Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: För långa hjulbultar efter byte till plåtfälg OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    2

    Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Nu tänkte jag byta till vinterdäck på min första SAAB 9-3 LINEAR SPORTCOM 2007. Fick med nya vinterdäck som jag tänkte byta till.

    Jag är lite tveksam att använda befintliga bultar från orginal alu. fälg på dessa plåtfälger. Det ser lite risky men enligt säljaren ska det vara så. Innan jag ger mig ut på vägen vill jag gärna få en 2nd åsikt.

    Kan jag använda befintliga bultar på plåtfälg?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Vad är det som ser risky ut? Vet att Saab hade en kampanj där man bytte hjulskruvar till bilar som vanligtvis har aluminiumfälg på vinterdäcken. De nya har en lös kona.
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Det gäller endast 9-5;orna. Kör man Alu på sommarn o plåt på vintern så ska man ha bultar med s.k. löskona. SS/SC9-3 spelar det ingen roll på under förutsättning att man har "original"hjul på alu o plåt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    2

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Jag tycker skruvhuvudet + den lösa kronan sticker lite väl lång ut och att godset känns mjuk. Men jag kan som sagt ha fel. Min 1a Saab så jag ber om ursäkt för min rookie fråga

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Ska faktiskt vara så. Ser lite ankigt ut men iaf bättre än inget alls. Och kom just ihåg att originalbultarna på frugans SS hade löskona. Men jag köpte alu till vinterdäcken också, så det blev inte lika ankigt. Prisskillnaden mellan alu o plåt va typ 100 spänn. Köpte från SDCC. Men de hade inga plåt o ET41-plåtisar hos saab kostade skjortan samt de var leveranstid på dom. Detta var hösten 2005 alltså.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det gäller endast 9-5;orna. Kör man Alu på sommarn o plåt på vintern så ska man ha bultar med s.k. löskona.
    Tvärt om var det väl? Lös kona om man hade alu på vintern också. Minns att det bedömdes som väldigt vanligt på Aero som kräver 16". Idag är alu på vintern inget ovanligt men för 10 år sedan körde de flesta med plåt till vinterdäcken. Jag fick nya. Minns att dom rostade grovt. Fick måla på dom första våren...
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Nej det är inte tvärtom. Fick det bekräftat både från Saab där jag köpte första 9-5;an och verkstan och däckgubben. Alu sommar o vinter= kör utan kona. Alu sommar + plåt vinter = Kona.

    3 ställen som ska kunna detta borde inte ha fel. 2005 gick det inte att få tag i låsbultar till SS med kona, men då jag körde alu hela vägen sa samma personer att det inte spelar nån roll då jag ej använder plåtfälgar.
    Och det är inte samma bultar till 9-5 och 9-3SS/SC heller. Försökte få dit 9-5;ans låsbultar, men de försvann liksom in i hålen och då köpte jag ändå originalhjul från SDCC.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Jamen så var det ju. Kampanjen vände sig främst till Aero-ägare då dessa p.g.a. 16" kravet ofta körde på alu på vintern trots att det då var ovanligt annars. Jag hade 15" vinterdäck men på alufälg och fick också en påse nya skruvar.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Nu hävdar du tvärtom igen ju.
    Aeroägare som körde originalaluhjul var de som INTE behövde kona på hjulbultarna. Och från MY-02 levererade alt, byttes hjulbultarna ut till de med kona på de bilar som kunde köras med 15" o plåtisar. För att slippa trubbel. Morsans -02 Vector, köpt ny, fick dessa bytta på första servicen då de sa att den va tillverkad före ett visst datum och ej gått ut från bandet med rätt bultar. Kosta inget iaf. Och de levererade bilen med plåtisar till vinterdäcken.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Du har så rätt så rätt. Jag fick nya fast det egentligen inte behövdes på just min bil...
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Kanon. Inte fel att ha konbultar oavsett, men kräver mer exakthet när man drar dom. Förresten de va inte förrän hösten -04 som morsan fick de nya bultarna, och på tredje servicen.
    Alla 9-3SS/SC ska ha konbultar original men de är inte samma som till 9-5 fick jag erfara.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Jag kommer också ihåg den kampanjen väl, den riktade sig främst till de som körde med alu och plåt pga olika anliggningsyta på de olika fälgarna. På sommaren rostade fridagarna som plåtmuggarna satt emot på vintern och motsatt. Gjorde man ordentligt rent på navet gick det bra med fast kona.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Orginal hjulbultar och plåtfälg

    Precis. Men har du sett någon annan än du själv göra rent anliggningsytorna vid hjulbyte? De smörjer knappt gängorna ens och väldigt sällan navringen. En liten dutt silver eller kopparpasta längst ut på gängorna gör att det inte kryper in rost bakvägen från navet. Och att smörja lite runt navringsflänsen gör att fälgarna lossar utan problem.
    Anliggningsytorna ska alltid vara rena och släta.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14

    För långa hjulbultar efter byte till plåtfälg OG9-5

    Jag bytte till vinterdäck med plåtfälg och märkte då att hjulbultarna helt plötsligt har blivit för långa!!?
    jag märkte det när jag skulle köra iväg, frammåt går bra men det hörs att det tar i men när jag ska backa så blir det tvärnit, Om jag släpper lite på bultarna så fungerar det igen.
    Med sommardäcken på LM fälgar är det inget problem.
    bilen är en 95 Combi Biopower 2006. fälgarna är orginal Saab både plåt och LM
    Enligt Saab verkstad så finns det bara en längd på bultarna.
    Så vad gör jag?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 530

    Re: för långa hjulbultar

    Plocka fram vinkelslipen och kapa av 2-3 mm.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-14 klockan 18:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: för långa hjulbultar

    är du helt säker på att det är Saab fälgar då? Vad jag har hört blir det så här om man har Opelfälgar.

  17. #17

    Re: för långa hjulbultar

    Det står Saab instansat på fälgarna
    vad händer med hjulinställningen om man sätter 3-5mm spacers
    jag såg att Biltema hadde billiga sådana.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 530

    Re: för långa hjulbultar

    Fälgen ska centrera på navcentrum. Flyttar du ut fälgen och spacern " saknar" navcentreringen kan du få problem.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 430

    Re: för långa hjulbultar

    Kolla så det inte är bara några bultar som är för långa (utbytta någon gång?) sätt i så fall de långa fram för då borde det inte ta i något (bak är ju handbromsgrejerna i navet som bultarna kan ta i).

    Alternativt som csan säger att du kapar av ett par mm på bultarna.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  20. #20

    Re: för långa hjulbultar

    Bultarna är inte utbytta det är bara jag som bytt däck på den sen 2008 så det har jag koll på.
    jag ska kolla så den blir centrerad. å hjälper inte det så får jag testa att köpa ny fälg eller eventuellt kapa bultarna.

Liknande ämnen

  1. Hur långa är original hjulbultar till Saab 9-5?
    Av snippe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 20:45
  2. [LÖST] Hur långa skruv till spridarbryggan med 630cc-spridare?
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 19:58
  3. Vilken hjulbult till orginal plåtfälg?
    Av 81956 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 18:32
  4. Olika hjulskruvar plåtfälg vs alufälg? 9000
    Av Sebbin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •