Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: kallt efter 20 min i 95

  1. #1

    kallt efter 20 min i 95

    Acc.n i min 9-5.a (årsmod -9 slutar väma efter ca 20 min, och det blir iskallt. Kört auto+off, och får fram endast en nolla. Taskigt att upptäcka detta efter 2 veckor man köpt bilen. Några förslag på åtgärder?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635

    Re: kallt efter 20 min i 95

    Glykol och vatten i systemet?

  3. #3

    Re: kallt efter 20 min i 95

    Japp!! Första jag kolla. Sedan gick jag till kallibreringen. Körde igen igår och då tog det 35 min innan det blev iskallt igen.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163

    Re: kallt efter 20 min i 95

    Om du sätter ACC på high, får du värme då?
    Visar utetempmätaren rätt temperatur?
    Skulle kuna vara innetempgivaren som gett med sig, sitter uppe vid backspegeln.
    Annars finns det risk för att det är själva ACC-enheten är dålig.
    /Johan

  5. #5

    kallt efter 20 min i 95

    Har ett liknande bekymmer på min 9-3 Aero -01
    Har tempen inställd på 21 grader och då funkar det bra i ca 30-40 min, sedan börjar det blåsa småkallt.
    Drar jag upp tempen då och ställer den på 25 grader så kommer det varmluft igen och tempen stabiliserar på ungefär samma nivå som vid 21 grader?!?
    Skumt värre....
    Uttempen visar korrekt och ACC kalibering visar 0, så frågan är om det kan vara vajsing med någon kupétempgivare? Är det något man kan testa och ev byta själv?

  6. #6

    Re: kallt efter 20 min i 95

    Nu har jag pillat lite och märker att fläkten till kupéluftsensorn inte snurrar alls.
    Antar att det ska vara igång så länge AC är igång?
    Mätte på inkommande kablage och på ena paret har jag ca 12V och på det andra paret ca 5V, kan det vara rimligt?
    Ska i alla fall byta sensor så får vi se vad som händer

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: kallt efter 20 min i 95

    Citat Ursprungligen postat av nitrox_diver
    Nu har jag pillat lite och märker att fläkten till kupéluftsensorn inte snurrar alls.
    Antar att det ska vara igång så länge AC är igång?
    Mätte på inkommande kablage och på ena paret har jag ca 12V och på det andra paret ca 5V, kan det vara rimligt?
    Ska i alla fall byta sensor så får vi se vad som händer
    Nä, det meeeenar du inte, att kupesensorn pajat....
    Klassiskt fel..
    Fyra kablar.
    Två st till fläktmotorn och två till själva tempsensorn..(en diod!)
    Ja, den ska snurra.
    Det kan ev gå att tvätta av den och smörja upp lagren, men det blir en synnerligen temporär "reparation".
    Kan eventuellt funka om motorn inte är pajad utan det enbart är damm/sk-t i fläkten och lagren går trögt..

  8. #8

    Re: kallt efter 20 min i 95

    Man lär sig så länge man lever
    Fläkten är faktiskt hyfsat ren och jag har försökt hjälpa fläktvingarna på traven med en liten skruvmejsel, men den är död.
    Först när jag vred på tändningen så ryckte det till lite i den men sen helt stilla, så det är nog något med drivningen då.
    Är det troligt att detta är hela orsaken till mina problem med temperaturen i kupén tro?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: kallt efter 20 min i 95

    Jag gissar på strul med värmekranen som sitter vid torpedväggen i motorrummet.
    Den styrs av vakum men kan även styras med el vilket den gör om man resetar acc-panelen.
    Jag har det felet i min 95:a men har inte orkat fixa det...
    På min var det så att den var urkopplad från vakum så min meck kopplade tillbaks den och då började mina problem som är ungefär som trådskaparen berättar om men allt funkar ett tag om man kör en reset.
    Så antingen byter man kranen eller kopplar ur vakumslangen så den alltid är öppen. Jag har fått det förklarat att den skall kunna stänga för att man skall kunna få ut absolut max kyla?!

    //
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  10. #10

    kallt efter 20 min i 95

    Monterat den nya tempsensorn nu och den snurrar fint
    Dock så fortsätter den snurra efter man stängt av tändningen och dragit ur nyckeln, men det kanske ska göra det och styrs via något tidrelä eller motsv???

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    57

    Re: kallt efter 20 min i 95

    Citat Ursprungligen postat av nitrox_diver
    Monterat den nya tempsensorn nu och den snurrar fint
    Dock så fortsätter den snurra efter man stängt av tändningen och dragit ur nyckeln, men det kanske ska göra det och styrs via något tidrelä eller motsv???
    Normalt.

  12. #12

    kallt efter 20 min i 95

    Tack!

Liknande ämnen

  1. SAAB 9000 AC, Blåser Bara Kallt Efter Ett Tag
    Av t0fflan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 21:36
  2. Kallt?
    Av SirMacke i forum Off Topic
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •