Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

  1. #1

    Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Hej!

    Tänkte höra med er som har en likadan bil som jag:

    Går era värmemätare exakt upp till mittsträcket då motorn uppnått arbetstemperatur? Min stannar någon millimeter under halva. Jag har inte tänkt det var något med det, men idag körde jag en annan 9-5, och på den gick mätaren till exakt halva vägen.

    Även om det kanske inte är så många grader det skiljer så antar jag att det kan påverka något på exempelvis bränsleförbrukningen om motorn inte blir riktigt varm.

    Tacksam för svar.
    Saab 9-5 Vector -06

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Kommer motorn snabbt upp i värme, eller tar det lång tid? Är det någon skillnad på hur högt den kommer om du kör i stadstrafik resp på lndsväg. Är det skillnad mellan en kall dag och en varmare dag?
    Någon enstaka mm bör inte vara något att fundera över, men mät upp motortemperaturen mha Tech2 eller ett OBD2 instrument om du är osäker.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Ett kommande problem nu när det blivit kallare! Jag hade likadant problem nyligen läs här!

    viewtopic.php?f=3&t=315682
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  4. #4

    Re: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Kommer motorn snabbt upp i värme, eller tar det lång tid? Är det någon skillnad på hur högt den kommer om du kör i stadstrafik resp på lndsväg. Är det skillnad mellan en kall dag och en varmare dag?
    Någon enstaka mm bör inte vara något att fundera över, men mät upp motortemperaturen mha Tech2 eller ett OBD2 instrument om du är osäker.
    /Johan
    Motorn kommer snabbt upp i värme, den går fint och jag har inga bekymmer med det egentligen. Det har varit så sedan jag köpte bilen för något år sedan.

    Jag kom bara att tänka på det när jag satt i en annan likadan bil där mätaren gick exakt till strecket, medan min stannar en millimeter under. Kanske är inom något slags felmarginal, men det var därför jag undrade om det känns igen av andra.

    Tack för ditt svar.
    Saab 9-5 Vector -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    569

    Re: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Min bil, och alla andra likadana bilar jag har kört, ligger också typ en halv mm under strecket. MEN det beror på hur du sitter i stolen. Om man är lång alt. sitter ganska högt så ser det ut så. Men om man är kortare eller sitter lägre så ser det ut som att den går precis på strecket.

    Detta är iaf min lilla teori....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  6. #6

    Re: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Hej, min mätare visar på typ kl 8 oavsett hur jag sitter, men för övrigt så tycker jag det mesta fungerar som det ska. Det var min fru som påverkade det när vi köpte bilen för ca 3-4 månader sedan. Jag har dock utgått från att det ska vara så.
    Saab 9-5 Vector 2.0t 2004
    Nordic steg 1 med E85

    Linköping

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 988

    Re: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Jag har fått förklarat för mig att tempmätaren inte är fullt så analog som den kan se ut att vara. Att mätaren går till en programerade position som ska informera att motorn har nått arbetstemperatur och att resan dit också är en programerad rörelse som triggas av ett tröskelvärde. När jag överhettade min 9-5 en gång rörde sig mätaren mycket fort från normalposition upp till precis under rött.
    Fredrik J

  8. #8

    Re: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag har fått förklarat för mig att tempmätaren inte är fullt så analog som den kan se ut att vara. Att mätaren går till en programerade position som ska informera att motorn har nått arbetstemperatur och att resan dit också är en programerad rörelse som triggas av ett tröskelvärde. När jag överhettade min 9-5 en gång rörde sig mätaren mycket fort från normalposition upp till precis under rött.
    Så är det, såvida inte denna feature är bortprogrammerad med tech2.
    Signaturlös

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 001
    Medlem#
    6220

    Re: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Hej!

    Det kan vara tempgivaren som jävlas. Om motorn kommer snabbt upp i temp så bör det inte vara termostaten det är fel på.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?

    Citat Ursprungligen postat av JackDaniels
    Hej, min mätare visar på typ kl 8 oavsett hur jag sitter, men för övrigt så tycker jag det mesta fungerar som det ska. Det var min fru som påverkade det när vi köpte bilen för ca 3-4 månader sedan. Jag har dock utgått från att det ska vara så.
    Jag skulle mäta upp temperaturen om den inte går upp längre än till kl8, alternativt byta temostaten på vinst och förlust. Nålen skall gå högre än så.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Motorn går inte riktigt bra, varför?
    Av ElvisP. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 17:12
  2. Motorn blir aldrig riktigt varm (9000)!
    Av SAAB_POWER i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 17:13
  3. [LÖST] Motorn går inte när den blir varm, 9000i -88
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 20:07
  4. [LÖST] Motorn blir inte varm OG9-5 B2x5
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •