Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Cruisecontrol

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Cruisecontrol

    Vet inte om denna posten hör hemma här eller under elektronik.?
    Tänkte mest i banorna att på en T7 bil verkar det som att cruisecontrol ligger under motorstyrsystemet.?

    Hur som helst.
    Problemet jag har e att farthållaren "surgar". Dvs,knäpper jag igång den i 90 så håller den omkring 90 det e bara det att den ligger å gasar å släpper av hela tiden. Mao styr den inte gasandet speciellt mjukt. Faktum e att jag gör den biten 100ggr bättre i nuläget å det förstår även jag att så är det inte tänkt att funka.

    Kollade i Haynes manualen men den specar att jag skall ha ett styrdon med en vajer bakom hö fjädertorn. Så e det inte,varför jag antar att det gäller T5 bilar.?
    Däremot sitter det ju en motorstyrd gaspedal på spjället,å jag antar att alltihop sköts därifrån.

    Så min första fråga e går det att diagnostisera cruise systemet? Det förefaller som sagt funka i allt utom just det att systemet har en mkt stor hysteresis.
    Googlat å hittat lite om og 900 samt 9000 men inget vettigt på 9-3.

    E iaf lite irriterande att det inte funkar som det e tänkt.

    Det jag så långt sett över e småsaker. Typ att allt e tätt kring spjällhuset,att gaswiren verkar sitta som den skall med sitt clips osv.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Cruisecontrol

    På en T7 sker de elektroniskt o inte som på dom gamla T5 bilarna.
    Mitt tips är att kolla givare till styrningen för farthållaren att dom är okej.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Cruisecontrol

    Misstänkte det.
    Det jag tänkt göra i första rummet e väl att riva spjälljuset för att rent okulärt se över att allt e som det skall.
    Sedan antar jag att CC;n arbetar över en VSS i nån form? Antar att den signalen kan tas vid instrumentpanelen?

    Någon som har mer koll på vad som e vad här?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •