Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

  1. #1

    Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Har funderat lite på det dära tiderna som rekomenderas för motorvärmare det som reckomenderas i pressen verkar ju vara
    -15 1,5 timmar
    0 en timme...
    Och så kom jag på det vore väl rätt lätt att räkna ut bara man vet några saker, hur stor mängd kylvätska är det i bilen? (saab 9-5 b205e) hur kraftig är motorvärmaren ( inte en aning någon defa historia) och hur varmt ska kylvattnet bli innan avfärd?

    Så det jag undrar är har kylvätska samma egenskaper när det gäller uppvärmning som vatten det vill säga att en kalori 4,184 joule ökar en gram vattens temperatur en grad? och de andra hur mycket kylvätska är det i bilen och hur varm ska den bli för motorn ska må bra?
    Att köpa saab utan turbo är som att köpa en köttbullemacka utan rödbetssallad.

    Esp och abs i ultrarapid http://www.youtube.com/watch?v=hTXy0yzkhX0

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Egenskaperna för kylarvätska vet jag inget om, dock är det mellan 7 & 8 liter i hela motorn (2,3t menar jag då, vet inte om det skiljer mellan modeller), 7,4 är en siffra som jag vill minnas men är inte helt säker.

    Eftersom bilens termostat öppnar kring 90 grader gissar jag att det är den optimala temperaturen. Det är dock inte riktigt rimligt att uppnå med motorvärmaren, så din fråga borde nog omformuleras till vilken temperatur slitaget slutar att minska kraftigt med ökande temperatur (utan att veta gissar jag att "slitaget", hur man nu kvantifierar det exakt, är någon form av exponentialfunktion mot temperaturen i motorn, och i så fall vill man väl veta typ när värdet på alt. förändringen av derivatan är "tillräckligt liten")

    Några andra saker som jag inte vet om de går att bortse från är fördelningen av kylarvätska i motorn (troligtvis kan man anta att det blandar sig ganska snabbt när pumpen går igång och då är det väl inget att bry sig om) samt "förlusterna" in i motorblocket (det är ju inte förluster förrän värme börjar avges till omgivningen men däremot är det en hel del metall som borde tas med i beräkningen, det är ju trots allt den metallen, snarare än vattnet man vill ha i en viss temperatur)

    /U

    EDIT: en motorvärmare är väl på runt 600w

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Citat Ursprungligen postat av Snubblaren
    ... och hur varm ska den bli för motorn ska må bra?
    Så varm som möjligt är mitt enkla svar. Låt värmaren vara påslagen hela natten. (Mitt svåra svar är att om man ska tänka på värmarens elförbrukning och då dess negativa inverkan på vårt klimat mm så är det nog halvljummen motor som gäller istället. Finns säkert många bra formler som kan hjälpa till att hitta optimal tid beroende på vad man är ute efter. En glad motor? En glad elräkning? Eller en glad miljö kanske? I Sibirien låter de väl helt enkelt bli att stänga av motorerna vintertid på sina traktorer för att hålla temperaturen på en för motorn bra temperatur? )
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    det är så lite effekt på en motorvärmare så det blir inget varmare om man har den i hela natten jämfört med typ tre timmar som brukar vara lagom om man samtidigt har en kupevärmare.

  5. #5
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Bor du i lägehet med elstolpe på parkeringen och inte betalar för förbrukad el så hade jag låtit motorvärmaren gå så länge och ofta som möjligt. Komplettera med kupevärmare och vintern blir nästan rolig

    Betalar du din egna ström så skulle jag säga att 1-3h är lagom beroende på utomhustemperatur. Enbart baserat på praktisk erfarenhet, inga uträkningar.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #6
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Om jag minns rätt orkar motorvärmaren höja vattentemperaturen 50grader över utomhustemperaturen. På ett ungefär. Sen blir det inte varmare med den effekten, oavsett hur länge den är inkopplad. Ingen fara att ha den inkopplad dygnet runt, året om alltså
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    förutom att man radikalt förkortar dess livslängd då om man har den i hela natten......

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Betalar du din egna ström så skulle jag säga att 1-3h är lagom beroende på utomhustemperatur. Enbart baserat på praktisk erfarenhet, inga uträkningar.
    Håller helt med.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    förutom att man radikalt förkortar dess livslängd då om man har den i hela natten......
    Brukar en motorvärmare gå sönder? Min 1995:a har ju en fungerande än iaf. Har dock inte missbrukat den men använt den ganska mycket den tiden jag haft bilen.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    förutom att man radikalt förkortar dess livslängd då om man har den i hela natten......
    Det tror jag faktiskt inte, under tiden jag hade taxiåkeri (8år) så hade jag alltid motorvärmarkabeln istoppad året runt och behövde aldrig byta något element på någon bil.
    Däremot ett par anslutnings och intagskablar då dessa brukar smälta i kontakterna.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Jag hittade följande tider på Calix monteringsanvisningar på nätet:
    -20 3h, -10 2h, -5 1.5h, 0 1h, +10 1h
    Och de tiderna verkar stämma ganska bra med den allmänna uppfattningen att "1-3 timmar är lagom".

  12. #12

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg

    EDIT: en motorvärmare är väl på runt 600w
    Varför låter de värmaren bara vara på 600 watt varför låter de dem inte vara på runt 2000 för då skulle man ju slippa ha en sådan framfröhållning med att stoppa i den?
    Att köpa saab utan turbo är som att köpa en köttbullemacka utan rödbetssallad.

    Esp och abs i ultrarapid http://www.youtube.com/watch?v=hTXy0yzkhX0

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    För då håller inte säkringen om man vill ha en kupevärmare igång samtidigt?
    Finns säkert andra anledningar.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14

    Re: Hur länge ska motorvärmaren sitta i?

    Iofs men kunde man inte göra det så smart att bilens fläkt går igång då vattnet blir lite varmt så man slipper fläkten?
    Att köpa saab utan turbo är som att köpa en köttbullemacka utan rödbetssallad.

    Esp och abs i ultrarapid http://www.youtube.com/watch?v=hTXy0yzkhX0

Liknande ämnen

  1. Styra motorvärmaren via SID OG9-5 BioPower
    Av eriol067 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-03-13, 15:15
  2. Motorvärmaren
    Av ZeroX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 11:13
  3. Hur länge ska man låta motorvärmaren vara igång?
    Av MangeH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 19:02
  4. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •