Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur vet jag vad jag har för motor?

  1. #1

    Hur vet jag vad jag har för motor?

    Har en nästan fabriksny 2,3 i garaget. Men hur tar jag reda på årsmodel, turbo eller inte.
    Det står Saab 06 11 92 ag 1 på blocket.
    Leif.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 530
    Medlem#
    8163

    Re: Saabmotor

    Välkommen hit! Det sitter alltså inget grenrör, tändkassett eller liknande på motorn? Vet du vilken bilmodell den har suttit i?
    /Johan

  3. #3

    Re: Saabmotor

    Hej och tack för svar.
    Motorn har aldrig suttit i någon bil. Den är körd 60 tim, (1500 varv) i en bänk och dragit en generator. All el sitter kvar ink tändkasset. Det är vanligt avgasgrenrör på den. Motorn är röd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    262

    Re: Saabmotor

    Där sitter inte en markering på toppen likt denna då?



    Där ser du en cirkulär markering som säger att den är gjord 92 i mars(?)

  5. #5

    Re: Saabmotor

    Tack. Det stämmer, 92 mars? hur fan klarade du det. Ha nu ska jag skruva i den i min 9000 91:a Mycket fin och välvårdad norrlandsbil som aldrig har sett vägsalt, men gått 54000 mil utan motorbyte och går fint en.

    Leif Eklund.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av john courage
    Hej och tack för svar.
    Motorn har aldrig suttit i någon bil. Den är körd 60 tim, (1500 varv) i en bänk och dragit en generator. All el sitter kvar ink tändkasset. Det är vanligt avgasgrenrör på den. Motorn är röd.
    ...och var "hittade" du den?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  7. #7

    Re: Saabmotor

    Jag jobbade ett tag med SL bussar, och där provade man med att köra en buss på batterier (Elbuss.) Saabmotorn användes som laddningagregat till alla batterier. Hela skiten gick åt skogen och jag köpte motorn för en tusenlapp. Timmätaren stog på 60 timmar. Sen har den stått i mitt förråd med konserveringsolja, så den går nog igen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av john courage
    Jag jobbade ett tag med SL bussar, och där provade man med att köra en buss på batterier (Elbuss.) Saabmotorn användes som laddningagregat till alla batterier. Hela skiten gick åt skogen och jag köpte motorn för en tusenlapp. Timmätaren stog på 60 timmar. Sen har den stått i mitt förråd med konserveringsolja, så den går nog igen.
    Bara att gratulera
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    8924

    Re: Saabmotor

    Man kan ju undra varför de valt just en sådan motor för ett elverk. Måste ha varit ruskigt låg verkningsgrad?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Man kan ju undra varför de valt just en sådan motor för ett elverk. Måste ha varit ruskigt låg verkningsgrad?
    SL - räcker inte det? Mer inkompetent org finns inte !
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11

    Re: Saabmotor

    Ja gjorde ett klipp för mer en tuselappen är den nog värd. Batteriladdningen funka men inte bussen.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av john courage
    Ja gjorde ett klipp för mer en tuselappen är den nog värd. Batteriladdningen funka men inte bussen.
    Det är bara att gratulera - men då är det en sugis du fått tag på. de går ändå rätt bra. kör själv en sugis med låga utväxlingen och den pinnar på rätt bra.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Man kan ju undra varför de valt just en sådan motor för ett elverk. Måste ha varit ruskigt låg verkningsgrad?
    Varför tror du det? Full gas på relativt låga varvtal brukar vara där den specifika bränsleförbrukningen är som lägst.
    Kortmotorblocket i min gröna kommer från en sådan buss så jag gissar på att de höll på ett par år med försöket.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14

    Re: Saabmotor

    Sugis ja, jag har aldrig så brådis så jag behöver stresfläkt med pys&fräsventil. Åkte Nissan 300 ZX 3,0 dubbel fläkt för ett par år sen. den gick så jaävla bra så automatlådan sprack. Nu får det duga med Sugis.

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    8924

    Re: Saabmotor

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Man kan ju undra varför de valt just en sådan motor för ett elverk. Måste ha varit ruskigt låg verkningsgrad?
    Varför tror du det? Full gas på relativt låga varvtal brukar vara där den specifika bränsleförbrukningen är som lägst.
    Kortmotorblocket i min gröna kommer från en sådan buss så jag gissar på att de höll på ett par år med försöket.

    M.V.H.
    Bara en känsla jag har. Att överhuvudtaget köra bensin verkar ju konstigt. Har inte räknat på det men en långslagig diesel som kan köras på hög belastning borde väl ge många ggr bättre verkningsgrad. Hursomhelst vet jag ju inte vad SL ställde för krav.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •