kolla att lampan sitter som den ska i hållaren. Man kan sätta den snett och då lyser det väldigt konstigt.

    I sidled så är det den långa pinnen med vit "topp" som du ska vrida på. Ställ dig mot en vägg eller liknande så syns det vilket håll ljuskäglan går om du vrider på pinnen.

    Höjdinställningen sköts ju av motorerna som du redan konstaterat. Och justeringen av höjden sitter bak på motorn. Motorerna syns ganska tydligt om man tittar bak på strålkastaren.

    Om motorn låter men inte rör sig så skulle du kanske kolla så att ploppen till höjdjusteringen verkligen sitter fast i reflektorn. Du bör kunna se den genom hålet för lampan. Du kanske också kan se om ploppen rör sig eller inte om du ändrar inställningen.

    Om motorn går och ploppen sitter i spåret på reflektorn som den ska men att den inte rör sig så är det nog motorn som är paj.

    Motorn kan man få lös genom att vrida hela motorn ett kvarts varv ungefär (motsols?) och helt enkelt ta ut den ur hålet på strålkastaren sen. Det är bökigt att få tillbaka ploppen i spåret med strålkastaren kvar i bilen men det går om man är lite envis.

    Om sidoinställningen däremot har hoppat ur så tror jag det är lite värre. Krokar sidoinställningen ur reflektorn så är jag inte säker på att man kommer åt att hålla emot så att man kan få tillbaka den i spåret. I så fall kanske du måste bort med strålkastarglaset för att komma åt att sätta tillbaka den. Strålkastarglaset sitter ju med clips runt hela lyktan så för att komma åt det så måste blinkers + lyktan + grillen bort. Lite stök med andra ord.

    Men kolla som sagt så att lampan sitter rätt först av allt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    33

    Re: ljus inställning Saab ng900 2.0T

    Tack för hjälpen.

    Problemet är bara att när jag vrider på den den vita kantiga pinnen så höver eller sänker sig ljuset. och vrider jag på den runda som är på motor delen höjer och sänker ljuset sig. ingen ändrar i sidled På båda sidorna går det att manuellt ändra höjd på jysteringsmotorerna. så det blir väl och plocka isär och kolla om motorn käkat något kugg eller så??

    Tack på förhand
    Pa
    Säger bara turbo ska det vara.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: ljus inställning Saab ng900 2.0T

    Den vita pinnen går ju att rucka på, så när du är där och bryter så ruckar du reflektorn vilket kan upplevas som att ljuset går upp/ner, men det är den man ställer sidoinställnigen på. Däremot så är det ju väldigt lite som reflektorn rör sig när du vrider på den. Du kan få snurra flera varv för att det ska synas någon stor skillnad.

    Eller om det helt enkelt är så att pinnen till reflektorn har hoppat ur. Skruva bort locket för lampan och testa rucka på reflektorn vänster/höger/upp/ner. Den kan flexa lite men den ska inte gå att röra mycket.

    Om kontakten till motorn ser ok ut och det går att ändra höjd manuellt så är nog något i motorn paj.

    Tittade du så lampan satt rätt i hållaren? Det räcker ju att ett av "benen" runt ringen på lampan inte har åkt ner riktigt i hållaren så kan inställningen bli riktigt fel, även om du får igen metallbygeln över lampan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    33

    Re: ljus inställning Saab ng900 2.0T

    Jag har nu undersökt min stackars lyckta. Det förföll sig således all hela refläktorn va loss från samtliga pinnar så den satt i spjärn vilket resulterade att den bara gick o röra upp och ner. Så jag tog isär allt förvånansvärt simpelt. Men alla som gör detta tänk på en sak vilket håll man skall skruva åt vissel vissel jag vred sido jysteringen åt fel håll och den hoppade av kulleden igen.. bara gör om igen :P

    Man lär sig av sina missar säger dem :P
    Pa
    Säger bara turbo ska det vara.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    33

    Re: ljus inställning Saab ng900 2.0T

    Så nu är det fixat fungerar strålande.

    OT Vet någon vart man kan få tag i tätningslisten till blinkersen??

    Tack för hjälpen ++++++++++
    Pa
    Säger bara turbo ska det vara.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: ljus inställning Saab ng900 2.0T

    Kul att höra att du kunde laga det.

    Om listen finns att köpa lös så finns den nog på Saab. Annars kan du säkert göra en ful-lagning med en vanlig svart självhäftande tätningslist med P-profil eller D-profil eller liknande för t ex dörrar och fönster. (Eller slänga upp en köpesannons här på pryltorget köpes. Finns säkert någon som har bytt ut sina på grund av sprickor eller nått och har listen kvar, alternativt om du åker till någon närliggande bilskrot?)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Felaktig ljusinställning NG9-3 Xenon
    Av Jossen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-09-02, 20:35
  2. [LÖST] Ljusinställning OG9-5 Xenon
    Av Mathias_T5-R i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-01-23, 10:27
  3. [LÖST] Ljusinställning OG9-3
    Av ooskr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-08-02, 00:31
  4. [LÖST] Ljusinställning/Ljuslängdsreglering ur funktion OG9-5
    Av namgniw i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 10:33
  5. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •