Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: glt och maxladd olika motorer

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    49

    glt och maxladd olika motorer

    Jag har letat som f-n men kan inte hitta inlägget som tar upp olika motorers glt och maxladd.
    Installerade en laddmätare i min 95 2.3T 04 (220HK) och blev förvånad över att den bara laddar 0.55-0.6 som mest. Inget trim än.

    Är det någon som kan hitta det inlägget alternativt upplysa mig om det stämmer. Den förra bilen, 9000 2.0 laddade1.1 typ vid steg 1 (227HK)

    Nuvarande går bra men klurar lite på om det är fel på mätaren...

    Jag vet, annan snurra, större cylindervolym men det är så stor skillnad
    men vad vet jag, jag gissar ju bara

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    498

    Re: glt och maxladd olika motorer

    Kolla i FAQ, där finns en tråd Ang. laddtryck. Orkar inte länka, skriver från mobilen. Mvh Jimmie
    Citat Ursprungligen postat av cquenced
    Jag har letat som f-n men kan inte hitta inlägget som tar upp olika motorers glt och maxladd.
    Installerade en laddmätare i min 95 2.3T 04 (220HK) och blev förvånad över att den bara laddar 0.55-0.6 som mest. Inget trim än.

    Är det någon som kan hitta det inlägget alternativt upplysa mig om det stämmer. Den förra bilen, 9000 2.0 laddade1.1 typ vid steg 1 (227HK)

    Nuvarande går bra men klurar lite på om det är fel på mätaren...

    Jag vet, annan snurra, större cylindervolym men det är så stor skillnad

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    49

    Re: glt och maxladd olika motorer

    Ja där ligger en om 9000 och og900. Har för mig det finns en med ett excelark med 93 och 95 med.
    men vad vet jag, jag gissar ju bara

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: glt och maxladd olika motorer

    Haka inte upp dig på Max ladd, T7 systemet jobbar efter begärd luftmassa inte laddtryck för att uppnå programmerad effekt o vrid, extern laddmätare säger inte så mycket då det varierar lika mycket som vädret!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: glt och maxladd olika motorer

    GLT är dock densamma, fast man kollar det olika mellan T5 o T7 om jag inte minns fel
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: glt och maxladd olika motorer

    Dock så om bilen går som en påse nötter kanske du skulle se över de blå backventilerna... Kan ju va lite lågt laddtryck!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    49

    Re: glt och maxladd olika motorer

    Nej bilen går bra. Jag blev mest förvånad att det var så stor skillnad och ville kontrollera.
    Den går ner på 0.45 om jag rycker MV.

    Ingen som känner igen tråden jag söker?
    men vad vet jag, jag gissar ju bara

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: glt och maxladd olika motorer

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    GLT är dock densamma, fast man kollar det olika mellan T5 o T7 om jag inte minns fel
    För T5 är det gasa fult på 3:an och läs av vid 3000RPM som gäller För T7 finns både den metoden och pumpa tryck och se när armen rör sig, beskriven i WIS.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: glt och maxladd olika motorer

    GLT beror ju mer på turbon än motorstyrning men för de mesta är ju MHI turbo GLT på 0,45 o garett på 0,40 +/- 0,05 bar.

    Sen va max är på T7 beror på yttre omständigheter som värme, höjd över havet man är på o såna saker..
    På T5 är de mer konstant.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turbo på olika motorer?
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 23:58
  2. Olika motorer
    Av mbc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 00:27
  3. Olika stakar i t-7 motorer
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 15:09
  4. prestanda og 9-3 olika motorer?
    Av Lugbag i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 13:34
  5. Är magnetventilerna olika för olika motorer?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •