Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Några frågor om etanol mm

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Några frågor om etanol mm

    Tjenare! Såg att steg 2 etanol ger samma Hk som steg tre bensin.

    Har hört att etanol sliter motorn, stämmer det? Kommer motorn ta skada av att man kör på etanol? Och om man etanol-konverterar så kan man ej köra på bensin eller, utan den känner ej av oktanen i bränslet utan är enbart inställt på etanol?

    Sen så skadar både öppet luftfilter och öppen dumpventil T7or vad jag hört, stämmer detta med? Vad kan man i så fall byta ut istället för att få lite skönare motorljud och lite mer pysljud?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    59

    Re: Några frågor om etanol mm

    Hej

    Frågan om etanol är ett väl omdiskuterat ämne. Många tycker väldigt olika, min uppfattning (jag är absolut ingen expert här på forumet) är att det säkert sliter lite mera på motorn men att man med en bra skötsel kan få motorn att hålla sig lika bra i långa loppet, Sen finns ju vissa självklara förslitningsområden, så som bränslepump och filter, bensin/olja.

    Pumpen får ju jobba en hel del mer än vad den är tänkt att göra från början, detta förkortar säkert livet på den en del. Men det är ju bara o köra tills man märker att den börjar ge upp för att sen uppgradera till någon som är gjord för det trycket/effekten, så som wallbro, henko mfl.. Finns info och diskussioner om vilka som lämpar sig bäst.
    Olja och filter får du byta 2gr per år helst (beroende på hur mycket du kör, men kör du som vanligt bör du göra detta) Ang bränslefiltret är det vanligt att man får byta ganska så snart efter konverteringen pg a att etanolen dragit med sig olika avlagringar från gummi och annat. Men det är ju små grejer. Även om det är en viss skillnad att serva dubbelt så ofta, ex på 5år så blir det lju lite pengar av det.

    Jag har själv konverterat min bil, har tyvärr inte kört tillräckligt länge för att kunna göra någon bra bedömning. Det som förvånade mig, och detta kan säkert vara olika var att bilen drog mindre med etanol än vad jag hade förväntat mig.

    Ett tips, något som jag själv planerar/funderar på att göra är att installera en bränslevarmare. Perfekt att ha nu när det börjar bli kallare..
    En kallstart är aldrig bra, men med etanol kan det bli väldigt tufft att komma iväg på vintern så om man vill köra med e85 på vintern är det nog illa tvunget, samtidigt sparar man på motorn.
    Men med biopower program kan man ju blanda bäst man vill med bensin och på så sätt se till att man kommer iväg på morgonen.

    Ang ljudet på bilen har jag inte många tips, har inte kommit så lång själv ännu. Iof är jag mest ute efter "många driftsäkra hk" men med det så blir det ett större avgassystem för mig, självklart är ett gött ljud ett stort + :P. Hur mycket större man vill ha är en smaksak.
    Ett billigt och bra tips utöver avgassystemet är "dieselsnorkeln" har själv inte monterat denna ännu. Men förutom högre respons så har jag hört att man får lite tuffare ljud, och att det hörs hur motorn suger in luft.
    Själv har jag ett sportfilter i originalboxen, kan inte säga att det är någon skillnad på ljudet direkt, precis efter jag satt dit det upplevde ett lite högre motorljud, men knappast häftigt mest marginellt. Däremot fick jag lite bättre respons på gas, men detta också marginellt. Men lite roligare blev den.
    Öppet filter är nog inte värt att sätta dit, man måste vara väldigt noggrann med hur man monterar det, samt lite special grejer till det.
    Kan tänka mig att det blir en slant om det ska bli bra, kanske värt det om man vill ha massor av hk++++ och har ett system som kräver det. Dump är vad jag förstått inget att rekommendera, står lite om det i faq har jag för mig.Är inte hundra på detta men dumpen som sitter på de flesta Saabar (vad jag förstått) är återcirkulerande, vilket systemet också är gjort för att vara.

    Lycka till från en newbie till en annan

    Mvh
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

Liknande ämnen

  1. Några frågor om 9-5 2.0t- 98
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 19:51
  2. Några frågor...
    Av plingan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 12:50
  3. Ett par etanol-frågor
    Av transpetaflops i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 01:53
  4. några frågor.
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 18:08
  5. Några frågor om min nya ng9-3.
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •