Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!



    Har tjatat hål i huvudet på frun att jag, när den dagen kommer, kommer slå till så hela armen domnar om ett Addams Family dyker upp inom rimliga gränser (såväl prismässigt som geografiskt).

    Inte varit sugen på att skaffa ett flipper bara för att. Nix.
    Har endast varit Addams Family som varit intressant hela tiden. Det eller inget alls.

    Och se, hade sådan tur att det i helgen dök upp nästgårds, inte ens två mil från där jag bor!
    Helt felfri, nyservat med garanti, alla manualer och nycklar.

    Takhöjden, eller snarare bristen på densamma, där spelet placerades gjorde dock att det översta plasthöljet på spelet fick skruvas loss ...
    Men, men ...

    Det här stärker helt klart motivationen att samla på växelkrafset i plånboken!


    /Fredrik
    (som inte fick några leksaker när han var barn)
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Jag kan inte annat är hålla med om att du gjorde helt rätt!
    Grattis till köpet får man väl säga då, man lever ju bara en gång brukar man ju säga och sånt här kan ju inte ens skada


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Varför just Adams Family?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Och vad bor du i för skokartong? För låg takhöjd för ett flipperspel???

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Bollman:
    Ja, det är för illa.
    Som väl är är detta inte vårt boningshus. Där är takhöjden helt ok.
    Men flippret fick inte flytta in där (för frun ... fast jag håller nog med henne, flippret plonkar och skräller en hel del, så ...), utan fick hålla tillgodo med ett utrymme i en av våra biytor.
    Så därav ...

    Varför Addams Family?
    Tja, jag gillar det helt enkelt. Har slösat en smärre förmögenhet på att spela Addams Family när jag var tonåring.

    Många minnen helt enkelt, men sedan är spelet i sig ett av de mer roliga flippren anser jag, även om det för all del finns andra som också är roliga.
    Det som gör Addams Family lite mer speciellt, åtminstone som jag fastnat för, är nog främst magnetfältet, som får kulan/kulorna att helt trotsa logik och tyngdlag i parti och minut. Inte fullt så förutsägbart i alla lägen var kulan/kulorna tar vägen, helt enkelt.
    (Det sa vi till vår hund också, strax innan han kastrerades)

    Sedan är Addams Family ett av världens bäst säljande flipperspel.
    Har haft ögonen på marknaden ett tag och de som dyker upp begärs det riktigt höga summor för (har sett mellan 20.000-30.000 kr/st) och de försvinner likt förbaskat i en handvändning, så dess popularitet verkar bestå.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Det är svårt att leva i utrymmen med takhöjd under 2,50
    Jag tyckte nog att vi fick lite lågt till tak i vårt nya hus. Ligger på runt 2,70 här. Dock, man får väl vara nöjd. Inte många hus från 1825 som har den här takhöjden!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Kul med flipper, har själv jobbat lite med bla flipper för ... (tänker...) hrm för många år sedan

    Lust att ta kort på planen?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Bara jag som undrar varför spelet står på en madrass?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Bollman:
    Det är normal takhöjd i boningshuset iaf, så där går det ingen nöd på oss.
    Men som sagt ... allt ljud som flippret för ... Njae ...

    Förresten ... Du är väl teknikintresserad?
    Tror du hade älskat boken med kopplingsschema till spelet.
    Tjock som en telefonkatalog! Hahaha!
    Tillkommer en lika tjock handbok med rena instruktioner ... Orka plöja igenom den!


    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Bara jag som undrar varför spelet står på en madrass?
    148 kg (jopp, så mycket väger fanskapet) flipperspel sätter bokstavligt sina spår om man inte skyddar golvet. Allt är dock injusterat enligt spelets eget vattenpass.
    Men visst, madrassen ska ersättas av en trasmatta senare.
    Nu fick det bli vad som fanns till hands när spelet monterades ihop.

    Citat Ursprungligen postat av Jimel
    Lust att ta kort på planen?
    Jag tänkte först rekommendera flipperspelssajten ipdb.org, men de bilderna var ju kass!
    Hittade dock denna (inte min bild och inte helt identisk spelplan som mitt exemplar).
    Kan ju ge mig på en mer artistisk bild ikväll, men ...

    http://www.lyonspinball.com/images/elec ... yfield.jpg

    Finns ju många roliga detaljer på detta spel. Givetvis massvis av uppdrag, men även rent mekaniska funktioner. Magnetfältet redan nämnt, men även Thing som plockar kulor inför multiball (fast ibland får han ju bakläxa av Gomez) samt den rörliga bokhyllan som döljer/blockerar valvet.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Kan tro!
    Man lär väl bli en expert på spelet om man både har det, och bruksen inkl. schema
    Det är väl ett äkta Williams det där va?
    Hoppas din är omgjord till svenska pengar också så du kan ta hem polarna och tjäna en slant

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Ja inte öppnar man väl luckan och trycker fram fria credits till dom inte

    148kg ja usch när man skulle flytta sånna från biljardhallar och dyligt, själv och gärna lite trappor också så ryggen kändes extra bra...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Bollman:
    Vet att Williams varit med och gjort specialupplagor av Addams Family, men tror inte de är med i utvecklingen av originalserien, som mitt.
    Tidiga exemplar ska vara utvecklade av Midway/Bally om jag förstått allt rätt.
    Men de kanske redan då hade nära samarbete med Williams?
    Jag vet inte ...

    Jimel:
    Flytta en sådan här pjäs själv?!? Stackars rygg!

    Nåväl ... Tog lite bilder på spelplanen igår. Borde givetvis ta bort glaset för att få bästa kvatlitet, men ... Dessutom är belysningen, där spelet står, inte den bästa.
    Och kör man med blixt (då använder jag ändå extern fullt 360-graders vinklningsbar blixt) så försvinner lite av det magiska ...
    Men, men ...


    Vissa mindre förändringar mot den spelplan jag hittade på nätet.
    Elektriska stolen är tom (Vissa versioner har Oncle Fester fastspänd där) och boxen som Thing kommer ut ur är röd.
    Men i övrigt är det mesta sig likt.


    Stämningsljus ...
    Alla lampor i spelet är bytta, så samtliga fungerar. Trevligt!
    Ljusorgeln är i sig imponerande, och når sin absolut peak (vad jag hittills sett i alla fall) om du spelar till dig multiball.
    Ett ord: Mäktigt!

    Skådespelarna har för övrigt själva bidragit med flertalet oneliners till flipperspelet.


    Uppdrag och bonusar ... Har ännu inte lyckats tända hela huset i spelläge, så vad som händer längst upp på vinden (frågetecknet) vet jag inte. Och nej, jag vill inte fuska genom google.
    Poängmässigt är Hit Cousin It och Mamushka en höjdare (men visst, jag har inte lyckats klara alla uppdrag riktigt).


    Thing samlar kulor inför multiball samt styr ibland även vissa av flipprarna. Är spelet korrekt inställt är de gånger funktionen slår i grymt träffsäker mot de mest attraktiva målen.
    I manualen behandlas en massa statistik. Vissa manövrar ska en genomsnittlig spelare tydligen ha 20 % odds att klara. Thing (automatläget då vissa av flipprarna sköter sig självt) ökar dom oddsen till 80%. Jag kan bara konstatera att automatläget inte missat målet en gång hittills då jag spelat.

    En kul knorr är att flipprarna emellanåt (relativt sällan, men ...) används istället för fingerknäppningarna i slutet av Addams Family-trudilutten.
    Kul detalj.

    Att försöka fånga Thing när han ploppar fram ur boxen var ingen lätt match.
    Provade med så kort slutartid jag vågade, utan att förstöra stämningsljuset ...
    Det gick ... sådär, som synes.


    The Power of the Addams Family ...
    Det jag i särklass gillar mest med spelet. Annars brukar ju gravitationen alltid göra sitt jobb, och göra det lätt att förutse vartåt kulan är på väg.
    När magnetfälten (det verkar finnas två områden, har dock inte läst manualen) slår in så kan du glömma det.
    Helt!


    Displayen förtjänar också en bild. Multifunktionsdisplayer på flipper är ju vardagsmat sedan länge, men jag inbillar mig att det var hyfsat i framkant år 1991, då spelet lanserades?
    Visar karaktärer, miljöer, kortare filmsekvenser samt illustrerar uppdrag, såväl som att givetvis visa poäng, hiscores och övriga inställningar.
    Fyra spelare kan för övrigt spela mot varandra ...


    Och givetvis fungerar svenska mynt! I manualerna står det även att tiokronor ska fungera.
    Har dock än så länge bara spelat i friläge.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Ja just det så såg det ut, ser ut att vara i rikigt bra skick, se till å vaxa ordentligt i framtiden

    Ja flytta dom själv är ju inte så roligt men dom går ju att fälla ihop ganska bra och går faktist in i en 945a vilket var vad jag körde runt i då

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Nu har jag (äntligen) världens bästa spargris!

    Ett riktigt höjdarflipper! Kommer ihåg när upptakten till Multiball börjar köra igång... hjärtat rusar och man tar ett ett djupt andetag och torkar handsvetten på byxorna sen jävlarrrr kör man!!


    Dock så håller jag junkyard som lite högre,kanske för jag spelat det mer men men...
    Nån gång när jag blir stor vill jag också ha ett flipper.

    grattis till ditt köp!

    /Magnus
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Världens bästa bil :-)
    Av NP i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 19:58
  2. Världens snabbaste kombi!
    Av DanneD i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 16:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •