Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ACC felkod 22 dök upp efter lagning av felkod 08. 9-5 -99

ACC felkod 22 dök upp efter lagning av felkod 08. 9-5 -99

Fick fel på värmen i bilen. Kalibrerade ACC och fick en felkod som hette 08. Började riva lite och såg att den vita plastarmen var sönder där bak. Köpte en ny på speedparts och fick först såga av plastaxeln i bilen för att kunna trä på den nya. Skruvade ihop allt igen men fortfarande samma problem. Felkod 08

Kollade motorn som några har skrivit om och även här hade axeln hoppat ut en liten bit. Slog in den igen med bakdelen av en mejsel och testade motorn löst hängandes. Då fungerade det klockrent igen. Monterade ihop allt igen och gjorde en ny kalibrering. Denna gång fick jag en helt ny felkod (22).

Läste på lite och det verkar som att man får flasha om mjukvaran till ACC för att det ska fungera. Får fortfarande bara ut kallluft förutom någon sekund efter kalibrering då det kommer varmluft i någon sekund. Någon som har haft liknande problem eller vet om det kan fungera ifall man lämnar in bilen för att flasha om mjukvaran?

Tacksam för svar!

Re: felkod 22 dök upp efter lagning av felkod 08. 9-5 -99

Fortsätter tråden här..

Drog loss minuspoolen på batteriet och nu vart det inga felkoder längre. Verkade ju skumt om det skulle bli en ny helt plötsligt.

Har dock fortfarande ingen värme i bilen. Funderar nu på stegmotorerna och hur många de är. Vad har de för funktion. Kan det vara de som påverkar värmen?

När jag kör en kalibrering så kommer det varmluft i ca 2 sek på passagerarsidan innan kalluften fortsätter igen. Såg även att mekonomen har en temperatursensor som kanske skulle kunna vara ett alternativ men hittade ingen info om det här på forumet.

Någon som kan förklara hur det ligger till med stegmotorerna och dess funktioner så vore jag väldigt tacksam!

Det sitter en stegmotor på var sida, som reglerar luftblandningen i respektive zon.
    Har du problem på båda sidorna?
    Signaturlös

Japp, det är bara kallluft på båda sidorna!

Ingen som har koll på vart temperatursensorn sitter i bilen?

Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Medlem#
    6988

Citat Ursprungligen postat av bilstrul
    Ingen som har koll på vart temperatursensorn sitter i bilen?
    Uppe vid spegeln, innerbelysningen.

Ok, ska kolla upp denna och även värmeventilen på torpedväggen verkar det som ide att kolla på. Tack för infon!

Har äntligen löst problemet! Hade isär värmeventilen i somras och kollade på om det var den men det var ingen skillnad efter att jag monterade tillbaks den. Brydde mig inte så mycket eftersom det var sommar just då.

Nu monterade jag bort handskfacket för att kolla stegmotorerna (2st) som satt på höger sida och de verkade fungera normalt. Kände på rören till värmepaketet och det övre var riktigt varmt medan det undre var kallt. Hade för mig att jag hade läst om det här på forumet och började söka. Mycket riktigt hade jag växlat slangarna på värmeventilen vid torpedväggen och nu funkar det igen!

Symptomen var att värme kom väldigt kort stund (ca 2sek) efter kalibrering och sedan blev det kallt igen. Inga felkoder.

Tack för svar och tidigare inlägg i ämnet

Steg 1 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    427

Tack för info . Det är bra att få reda på vad som var fel .
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

Liknande ämnen

1. [LÖST] Felkod på spjällhus efter turbobyte OG9-5
    Av H.Blad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 18:36
  2. Felkod efter byte av ABS aggregat
    Av MIB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 01:01
  3. Felkod på TPS(spjällägesgivare) efter styrbox-byte???
    Av fulingbusen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 09:19

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •