Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: saab rycker till vid fullgas på 3:an

  1. #1
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Har en saab 900 2.0T Talladega -97a med steg 3+.
    Förut när jag skulle dra ut på motorvägen så gasar man maxgas på 3:an och vid ca 4000 RPM så rycker motorn till, typ liknande om man skulle köra med W slangen från MV av(spikning?).
    Bilen stannar upp i nån sekund och går sedan som vanligt...
    Den laddar ~1.3 bar.
    Forge wastegate
    GLT: 0.7bar

    Det har hänt förut men jag då tänkte jag att det kanske var motorn som adaptera sig.
    Vad kan detta bero på?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    510

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Hej.
    Vi börjar med att den troligaste orsaken är att det är tryckvakten som går in då den kan känna att laddtrycket blir för högt.

    Detta kan bero på många saker. Har du rätt hårdvara för ditt trim. Vem har gjort trimmet. Är den optimerad efter din hårdvara eller använder du en pys ventil. Har du rätt GLT? Funkar MV?.

    Vi börjar med:
    Har den gått bra förrut?
    Om ja:
    Vilket är ditt grund ladd tryck (GLT) är det rätt:
    Funkar din magnetventil?¨

    Annars kan du söka i forumet om trubotrycks problem finns rätt mycket att läsa om det.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  3. #3

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Har exakt samma problem! kan även hända på 4:an och 5:an växel

  4. #4
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Hej.
    Vi börjar med att den troligaste orsaken är att det är tryckvakten som går in då den kan känna att laddtrycket blir för högt.

    Detta kan bero på många saker. Har du rätt hårdvara för ditt trim. Vem har gjort trimmet. Är den optimerad efter din hårdvara eller använder du en pys ventil. Har du rätt GLT? Funkar MV?.

    Vi börjar med:
    Har den gått bra förrut?
    Om ja:
    Vilket är ditt grund ladd tryck (GLT) är det rätt:
    Funkar din magnetventil?¨

    Annars kan du söka i forumet om trubotrycks problem finns rätt mycket att läsa om det.

    MVH
    Fredrik
    Har rätt hårdvara 3" helsats med racekatt+ Starkare WG som ska orka hålla laddet.
    Steg 3+ från känt trimföretag.
    GLT ligger på 0.7/8 bar
    Bilen går bra men ibland så rycker den till vid fullgas. Är original återcirkulerande dump, antar att MV funkar eftersom den trots allt laddar 1.2 bar.

    Sitter en Original T25 turbo i gott skick, tryckvakten sitter typ på insuget/tryckröret?
    Kan man mäta resistansen på givarn för att se om den är trasig?

    MVH
    Holm

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    510

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Kolla med trimföretaget vad GLT ska vara ställt till. Mycket noga att det är rätt!

    Håller den laddet på de högre växlarna fint skulle jag misstänka att du har ett lite högt GLT.
    Det problemet hade jag när jag satte dit min förstärkta trycklocka. Hade för högt GLT så jag fick kast i laddtrycket på låga växlar men på högre växlar gick det bra då spolup tiden var långsammare

    Ryckte den från dess att du trimmade den eller har du kört med trim länge och det plötsligt har uppkommit?
    Isf kan det vara wg som kärvar lite eller MV som har skit i sig och inte växlar lika snabbt som den ska.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Kolla med trimföretaget vad GLT ska vara ställt till. Mycket noga att det är rätt!

    Håller den laddet på de högre växlarna fint skulle jag misstänka att du har ett lite högt GLT.
    Det problemet hade jag när jag satte dit min förstärkta trycklocka. Hade för högt GLT så jag fick kast i laddtrycket på låga växlar men på högre växlar gick det bra då spolup tiden var långsammare

    Ryckte den från dess att du trimmade den eller har du kört med trim länge och det plötsligt har uppkommit?
    Isf kan det vara wg som kärvar lite eller MV som har skit i sig och inte växlar lika snabbt som den ska.

    MVH
    Fredrik
    Det kom efter trimmet, GLT skall tydligen ligga på 0.7. Skall testa detta!

  7. #7
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Update: bilen rycker fortfarande till, denna gången på 2:ans växel.
    GLT är bra och när den väl har slutat rycka så går den bra hela effektkurvan ut.

    Men fasen vad det rycker, som om hela motorn hoppar ur...

    Kan det ha något att göra med bränslesystemet, spelar ingen roll vilken växel som är i.

    GLT är 0.7 med en Forge Wastegate och mjukvara är Steg 3+ från Maptun rätt GLT.

    MAP-sensorn, kan det vara den som inte hinner reglera?
    Tryckvakt samma sak som MAP-sensor?

    Ideér någon?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    510

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Ja den har med map-sensorn att göra.
    Låter som om problemet är att tryckvakten går in och bryter bränslepumpen för att sedan starta upp igen.

    Detta kan bero på map-sensor eller GLT.
    Men i detta fallet då GLT är rätt. (Håller samma GLT hela vägen på varven? Inget svaj någonstans)

    Det kan också bero på MV. Jag har fått byta en MV då den hade lite olja i sig så den när man gasade inte var nog snabb med att reglera turbotrycket. Bytte MV och allt är bra igen. Kan vara så att den går att rengöra på något sätt. (Lite idéer kansek finns här: http://www.stcs.nu/forum/viewtopic.php? ... c14c00158f )

    Kolla vacumslangar till mapsensorn, dumpventil osv också så inga är dåliga/skadade.

    //Krozz
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  9. #9
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Ja den har med map-sensorn att göra.
    Låter som om problemet är att tryckvakten går in och bryter bränslepumpen för att sedan starta upp igen.

    Detta kan bero på map-sensor eller GLT.
    Men i detta fallet då GLT är rätt. (Håller samma GLT hela vägen på varven? Inget svaj någonstans)

    Det kan också bero på MV. Jag har fått byta en MV då den hade lite olja i sig så den när man gasade inte var nog snabb med att reglera turbotrycket. Bytte MV och allt är bra igen. Kan vara så att den går att rengöra på något sätt. (Lite idéer kansek finns här: http://www.stcs.nu/forum/viewtopic.php? ... c14c00158f )

    Kolla vacumslangar till mapsensorn, dumpventil osv också så inga är dåliga/skadade.

    //Krozz
    Vacumslangarna är bra, har monterat en turbo mätare på samma slang som mapsensorn sitter med ett T kors, kan det påverka?

    Har en annan mapsensor liggandes, testar den imorgon.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    510

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Holm
    Vacumslangarna är bra, har monterat en turbo mätare på samma slang som mapsensorn sitter med ett T kors, kan det påverka?

    Har en annan mapsensor liggandes, testar den imorgon.
    Turbomätaren SKA inte sitta där utan på samma slang som går till Dumåen med ett reglerande T-kors.
    Börja med det först.

    Sen kan du kolla om det kan vara MAP-sensorn.

    PS.
    Det står också tydligt när du köper turbomätaren att den ska kopplas in mellan insuget och dumpen. (på alla instruktioner jag läst iaf)
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  11. #11
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: saab rycker till vid fullgas på 3:an

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Holm
    Vacumslangarna är bra, har monterat en turbo mätare på samma slang som mapsensorn sitter med ett T kors, kan det påverka?

    Har en annan mapsensor liggandes, testar den imorgon.
    Turbomätaren SKA inte sitta där utan på samma slang som går till Dumåen med ett reglerande T-kors.
    Börja med det först.

    Sen kan du kolla om det kan vara MAP-sensorn.

    PS.
    Det står också tydligt när du köper turbomätaren att den ska kopplas in mellan insuget och dumpen. (på alla instruktioner jag läst iaf)
    När jag läser denna guiden (dock inga bilder) får jag intrycket att den skall sitta i map-sensorns slang.
    "1. Koppla in slangen vid mapsensorn, viktigt att den sitter fast ordentligt, annars kommer bilen gå skit! (klipp helst inte i bilens orginal slangar)."

    Källa: viewtopic.php?t=122569
    Är denna information felaktig?

    EDIT: hittade denna monterings anvisnig.
    http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... _d1240.pdf

    Du har rätt, jag ber om ursäkt :P

    Men då är den guiden jag länka felaktig och bör redigeras.
    mvh

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 rycker och blöddrar vid fullgas
    Av danielsson87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 17:35
  2. [LÖST] Rycker vid fullgas OG9-5 B2x5
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 21:08
  3. Min Saab 9000 Aero rycker när jag ger fullgas?
    Av bs_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 22:06
  4. og9-3 rycker vid fullgas på 4an och 5an
    Av kihlen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 15:07
  5. BSR-trim - rycker vid fullgas på 3:an
    Av Stefan_93SSAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •