Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Som rubriken säger. Jag upptäckte ett mindre läckage från den främre vevaxel packningen.
    Bytte den. Snål som man var köpte jag den billigare från speedparts. Dröjde inte länge innan den börja läcka igen. Köpte nu då den dyrare som ska vara samma som original. Byttes igår lördag. O idag söndag upptäcker jag att den läcker om möjligt värre än förra.
    Vad gör jag för fel?
    Åsikter o funderingar emottages tacksamt
    Mvh
    Roger
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Som rubriken säger. Jag upptäckte ett mindre läckage från den främre vevaxel packningen.
    Bytte den. Snål som man var köpte jag den billigare från speedparts. Dröjde inte länge innan den börja läcka igen. Köpte nu då den dyrare som ska vara samma som original. Byttes igår lördag. O idag söndag upptäcker jag att den läcker om möjligt värre än förra.
    Vad gör jag för fel?
    Åsikter o funderingar emottages tacksamt
    Mvh
    Roger
    Har du kollat om den vita backventilen som sitter på vevhusventen ovanför insuget är hel. För är den trasig så börjar det läcka vid vevaxeltätningen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Som rubriken säger. Jag upptäckte ett mindre läckage från den främre vevaxel packningen.
    Bytte den. Snål som man var köpte jag den billigare från speedparts. Dröjde inte länge innan den börja läcka igen. Köpte nu då den dyrare som ska vara samma som original. Byttes igår lördag. O idag söndag upptäcker jag att den läcker om möjligt värre än förra.
    Vad gör jag för fel?
    Åsikter o funderingar emottages tacksamt
    Mvh
    Roger
    Har du kollat om den vita backventilen som sitter på vevhusventen ovanför insuget är hel. För är den trasig så börjar det läcka vid vevaxeltätningen.
    Den är inte ny kollad! Men den byttes i sommar. Får gå ut o kolla om den är kass igen

    Nu är den kollad o funkar. Går att blåsa ifrån ventilkåpan men inte suga
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Kan det möjligtvis bero på att tätningen inte hamnat på exakt samma ställe som den gamla? Stod i Haynes att man skulle mäta hur långt in tätningen satt. Men tycker det var svårt att få den 100% rakt i sitt säte. Så pressade in den till sitt botten läge. Då sitter den ju 100% rakt. Men tyvärr kanske inte på samma ställe som det är in slitet på remskivan. Men putsade av remskivan så den var ren o fin.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Ytterligare ett tillägg!
    Det sitter den nya vevhusventilationen på bilen. Men hur kollar jag om den funkar?
    Tänkte om det kunde vara så att jag får högt vevhus tryck.
    Har provar lite amatör mässigt med att blåsa o suga i slangarna Urk
    Men verkar funka. Det enda jag möjligtvis är lite tveksam till är hur mycket det ska suga från inloppet från turbon? Står den på tomgång så tycker jag inte ens det märks något vakuum. O gasar man lite så känns det möjligtvis lite grand.
    Har kollar röret så det inte var igensatt o det verkar vara fritt blås
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Du monterade väl inte tätningen torrt?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Nix den oljades in ordentligt o lite extra just innan remskivan trycktes på. Samt en rejäl kladd olja på remskivan
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Hmmm tydligen inte någon av forumets så i vanliga fall eminenta kunskapsbas som upplevt något liknande eller har någon fundering om vad felet kan vara.
    Ska hämta en ny tätning på fredag på SAAB o göra ett nytt försök.
    Det sägs ju tredje gången gillt, så vi får se
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Du har väl monterat den åt rätt håll? Tätningen tätar bättre vid ett måttligt övertryck. Sitter den fel så lättar tätningsläppen från axeln.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Har du använt något packningsklet mellan packbox och kåpa? Typ som Saabs röda klet, om inte så kan det vara där det läcker..

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Jag smörjer hellre med fett. Brukar finnas ett spår som man kan fylla i tätningen också sen kan man stryka på remskivan.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Packningen var o är på rätt håll.
    På första gjorde jag inget mer än att olja in den.
    Den andra nu i lördags hade jag även köpt den där kleten som speedparts säljer o kletade in ytterringen, alltså mot aluminium väggen.
    Dock inte något fett. Bara rikligt med olja vid montering av remmhjulet
    Men ska göra ett nytt försök på fredag o denna gång försöker jag med att inte trycka packningen mot botten. Dock tycker jag det är svårt att få den 100% rakt då.
    Dock tycker jag inte ytan på remskivan är bättre eller sämre någonstans, utan borde täta även om den hamnar lite längre ut eller in.

    Kan ju i alla fall säga att vad jag än gör så blir det än så länge sämre o mer läckage än innan jag började byta.
    Och hade det inte varit för att det ibland hamnar en droppe på avgassystemet o luktar pyton så hade jag inte börjat försöken med att byta heller
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  13. #13

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Låter som högt vevhustryck. Det ska inte vara så svårt att montera denna packbox, bara man använder fett vid montering och dem hamnar plant, så ska den tetta. Håller den inte tett så är nog trycket alldeles för högt, det är nog inte svaret du vill höra men det trycks nog för mycket gas ner förbi kolvarna, förutsatt att vevhusventilationen funkar som den ska. Om den inte er i ordning så ger det samma symptom.

    Det är inte o-ringen rundt oljepumpslocket som läcker, va? Du är hundra på att det är packboxen?
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Citat Ursprungligen postat av Sonett72
    Låter som högt vevhustryck. Det ska inte vara så svårt att montera denna packbox, bara man använder fett vid montering och dem hamnar plant, så ska den tetta. Håller den inte tett så är nog trycket alldeles för högt, det är nog inte svaret du vill höra men det trycks nog för mycket gas ner förbi kolvarna, förutsatt att vevhusventilationen funkar som den ska. Om den inte er i ordning så ger det samma symptom.

    Det är inte o-ringen rundt oljepumpslocket som läcker, va? Du är hundra på att det är packboxen?
    Tja om jag tar bort remskivan så är det olja utanför packningen, så ja det är nog 100% att den läcker. Som jag skrev innan så är vevhus ventilationen bytt av föregående ägare. Men om den funkar som det ska är ju inte huggit i sten. Om det passerar förbi mycket gas förbi kolvarna kan jag ju inte säga med säkerhet ja eller nej på. Dock så kommer det inte ut någon vevhus gas då man öppnar olje locket. Vilket det väl borde om kolvringarna var så slitna.
    Till läggas ska ju att läckaget är större nu än från början när jag började pilla med det.
    Bilen drar heller inte särskilt mycket olja, Kommer ju från en 9000 innan som inte drog mycket, o har heller inte reagerat på att denna drar mer än som är normalt. Dock läcker den ju en del nu
    Glömde skriva att den där o ringen runt oljepumps locket är bytt två gånger den med
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Intressant tråd då jag till en liten del tycker min -00a 9-3a lider lite av samma grej. Poängen e att jag har ju inte ägt bilen speciellt länge å köpte den med motorn rasad(kolvar).
    De som installerades e definitivt friska å kolvspel samt ändgap på ringar var ju ngt jag kontrollerade innan jag satte i dem.

    Lika förbannat läcker det lite vid vad verkar e svängdämparändens p-box. Kollade som snabbast den där backventilen,men e jag helt ute å cyklar då jag menar att det skall vara undertryck i den från insuget?
    En backventil som e vit till färgen.? Tanken e väl att den skall skapa ett modulerat undertryck i slangen vid v-kåpan? Eller har jag missat ngt totalt?

    Hur som verkar den inte öppna åt endera hållet i mitt fall.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Citat Ursprungligen postat av 2.3-16
    Intressant tråd då jag till en liten del tycker min -00a 9-3a lider lite av samma grej. Poängen e att jag har ju inte ägt bilen speciellt länge å köpte den med motorn rasad(kolvar).
    De som installerades e definitivt friska å kolvspel samt ändgap på ringar var ju ngt jag kontrollerade innan jag satte i dem.

    Lika förbannat läcker det lite vid vad verkar e svängdämparändens p-box. Kollade som snabbast den där backventilen,men e jag helt ute å cyklar då jag menar att det skall vara undertryck i den från insuget?
    En backventil som e vit till färgen.? Tanken e väl att den skall skapa ett modulerat undertryck i slangen vid v-kåpan? Eller har jag missat ngt totalt?

    Hur som verkar den inte öppna åt endera hållet i mitt fall.
    Hejsan! Som jag har fattat det med den backventilen så ska det suga luft från ventilkåpan vid låg last dvs inget turbotryck. Vid turbo tryck ska backventilen förhindra att övertryck tar sig från insugningsröret in i ventilkåpan.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    För att försöka utesluta att det är för högt tryck i vevhusventilationen så har jag i kväll gjort det öppet, Dvs satt på en slang på ventilkåpan in i en tillfällig uppsamlingskärl o sedan låta vevhus gaserna ta sig fritt ut.
    Nu vet jag ju förstås inte om den packningen jag har redan är körd då den har börjat läcka, men gör ett försök för o se om det det hjälper
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: Oljeläckage vid främre vevaxelpackning, vad gör jag fel?

    Jaha, nu är den förbaskade packningen bytt igen. Tog med mej remskivan till jobb o fick verkstan till att sätta upp den i svarven o ta av så den blev slät o fin. sedan hade en gammal verkstads nisse sagt till mej att prova o ta av fjädern inne i packboxen o öppna den. Knippsa av en knapp cm o sedan sätta ihop den igen. För att få det tajtare.
    Har varit ute på en sväng på ca tio mil. Den läcker i alla fall inte än, men är ju för tidigt att säga om det är fixat. Får ha koll på det några veckor framåt
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

Liknande ämnen

  1. bakre vevaxelpackning?
    Av Turbogillis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 00:11
  2. Främre rör ng900 och 9-3
    Av snalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •