Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad är normala OBD-mätdata för 9-3 2000?

  1. #1

    Vad är normala OBD-mätdata för 9-3 2000?

    Hej!

    Köpte mig en begagnad ELM327 som funkar fint med Scantool (när man satte hastigheten till 38k) och nu har jag även tagit en sväng medan mätdata kollades. Då såg jag att mitt tryck (Intake manifold pressure) pendlade mellan 10kPa och 200kPa. I en annan tråd läste jag om någon som fick värden mellan 20 och 120kPa, så mitt max låter lite högt. Är det det?

    Åsså fick jag "N/A" på LMM (Air flow rate (MAF sensor)). Har jag ingen LMM eller tyder N/A på att den är kass? Men om den är kass, så borde jag ha en felkod och det har jag inte.

    Problemet jag har är att bilen rycker när motorn lastas för mycket och det verkar vara något med laddtrycket, tex LMM eller dumpventilen. Om jag nu ens har nån LMM.

    Tips?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Vad är normala OBD-mätdata för 9-3 2000?

    Ja. Din bil har en luftmassemätare. Om du öppnar huven kommer du att se en aluminiumfärgad pryl varvad med svart som sitter i luftfilterboxen som har en flerpolig kabel kopplad till sig.

    Problemet e nog snarare att vissa OBD II läsare inte ger all information de skall,trots att de skall det.

    Lufttrycket i sin tur,20kpa kan vara möjligt vid motorbroms. På tomgång eller lättlast skulle jag snarare säga att en frisk,snäll,2 litare skall ha runt 30-35kpa. Iaf om sensorn e rätt kalibrerad.
    Å vad vidare e är 200kpa detsamma som 1 bar i laddtryck. Mao inget överdrivet onormalt,men däri KAN åxå ditt problem ligga. Kan för lite om just trionic systemen för att yttra mig men jag gissar att de har en aktiverad laddtryckspärr.
    100kpa kan man lite snällt säga e atmosfärstryck så 120kpa skall mao vara ett övertryck av 2 sketna Hg. Inget som direkt gör ngn glad-typ.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Vad är normala OBD-mätdata för 9-3 2000?

    Har du en t5 eller t7 motor i din bil?

    Alltså är det en T5 finns ingen LMM då den beräknar luft via MAP sensorn medans om du har en T7 motor ska du ha en LMM.

    Skulle gissa på att du har en T5.

    Om du inte vet. Vilken frärg har din tändkasette?

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Vad är normala OBD-mätdata för 9-3 2000?

    Välkommen glömde jag säga. Hoppas att vi ska kunna hjälpa dig i dina frågor och funderingar.

    Ofta brukar vi försöka och det finns många duktiga personer här som gärna ställer upp med sin kunskap.

    Så än en gång.
    Välkommen

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 810
    Medlem#
    10069

    Re: Vad är normala OBD-mätdata för 9-3 2000?

    Är det 2,0t 154hk så har du ingen lmm
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Vad är normala OBD-mätdata för 9-3 2000?

    Om det ryker vid last kan det vara ett täcken på att din turbo kan vara på väg att ge upp lika gärna som att tex lamdan inte funkar som den ska...

    Du får kolla avgasvärden och kolla skicket på din turbo och gå vidare därifrån.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

Liknande ämnen

  1. Gitarrist, utöver det normala...
    Av Falcy i forum Musikhörnan
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 18:09
  2. hur ser normala lamdavärden ut?
    Av popeye i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •