Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Flytta oljetrycksgivaren?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Flytta oljetrycksgivaren?

    Hade tänkt montera en oljetrycksmätare i 9-3an nu under vinter och tänkte sätta den nya givaren på samma ställe som original givaren sitter med hjälp av en sådan här förgrening
    ---> http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... cksmatare/

    Men har hört/läst att det är väldigt trångt just där givaren sitter i dagsläget.
    Fick ett litet tips att man skulle kunna ta en stålomspunnen slang och flytta givaren till ett mer tillgängligt ställe.

    Så min fråga är om någon har erfarenhet om detta och om någon vet/har någon teori om värdena från oljetrycksgivarna kommer att bli missvisande om man flyttar givaren ca 50cm från sin ursprungliga plats?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  2. #2

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Det är ju inget flöde som ska mätas, utan statiskt tryck, så det borde inte vara några problem att flytta den så vitt jag kan avgöra med mitt sunda förnuft. Och på en sån kritisk punkt hade jag nog köpt en riktig hydraulslang från en firma. Stålomspunnet har jag aldrig förstått poängen med, förutom utseendet.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Jag gav också upp att försöka få dit oljetrycksgivaren på ordinarie plats på min og9-3.
    Jag köpte en sådan här adapter och det fungerar fint
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ljegivare/

    Nästa problem du kanske kommer att få lösa är om du liksom jag och många andra upptäcker att det är för högt oljetryck i motorn!

    Per L

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Hejsan! Nu kan det ju vara så att du får ett för högt värde för du inte mäter på orginalets plats utan direkt innan olje filtret med en sådan lösning som biltemas variant ger
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Jovisst RogerWWWW samma tanke har jag också haft men kommit fram till att det inte är speciellt troligt att den felvisning oljetycksmätaren kan visa är stor!
    Jag har också hört att oljetrycket kan vara högre vid oljefiltret än i motorns huvudoljekanal på baksidan av motorn där original oljetryck mäts. Inte heller detta är troligt enligt min mening!

    Orsakerna är tex:
    1. Att det inte vore speciellt klokt att göra ett oljefilter med högt inre flödesmotstånd. Då kan man invända att flödesmotståndet är högre med kall olja än med varm olja. Men oljetrycket blir "för högt" även med varm olja!
    2. I SAABs WIS står det att om man skall mäta vilket oljetryck motorn har skall man koppla in mätaren på oljefilterhållaren vid uttaget till turbons oljerör. Visserligen säkert efter filtret men i alla fall före motorns huvudoljekanal.
    3. Motorns oljereduceringsventil som skall hålla oljetrycket på "rätt" nivå sitter direkt efter oljepumpen och före alla filter, kylare och allt annat. Om man skulle ha stora tryckskillnader i motorns oljesystem pga högt flödesmotstånd någonstans (tex i filtret) så skulle man ju inte sätta ventilen där utan i motorns huvudoljekanal!

    Oljereduceringsventilen på min og9-3 skall öppna vid 3,8 bar och trots att jag hittills tagit bort 2,25 varv på reduceringsventilens fjäder går trycket över 5 bar vid låga varvtal och kall motor eller höga varvtal och varm motor. Hur mycket över 5 bar vet jag inte då min mätare hittills bara har gått till 5 bar. Nu har jag dock satt dit en mätare som visar upp till 10 bar men jag har bara provstartat motorn än så jag har inte sett hur långt upp över 5 bar trycket går trots den kortare fjädern.

    Båda mina VDO-mätare (prisklass 1000-1500kr/st) har jag kalibrerat så att jag vet att dom visar rätt vilket man inte alls kan räkna med att "BILTEMA-mätare" och andra liknande mätare i tex prisklassen 2-300 kr gör!

    Per L

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Det är ju inget flöde som ska mätas, utan statiskt tryck, så det borde inte vara några problem att flytta den så vitt jag kan avgöra med mitt sunda förnuft. Och på en sån kritisk punkt hade jag nog köpt en riktig hydraulslang från en firma. Stålomspunnet har jag aldrig förstått poängen med, förutom utseendet.
    Det får bli en stålomspunnen hydraulslang så ser det lite snyggt ut också med pressade kopplingar för banjoskruv. Men frågan är ju då om banjoskruven kommer bli någon slags strypning eftersom hålen i dom inte brukar vara allt för stora?

    :/
    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Nästa problem du kanske kommer att få lösa är om du liksom jag och många andra upptäcker att det är för högt oljetryck i motorn!
    Vad ska standard trycket vara i motorerna på og9-3orna?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Så här står det i min SAAB WIS 3.0!

    - Oil pump pressure-reducing valve opens at 3,8 bar
    - Warning lamp comes on when oil pressure is below 0,3-0,55 bar
    - B204: Oil pressure at 2000 rpm with warm engine 2,7 bar
    (80 grader C) and 10W30 oil, minimum
    - B235, B205: Oil pressure at 2000 rpm with warm engine 2,5 bar
    (105±2 grader C) and 10W30 oil, minimum

    Per L

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Så här står det i min SAAB WIS 3.0!

    - Oil pump pressure-reducing valve opens at 3,8 bar
    - Warning lamp comes on when oil pressure is below 0,3-0,55 bar
    - B204: Oil pressure at 2000 rpm with warm engine 2,7 bar
    (80 grader C) and 10W30 oil, minimum
    - B235, B205: Oil pressure at 2000 rpm with warm engine 2,5 bar
    (105±2 grader C) and 10W30 oil, minimum

    Per L
    Då vet jag hur mycket tryck det ska vara.

    Ska prova att få dit en sådan förgrening och går inte det får det bli en bit slang så får jag se vad det blir för värden.


    Hur löste du problemet med för högt tryck Per L?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 203

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Enligt "VDO" så är det många i rallysvängen som flyttar givaren från motorblocket till torpeden med hydraulslang, just för att förlänga livslängden på givaren.
    Ska fungera precis lika bra som annars.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Enligt "VDO" så är det många i rallysvängen som flyttar givaren från motorblocket till torpeden med hydraulslang, just för att förlänga livslängden på givaren.
    Ska fungera precis lika bra som annars.

    M.V.H.
    Då ska jag köra på den idén.

    Vet du vad det finns för olika anslutningar som man kan använda eller är det banjo som gäller?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Finns ju en plugg i blocket i samma kanal som original tryckgivare sitter i, där kanske är lämpligt att sätta en extra mätare så slipper man alla förgreningar etc.
    Jag ska göra det på min nybyggda motor iaf.


    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Finns ju en plugg i blocket i samma kanal som original tryckgivare sitter i, där kanske är lämpligt att sätta en extra mätare så slipper man alla förgreningar etc.
    Jag ska göra det på min nybyggda motor iaf.


    /J

    Okej, ja det låter ju som en idé. vart exakt sitter den pluggen?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Den sitter längre åt kamkedjan till, om jag kommer ihåg rätt så vid 2ans cylinder cirka. Samma gänga som original tryckvakt. Pluggen lossar man med en 8 eller 6mm insex.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Den sitter längre åt kamkedjan till, om jag kommer ihåg rätt så vid 2ans cylinder cirka. Samma gänga som original tryckvakt. Pluggen lossar man med en 8 eller 6mm insex.

    /J
    Detta ska kollas upp, spar ju en massa jobb

    Tack för tipset
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Gulingen:

    Jag har kortat av reduceringsventilens fjäder i flera omgångar med 0,25-0,5 varv per gång.
    Just nu kör jag med en fjäder som är kortad totalt 2,25 varv.
    Jag har nyligen bytt från en oljetrycksmätare som visar max 5 bar till en som visar max 10 bar för att se vilket tryck jag har i olika situationer. Klart är dock att trycket ligger över 5 bar på tomgång vid kall motor och (tror jag) vid högre varv och varm motor. Detta skall jag kolla nu så får jag se om och i så fall hur mycket fjädern skall kapas ytterligare.

    Dock kör jag väldigt lite med bilen och i princip inte alls på vintrarna så vad resultatet till slut blir kan dröja!

    Per L

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Okej. Då får vi hoppas att du hittar den perfekta längden så att problemet med för högt oljetryck så andra kan ta del av det om någon har samma problem
    Hoppas innerligt att detta problem inte ligger i min bil när jag får in min mätare :/
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Jag vet förstås inte hur vanligt detta problem är (med "för högt" oljetryck) på SAABar. Det finns dock flera trådar på detta forum som beskriver samma sak som jag upptäckt.

    Själv trodde jag förstås att det var något fel på min motor så jag började med att kolla reduceringsventilens kolv så att den inte kärvar i sitt lopp. Vad jag kunde se så var kolven i bra skick (jämförde även med en ny på SAAB) liksom loppet den går i.
    Jag köpte även en ny fjäder för att jämföra med den som satt i bilen. Dom hade identiska fjäderkarakteristika.

    Jag fick också på detta forum tipset att testa med original oljefilter (jag kör med BILTEMA) och den olja som säljs av SAAB (jag kör med Mobil1. 5W/40 tror jag det är).
    Det blev ingen märkbar skillnad med SAABs olja och filter.

    Först därefter började jag korta ner fjäderns längd.

    Per L

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Hur mycket oljetryck är för mycket?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Hur mycket oljetryck som är för mycket är väl upp till var och en att avgöra så länge SAAB inte ger några rekommendationer.

    Själv tycker jag att om SAAB säger att oljereduceringsventilen skall öppna vid 3,8 bar så är väl över 5 kanske 6 bar för mycket vid kall motor!
    Trots att jag kapat 2,25 varv på reduceringsventilens fjäder så ligger jag nog däromkring eller över. Jag har inte kollat det ordentligt än.
    Vid varm motor borde trycket inte gå över säg 4,5-5 bar.

    Jag har en BMW där reduceringsventilen gick sönder och då blev trycket vid kallt väder över 10 bar redan vid 1500-2000 rpm och då höll O-ringarna inte tätt. Det var således åt h-e för högt oljeryck. Nu med ny oljepump ligger maxtrycket på 4-5 bar oavsett om motorn är kall eller varm. Så tycker jag det skall vara med en väl fungerande oljetrycksreglering i motorn.

    Per L

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Flytta oljetrycksgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Hur mycket oljetryck som är för mycket är väl upp till var och en att avgöra så länge SAAB inte ger några rekommendationer.

    Själv tycker jag att om SAAB säger att oljereduceringsventilen skall öppna vid 3,8 bar så är väl över 5 kanske 6 bar för mycket vid kall motor!
    Trots att jag kapat 2,25 varv på reduceringsventilens fjäder så ligger jag nog däromkring eller över. Jag har inte kollat det ordentligt än.
    Vid varm motor borde trycket inte gå över säg 4,5-5 bar.

    Jag har en BMW där reduceringsventilen gick sönder och då blev trycket vid kallt väder över 10 bar redan vid 1500-2000 rpm och då höll O-ringarna inte tätt. Det var således åt h-e för högt oljeryck. Nu med ny oljepump ligger maxtrycket på 4-5 bar oavsett om motorn är kall eller varm. Så tycker jag det skall vara med en väl fungerande oljetrycksreglering i motorn.

    Per L
    Hmm Bara en fundering. På din BMW kör du med biltema lösningen där med? Eller du kollar oljetrycket på avsedd plats på den? Menar bara så man är säker på att det inte är just för att man mäter oljetrycket innan oljefiltret på den grejen från biltema. Själv hade jag nog inte vågar klippa av varv på reducerings fjädern innan jag varit 100% säker på det. Annars kan man ju kanske få ett acceptabelt oljetryck vid mätpunkten o ett alldeles för lågt längre ut i motorn. Men om du kör på samma mätmetod på BMW o det är rätt så borde det vara rätt även på en Saab så klart!
    Mvh
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

Liknande ämnen

  1. Vart sitter oljetrycksgivaren? Bild? NG900
    Av RSC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-03, 20:11
  2. Vart sitter oljetrycksgivaren?
    Av KoktGrus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 21:58
  3. Vart sitter oljetrycksgivaren på saab 9000
    Av Bultor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 18:50
  4. Flytta LMM
    Av T8__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 07:51
  5. vart sitter oljetrycksgivaren 9-5
    Av 9-5mednyturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •