Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräckligt?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräckligt?

    Hej!

    Lagom till vinterförvaringen har jag fått bekymmer med att få i växlar i og'n.
    Eftersom lådan har stålfingrar och helt stum växelöverföring (knut) så känner man väldigt tydligt när något är fel.

    Såg med motorn igång att primäraxeln snurrar även när kopplingen trycks ner i botten.
    Är det vedertaget att växellådans ingående axel inte stannar utan snurrar med även när man kopplar ur? Har aldrig reflekterat över det.

    Att dreven snurrar inne i lådan får man även bekräftat när man försiktigt närmar sig att lägga i backen : ”skrap”. Kan känna kuggarna i handen, iofs mysigt, och som sann Saabmänniska sitter reflexen att omedelbart släppa spaken i ryggraden.

    Drog ut och in primäraxeln ur svänghjulet några gånger för att vara säker på att den inte satt sig på något sätt. Och jag kan med hjälp av en skruv i lamellaxeln snurra på lamellen när tryckplattan är utspänd med Saab-mellanlägget (halvringen)

    Tryckplattan har sedan den varit monterad för ca 2-3 år sedan varit utschimsad 1,5mm för att få dragläget ungefärligt rätt.
    Nu provat att schimsa upp mer från de 1,5mm jag använt de senaste åren.
    Går jag över ~1,8mm schims så försvinner växlingssvårigheterna och backväxelskrapet, men då slirar även kopplingen vid fullgas på höga växlar. Jag hittar ingen bra ”sweetspot” där jag varken har kopplingsslir eller svårväxlad låda/backväxelskrap.
    Så det gick inte att fixa den enkla vägen.

    Som jag ser det är det antingen

    -för dålig slaglängs/verkningsgrad i kopplingshydrauliken.

    -lamellen/tryckplattan/svänghjulet khar på något sätt blivit mindre kompisar, bränt ihop eller nått sånt, vad vet jag.


    -synkringarna i lådan på g att ge upp? Jörgen E har någon gång sagt något om att 240mm-lamellen inte är optimalt för og900-lådan.

    Jag hoppas på att det inte är det senaste alternativet.

    Har bytt huvudcylinder och luftat noga.

    Förslag?:
    -Byta slav? (ser inga läckage alls, och den håller ”trycket”-sjunker inte ihop)
    -Byta lamell och /eller tryckplatta?
    -Annat?


    Gäller allså en og900 Aero -91 (ABS) med ca 450 nm och hårdvara:
    -240 mm lamell (från 9000 2,3T, den med 17 splines)
    -Sachs 600nm tryckplatta (883082999740)
    -original slavcylinder av modellen utan ”gummidamask” -stålomspunnen kopplingsslang och fräsch bromsvätska
    -Qakerstate Quadralube 75W växellådsolja
    -4vxl kokillåda med stålfingrar och standard synkringar & drevsats, växellådsolja Qakerstate Quadralube 75W, stum växelöverföring etc


    Trevlig kväll!

    /Henrik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräcklig

    Fenoemenet du beskriver är nog inte helt ovanligt.
    Ganska vanligt på 9000 med långlåda att det skrapar/klonkar/hoppar till när man lägger i backen och det beror på att dreven i lådan inte står stilla. I den lådan sitter en liten "backbroms" som ska bromsa upp dreven men om den är sliten eller feljusterad kommer detta fenomen.
    Lösningen är att lägga i 5:an (eller annan växel) först innan man går till backen så att en riktig synkring gör bromsjobbet istället.

    Jag förutsätter att du kollat så inte hålet i kopplingspedalen och huvudcylinder är uppslitet
    Blir det skillnad om du tar bort golvmattan ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräcklig

    Har du förlängt slaget på huvudcylindern?? annars kan det vara ett alternativ. På min har jag endast förlängt slaget och det funkar fint, fast det är ju en 9000 lång då.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Re: Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräcklig

    Tack för svaren!

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Fenoemenet du beskriver är nog inte helt ovanligt.
    Ganska vanligt på 9000 med långlåda att det skrapar/klonkar/hoppar till när man lägger i backen och det beror på att dreven i lådan inte står stilla. I den lådan sitter en liten "backbroms" som ska bromsa upp dreven men om den är sliten eller feljusterad kommer detta fenomen.
    Lösningen är att lägga i 5:an (eller annan växel) först innan man går till backen så att en riktig synkring gör bromsjobbet istället.

    Ja, jag brukar alltid lägga i 3an innan backen, och det har funkat fram tills nu. Men nu är det precis som att ingående axel stannas upp tillfälligt när jag lägger i 3an, för att sedan snabbt snurras igång när 3an läggs ur och backen ska läggas i.

    Det som du skriver är vanligt på 9000; är det endast att backen skrapar, eller att lådorna blir svårväxalde också? För min del hänger det ihop.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Jag förutsätter att du kollat så inte hålet i kopplingspedalen och huvudcylinder är uppslitet
    Blir det skillnad om du tar bort golvmattan ?
    Ja, det kollade jag noga när jag bytte huvudcylindern, inget glapp. Har testat utan golvmatta.

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Har du förlängt slaget på huvudcylindern?? annars kan det vara ett alternativ. På min har jag endast förlängt slaget och det funkar fint, fast det är ju en 9000 lång då.
    Gjorde du modden själv?
    Jag vet att bla racestuff förlänger slaget på 9000-huvudcylindern http://www.racestuff.se/huvudcyl-9000-m ... c-181.aspx , men jag visste inte att samma sak kunde göras på og900ans huvudcylinder? (ser inte ut som min huvudcylinder). Eller går det att använda huvudcylinder från 9000 även i og900 med ABS?

    ---

    Just nu står jag i situationen att jag inte får loss slavcylindern för att kunna byta den. og900-slavcylindern har standard uppenbarligen inte tillräcklig slaglängd för att jag ska kunna använda något kraftigare än og900-ringen som mellanlägg, och då kan jag inte spänna upp tryckplattan tillräckligt för att kunna få slvane att gå fritt.
    Ringt runt till ett par Saab-verkstäder och pratat med resp. verkstadschef, men ingen vill, ens med en deposition á 5000kr, låna ut deras "hävstångsverktyg" som hade avhjälpt problemet. Inget servicetänk där inte. Blir så trött.
    Hur jag fick i slaven från början? -Jag monterade den i samband med att motor/växellåda giftes ihop.


    mvh
    Henrik

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309

    Re: Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräcklig

    Det funkar inte med att du lägger i vad du får i på första trycket med pedalen, sedan gör du likadant och lägger i något tjockare vid andra trycket på pedalen?
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Re: Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräcklig

    Hej!

    Fick loss slavcylindern idag, monterade loss startmotorn och använde en 7mm vajer och den teknik som Dea beskriver.

    Lite osäker på om jag ska byta lamellen när ändå allt är löst, ska erkänna att jag inte kollat närmare på en kopplingslammel tidigare. Ser på tryckplattan att det är 3 områden där den gått lite varm när den slirat pga för lågt tryck.

    -ska den fjädrade delen vara så lös och sne som bilden visar?
    -slitagemässigt, ser den pensionsklar ut eller ok? har inget att jämföra med.

    Input på om jag bör byta lamellen innan jag skruvar íhop allt tas gärna emot!
    Bilderna är klickbara.

    Det är en std 240mm lamell (1862290032)






    mvh

  7. #7
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräcklig

    Citat Ursprungligen postat av HFR
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Har du förlängt slaget på huvudcylindern?? annars kan det vara ett alternativ. På min har jag endast förlängt slaget och det funkar fint, fast det är ju en 9000 lång då.
    Gjorde du modden själv?
    Jag vet att bla racestuff förlänger slaget på 9000-huvudcylindern http://www.racestuff.se/huvudcyl-9000-m ... c-181.aspx , men jag visste inte att samma sak kunde göras på og900ans huvudcylinder? (ser inte ut som min huvudcylinder). Eller går det att använda huvudcylinder från 9000 även i og900 med ABS?

    mvh
    Henrik
    Jag gjorde det själv, bara att kapa stången och förlänga den c:a 5mm. Men det kanske inte går på 900, har ingen aning om hur det ser ut där faktiskt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräcklig

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Jag gjorde det själv, bara att kapa stången och förlänga den c:a 5mm. Men det kanske inte går på 900, har ingen aning om hur det ser ut där faktiskt.
    På stången borde det gå bra, om bara pedalen har frihet att röra sig lite mer uppåt än original?

Liknande ämnen

  1. Handbromsen tar inte tillräckligt OG9-3
    Av Matte765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 20:48
  2. 600nm platta på org aero lamell?
    Av sleepy86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 17:04
  3. Lufta koppling "bakvägen" og900 m 600nm-platta
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 21:46
  4. 600nm platta?
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 20:00
  5. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •