Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Missljud från turbon på min 9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    191

    Missljud från turbon på min 9-3

    Halloj! Har ett litet problem med min 9-3, steg 2 chippad (dvs orginal gt17), har vetat ca 1 år att den läcker olja och att glappet är ganska stort, så missljudet är kanske en självklarhet, men på nåt sätt är ljudet konstigt för de är inte när den laddar max som de uppkommer, utan det är när mätaren ligger precis på gränsen mellan grönt/gult, ca 0.4-0.45 bar. Det låter precis som lagrena i turbon skär ihop. Och detta missljud kommer alltid precis när den ska släppa ifrån laddet. Så min fråga är, är det lagerras på gång eller vad kan stå på?

    Vet att detta är en jävligt dum tråd på ett sätt och jag kommer få många svar som är dyligt "byt turbo".

    OBS! Turbon kommer bytas om ca 2-3 veckor, men vill bara va försäkrad om att de går att köra så länge till

  2. #2
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 306
    Medlem#
    1887

    Re: Missljud från turbon på min 9-3

    Vid atmosfärstryck så ligger orginal bypass ventil och fladdrar eftersom den är helt mekanisk och inte jobbar mot tröskelvärden, dvs den fladdrar mellan att öppna och stänga när man ligger runt nollan. Kan det kanske vara detta du hör? Kan ge ett "hooande" eller råmande ljud :-)
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. Missljud från turbon?
    Av Tord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 19:57
  2. missljud från turbon, vid mitten av det gula
    Av HerrAlbin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 22:25
  3. Missljud när turbon börjar ladda
    Av freddan70 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 16:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •