Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur länge håller ett bilbatteri?

  1. #1

    Hur länge håller ett bilbatteri?

    Min bil (Saab 9-5, V6 Griffin '99) konsumerar batterier "på loppande band". Under de 13 år jag har haft bilen har jag bytt batteri 4 gånger, alltid på en SAAB verkstad. Nu ska jag byta igen. Vågar jag lita på SAAB och köpa mitt femte batteri där? Eller ska jag leta något annat märke som håller längre än 3 år? Vilket bilbatteri märke rekomenderar Ni som vet?
    (Jag kör ganska lite och därför laddar jag batterierna då och då med en batteriladdare.)
    Tacksam för alla svar.
    Mvh.
    Julius

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Jag hade originalbatteriet i 10 år innan jag bytte. Bilen har i princip bara körts långa sträckor och alltid stått i motorvärmare eller varmgarage.

    Så med rätt förutsättningar håller ett batteri länge.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Mina orginal håller ca 4 år.
    Körde med Nordström efter 3 år med orginal på en diesel och den håller fortfarande 6 år nu
    Kör med tudor high tech nu på båda nuvarande bilarna.

    Orginal är väl så där lagom bra.(finns bättre till samma pris)
    Anabil har lite fina varianter till bra pris för oss clubmedlemar (bra pris utan medlemskap med)
    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Tips från batteriexperter jag pratat (som jobbar som det) med säger att man för bästa livslängd ska montera så stora batterier man får plats men av bra fabrikat. Tex Varta.

    Tester: http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku ... 393029.pdf
    http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku ... Y/6183.pdf


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Då jag är rätt ny på detta forum vet jag inte vad inställningen till Biltemas batterier är...
    Men jag kan ändå inte annat än att rekommendera dessa, jag har aldrig haft problem med dessa!
    Jag har haft såna i många år i sträck, och det blir mycket "skuttkörningar" med mina bilar, få långkörningar.

    Och som Andreas skrev, så stort batteri som får plats ger både bättre marginaler och bättre livslängd.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Hur länge ett batteri håller verkar förutom batterimodell bero på bil (då kan det ändå skilja från bilar av exakt samma modell), temperatur (parkera ute/inne) hur ofta, hur långt och var du kör. Allt mellan 3 år och 10 år skulle jag klassa som normalt.

    I ditt fall skulle jag ju prova något annat fabrikat än orginal bara för att se om det gör någon skillnad - då vet du ju om det är batteriet eller sättet du använder bilen på som orsakar den förhållandevis korta livslängden.

    Citat Ursprungligen postat av Ralle76
    Då jag är rätt ny på detta forum vet jag inte vad inställningen till Biltemas batterier är...
    Men jag kan ändå inte annat än att rekommendera dessa, jag har aldrig haft problem med dessa!
    Jag har haft såna i många år i sträck, och det blir mycket "skuttkörningar" med mina bilar, få långkörningar.
    Av diverse tester att dömma brukar biltemabatterierna klara sig hyggligt vid plusgrader men desto sämre när det är många minusgrader, så beroende på var du bor och när du använder bilen kan biltemas batterier vara ett prisvärt alternativ.

    Jag har själv inte någon erfarenhet av biltemas batterier eftersom jag gärna tar bilen till fjällen i januari - då tänker jag inte chansa med ett biltemabatteri.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Av diverse tester att dömma brukar biltemabatterierna klara sig hyggligt vid plusgrader men desto sämre när det är många minusgrader, så beroende på var du bor och när du använder bilen kan biltemas batterier vara ett prisvärt alternativ.

    Jag har själv inte någon erfarenhet av biltemas batterier eftersom jag gärna tar bilen till fjällen i januari - då tänker jag inte chansa med ett biltemabatteri.
    Jo, jag har också läst såna tester, men av egen erfarenhet, med kalla vintrar på sista tiden, så har jag inte haft några som helst problem vintertid.
    Och detta gäller även lite större maskiner, jag har kört snöröjning några år med kallstarter av lite större dieselmotorer, ibland i många minus utan motorvärmare, och även om motorn kan vara lite tjurig så så har Biltemas batterier levererat.

    Om jag haft tur, inte haft så tuff körning ändå, eller om testerna inte stämmer överens med verklig körning vet jag inte, men som sagt, jag har aldrig haft problem med dessa.

  8. #8

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Mitt pers är 11 år på min gamla OG 900c ,det var ett finskt batteri, tror inte att jag haft något som hållit mindre än 7 - 8 år ,Biltema inkluderat

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Min egna erfarenhet av 9-5or är att det antingen är dåliga batterier från fabriken eller att bilens elektronik är elak mot batteriet för ingen av mina 9-5or har klarat mer än 3år med originalbatteriet.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Av diverse tester att dömma brukar biltemabatterierna klara sig hyggligt vid plusgrader men desto sämre när det är många minusgrader, så beroende på var du bor och när du använder bilen kan biltemas batterier vara ett prisvärt alternativ.
    Har du någon länk till dessa tester?
    Signaturlös

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Av diverse tester att dömma brukar biltemabatterierna klara sig hyggligt vid plusgrader men desto sämre när det är många minusgrader, så beroende på var du bor och när du använder bilen kan biltemas batterier vara ett prisvärt alternativ.
    Har du någon länk till dessa tester?
    I båda de tester Andreas Plars länkar till ovan finns Biltemas batterier representerade, i det ena ingår det i omdömet att det har dålig kapacitet i kyla. I det andra testet (olika biltemabatterier) funkar det riktigt bra vid korta och mellanlånga starter men droppar ganska kraftigt vid riktigt långa starter.

    Utan att ha använt Biltemas batterier tycker jag testerna visar att det är mycket batteri för pengarna, själv brukar jag få mina batterier att räcka ganska länge och då är jag villig att betala lite mer (säkert onödigt mycket) för att kanske slippa något problem någon gång.

    Går man rent på driftsekonomi tror jag helt klart på Biltemas batterier, de spelar ju helt klart i samma klass som övriga, och bättre än många dyrare. Kan säkert vara så att Biltema är bättre än SAAB original...

    /U

  12. #12

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    I båda de tester Andreas Plars länkar till ovan finns Biltemas batterier representerade,
    Opps.. missade det.. sorry...

    Det ena testet, där man jämför 55 Ah batterier med 80 Ah batteri, och konstaterar att 55 Ah är sämre i kyla, ger jag inte mycket för.

    Det andra verkar mer seriöst, och stämmer med min egen erfarenhet.
    Biltemas batterier är prisvärda, och lägg därtill 4 års garanti.
    Signaturlös

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Just 4 års garanti på Biltemas Silverbatterier fick mig att slå till på ett sådant.

    Nu har jag iofs sålt den bilen men batteriet funkade bra det året jag hade kvar den efter bytet.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Jobbar på auktoriserad verkstad med 10 nybilsmärken och märker en intervall på ca 5år oberoende av batteri och bilmärke.

    Sedan beror det som sagt mkt. på kallstarter, korta körningar, kyla och inte minst urladdning av batteri. Har för mig att ett urladdat batteri skapar "jonisering" (alkalisering!?) som aldrig går att ladda upp igen vilket gör att ett batteri som varit urladdat 1 gång kanske bara har 80% kapacitet kvar 2ggr 50% osv.

    Orginalbatterierna i Saab är gjorda av Tudor/Varta om jag inte mins helt fel, vi säljer Banner vilka varit av mkt. god kvalité (om än något dyrare) med undantag för en kort period!
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Ja, ett batteri bör aldrig laddas ur helt, blir aldrig på topp igen.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Grundregeln som jag har förstått, är att se till att polspänningen på ett batteri i vila ALDRIG sjunker under 12,5v.
    Ska man ställa av ett fordon en längre tid så bör man ladda upp batteriet fullt och sedan kopppla bort det från fordonet.
    Sedan får man mäta då & då och sjunker det neråt 12,5v så får man ladda upp det till fullt igen. Dvs ca 12,8v Under 12,5v sätter fosfateringsprocessen igång och förstör batteriet.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av Ralle76
    Ja, ett batteri bör aldrig laddas ur helt, blir aldrig på topp igen.
    Vilket är exakt det jag lyckats med, 2ggr, under den sista veckan..(olika bilar)
    Samma orsak båda gångerna, bakluckan inte stängd/låst så lilla lampan på hö sida lyser och laddar ur batteriet.. Dvs 100% mitt fel
    Nästan nya ackar i båda fallen, ca 1år..
    Nr 1 tycks funka efter laddning (Biltema ack) men om det skett nån sänkning av kapaciteten eller höjning av Ri vet jag ännu inte, det har ju inte varit kallt ännu..
    Nr 2 (SAAB original-ack) står på laddning sen igår. Tillstånd ännu obekant.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Citat Ursprungligen postat av Ralle76
    Ja, ett batteri bör aldrig laddas ur helt, blir aldrig på topp igen.
    Vilket är exakt det jag lyckats med, 2ggr, under den sista veckan..(olika bilar)
    Samma orsak båda gångerna, bakluckan inte stängd/låst så lilla lampan på hö sida lyser och laddar ur batteriet.. Dvs 100% mitt fel
    Nästan nya ackar i båda fallen, ca 1år..
    Nr 1 tycks funka efter laddning (Biltema ack) men om det skett nån sänkning av kapaciteten eller höjning av Ri vet jag ännu inte, det har ju inte varit kallt ännu..
    Nr 2 (SAAB original-ack) står på laddning sen igår. Tillstånd ännu obekant.
    Dom klarar ett antal urladdningar, jag har laddat ur mina batterier flera gånger (mest Biltema) och det blir inte nån märkbar försämring så länge man laddar det direkt igen, och det inte sker för många gånger.
    Men det bör inte stå länge urladdat.
    Och om det är riktigt kallt när det laddas ur kan det bli mer problem då det kan frysa om det inte är laddat.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    [quote="Ralle76"][Dom klarar ett antal urladdningar, jag har laddat ur mina batterier flera gånger (mest Biltema) och det blir inte nån märkbar försämring så länge man laddar det direkt igen, och det inte sker för många gånger.
    Men det bör inte stå länge urladdat.
    Och om det är riktigt kallt när det laddas ur kan det bli mer problem då det kan frysa om det inte är laddat.[/quote
    "ett antal urladdningar"?
    Urladdningar eller DJUPurladdningar?
    Just den egenskapen är en av de som man tummat ordentligt på för att vi ska få ha våra "underhållsfria" ackar..
    Till vår plånboks nackdel - och acksäljarnas fördel.
    Man brukar vanligen tappa kapacitet vid extrema djupurladdninger (i mitt ena fall, 3V polspänning..) en del kan man återvinna efter en längre tid.
    "Kapacitet" är fö något som för den enskilde är mycket svårkontrollerat/svårmätt och en minskning därför kanske inte märks..

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Hur länge håller ett bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    "ett antal urladdningar"?
    Urladdningar eller DJUPurladdningar?
    Just den egenskapen är en av de som man tummat ordentligt på för att vi ska få ha våra "underhållsfria" ackar..
    Till vår plånboks nackdel - och acksäljarnas fördel.
    Man brukar vanligen tappa kapacitet vid extrema djupurladdninger (i mitt ena fall, 3V polspänning..) en del kan man återvinna efter en längre tid.
    "Kapacitet" är fö något som för den enskilde är mycket svårkontrollerat/svårmätt och en minskning därför kanske inte märks..
    När jag skriver att den "klarar" så menar jag inte att batteriet inte tagit stryk alls, livslängden minskar ju vid varje urladdning (laddningscyklerna är ju en del i livslängden) men då ett batteri ju ändå har rätt många års livslängt så märker man ju oftast inte av några "rimliga" urladdningar.

    En riktigt rejäl djupurladdning kan dock märkas rejält på en gång.
    Olika batterier klarar det olika bra, men när det gäller startbatterier tror jag inte det finns nåt som klarar det speciellt bra.

Liknande ämnen

  1. Hur länge håller en originalkoppling 9-5 2,0t -06 ??
    Av greger_s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 03:15
  2. Hur länge kan ett bilbatteri driva en 7-10" LCD?
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •