Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Oil sludge ??

  1. #1

    Oil sludge ??

    Har varit ute på långkörning i dagarna & när jag stannat för att kolla oljan så har det varit som en "liten ärta av slem" längst ner på oljestickan, i samma färg som kaffe med mjölk..
    Även ett litet lager under oljelocket..
    För övrigt har oljan sett bra ut

    Har inte märkt detta förut, så nu till frågan.. har man råkat ut för problem ?

    Bilen har inte senaste vevhusventilationen, har kollat slangarna, men de är inte igenkorkade.
    Oljan är för övrigt bytt för 400 mil sedan

    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: Oil sludge ??

    Jaha. Vad är det för bil, motor och årsmodell då?

    Är det en WV 1302S -72 skulle jag inte vara så orolig...

  3. #3

    Re: Oil sludge ??

    Oj glömde helt 9-3 - 01 med t7 motorn 150hk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    967

    Oil sludge ??

    Är nog bara lite kondens?

    Har den dragit olja?

    Sen beklagar jag andra forummedlemmars attityd


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.257339,16.428757
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  5. #5

    Re: Oil sludge ??

    jaha, det låter ju skönt nja den har inte druckit någon nämnvärd oljemängd.. några mm på oljestickan på 400 mil.. så det är inget att klaga på

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Oil sludge ??

    Oilsludge ser inte alls ut så som du beskriver! Som redan nämnts säkert kondens, dock brukar detta försvinna vid lite längre streckor då oljan blir riktigt varm!

    Så här ser oilsludge ut! http://www.zatzy.com/attachments/allmae ... ar-173.jpg

  7. #7

    Re: Oil sludge ??

    Det är väl så att en viss version av VV gav detta fenomen, så rådet blir att uppgradera till senaste version.
    Signaturlös

  8. #8

    Re: Oil sludge ??

    jaha ok, skönt att höra.. jag har mina funderingar på senaste uppdateringen men har fått höra att det är dumt att byta om man inte har några problem... är det någon fara om man får sådan kondens?

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Oil sludge ??

    Citat Ursprungligen postat av mystery_o
    är det någon fara om man får sådan kondens?
    Som sagt. Är det kondens försvinner det när oljan blir ordentligt varm, det börjar ju gå mot lite kallare tider & det är ju fortfarande rätt varmt under dagen så lite kondens kan det säkert bli!

    Jag säger också... byt vevhusvent!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    967

    Oil sludge ??

    Finns ju som sagt en uppdatering av en anledning, skadar ju absolut inte att uppdatera din bils vevhusventilation till den senaste


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.257230,16.428593
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  11. #11

    Re: Oil sludge ??

    Citat Ursprungligen postat av mystery_o
    jag har mina funderingar på senaste uppdateringen men har fått höra att det är dumt att byta om man inte har några problem...
    Mig veterligen finns ingen annan rekommendation än att byta till senaste version.
    Var har du hört det någonstans?
    Signaturlös

  12. #12

    Re: Oil sludge ??

    Citat Ursprungligen postat av mystery_o
    ... men har fått höra att det är dumt att byta om man inte har några problem...
    När du märker att du har problem är det ofta för sent; koksad olja i motorn, kolvringar som har fastnat, mm. Se vevhusventilationen som ett vaccin och inse att det är för sent att vaccinera dig när du redan ligger dödssjuk i malaria.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13

    Ny vev husventilation men

    Kollar man på bilderna på monteringen så ska en backventil isoleras mot kylvätske slangarna med nån isolering runt.
    Detta kan jag ej se på min eller ser man inte det uppifrån ? är det så att det skiljer mellan 9-3 som jag har till 9-5 i monteringen.
    Är det det slangen backventilen som går från T-kopplingen som ska isoleras/sista bilden.

    http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf
    Var ner o kollade på bilen o vad jag kan se så är slangen med backventilen dragen fel så det finns ingen möjlighet att lägga den mot kylvätskeslang arna nu.Den är fäst i torped vägen. T-kopplingen är vänd åt fel håll mot skärmen istället för inåt mot påfyllningsröret.
    Slangen ska dras i mellan påfyllningsröret o ventilkåpan sedan nedåt.
    Men varför ska backventilen läggas i mellan kylslangarna för att inte frysa ?

    Sen har det någon större betydelse slangen sitter rätt backventilen åt rätt håll/bara att den är dragen fel väg.

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Ny vev husventilation men

    Citat Ursprungligen postat av christer97
    Men varför ska backventilen läggas i mellan kylslangarna för att inte frysa ?
    Det är som sagt för att hålla den varm, hur det ska dras på en 9-3 får dock någon annan svara på!

  15. #15

    Re: Oil sludge ??

    Lyfter upp tråden.. har fortfarande "slem" på olje stickan trots långkörningar...

    Vad kan det vara om det inte är kondens?

  16. #16

    Re: Oil sludge ??

    jag undrar hur man ser vilken version man har? tänkte byta i vår om det inte e uppenbart att jag har rätt redan , har en 00 9-5 men motorn är en 05a

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Oil sludge ??

    Citat Ursprungligen postat av Eddie9-5
    jag undrar hur man ser vilken version man har? tänkte byta i vår om det inte e uppenbart att jag har rätt redan , har en 00 9-5 men motorn är en 05a
    Har du en komplett motor från en -05 så behöver du inte fundera på det, motorerna från -04 & framåt har en modifierad vevhusvent jämfört med tidigare år & är inte drabbade av problemet med oilsludge!

Liknande ämnen

  1. Oil Sludge
    Av mattias_wennberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 18:43
  2. Motverka en Oil sludge
    Av TurboDanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 16:44
  3. Oil Sludge på og9-3 T7?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 01:40
  4. Oil sludge!
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •