Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 900 T -97 slamrar i motorn

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    900 T -97 slamrar i motorn

    Tjena!
    Var iväg i Måndags och hämtade en 900 T-97 för en billig slant. Har inte startat den och lyssnat men förra ägaren säger att den slamrar ordentligt i motorn, så pass mycket att han inte vågat starta den till dom som kollat på den.
    Han berättade att bilen varit inlämnad och fått bytt toppackning för nån månad sedan och nån tid efter det började motorn som sagt slamra. Är inte hemma på Saab själva så frågade runt lite, nån säger att motorn är körd men någon säger att det är nåt med kedjespännaren att den behöver återställas (Vad det nu innebär). Sitter inte i sjön då jag har en 900 T-95 att plocka motorn ur men tänkte att jag kollar med er här innan jag ger mig på ett motorbyte.

    Tackar på förhand!
    Json

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    Ingen som har nån idé eller råd?
    Json

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    318

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    Jag hade nog börjat med att kolla kamkedjesträckaren. Har den nått ut till "max" (19mm) kan det säkerligen vara kedjan som slamrar.

    Hur långt har motorn gått?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    Den har rullat en bit över 28000mil nästan 29. Men om det är så att kedjesträckaren nått sitt läge längst ut är det inte så då att kedjan är sliten o måste bytas den med?
    Json

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 551
    Medlem#
    8163

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Pjson
    Den har rullat en bit över 28000mil nästan 29. Men om det är så att kedjesträckaren nått sitt läge längst ut är det inte så då att kedjan är sliten o måste bytas den med?
    Jo, och då byter man även alla drev samt balansaxelkedjan med drev. Själva delarna är inte så farligt dyra, men arbetet drar iväg om man inte gör det själv. Men börja med att ta reda på hur långt ut sträckaren är.
    /Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    Okej..
    Ska iväg till verkstan o kolla imorgon och återkommer.
    Tack för svaren hittills

    Jo just det, vart väljer ni att handla reservdelar m.m. till era bilar?
    Json

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    772
    Medlem#
    7119

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    http://www.speedparts.se har en del grejer.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    Ja jag kollade där precis, såg att dom hade färdiga repsatser för både kam och balans.
    Så blir väl där man handlar om grejorna behäver bytas.

    tackar !
    Json

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    Va ute idag och körde runt motorn på starten utan tändkassetten inkopplad. Det slamrade ordentligt trots att inte motorn gick igång, men det var svårt o höra vart slamrandet kom ifrån. Lyfte av ventilkåpan för o se o känna på kamkedjan om man kunde känna om den var slapp eller så, men kändes väl okej. Körde runt motorn igen utan ventilkåpan och den hann väl snurra en 4-5 varv sen small det till och motorn satte sig, gick inte ens att rubba den med handkraft. Känns nästan som om det är allvarligare än en sliten kamkejda

    Så blir att slänga i motorn från andra 900an jag har stående, men bara för att så ska jag riva isär motorn som ligger i för att kolla hur det står till med den
    Json

  10. #10

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    har liknande problem med min 900 -95 2.0S.... rasslande ljud från motorn. Motorn kraftlös och problemet bara "dök upp" under färd. Fick såklart bogsera hem bilen och har nu börjat felsöka.

    Provade ta bort multiremmen med en förhoppning att felet låg i någon av de funktioner som drivs av multiremmen. Nepp!-rassalande t kvar även utan rem. Ligger oljudet i motorn eller i turbon?

    Nån som har några idéer?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    Såg häromdagen vad problemet var med min motor. Hittade kamkedjespännaren knäckt liggandes på motorn precis umder där den ska sitta, andra delen sitter kvar i toppen. Så nu får man se hur stor skada motorn har tagit när man river ner den.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Json

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    Har fått bytt motor i denna nu men skulle behöva lite hjälp. Har lite problem med vart vakumslangarna ska sitta. Vet att en slang ska sitta på mapsensorn och en till den återcirkulernade ventilen. Men nu e där två slangar till som jag inte kan komma på vart dom ska. Så e här någon snäll själ som har eller kan ordna bild på eller förklara vart dom ska sitta? Kollade rephandboken från Haynes men såg inget där.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Json

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    35

    Re: 900 T -97 slamrar i motorn

    En på bränsletrycks regulatorn till insug. Sen en från vevhus till spjällhuset har jag för mig. Sen ev till laddtrycksmätare men borde sitta ett ykors på slangen till av.
    og9-3 Viggen -00
    9000 CSE 2,0t A50 -97 (Pendlarbilen)
    142-RB26DETT || Och massa andra skit bilar.

Liknande ämnen

  1. Slamrar vid start 9-5:a
    Av CFATE2008 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 16:17
  2. 9-3 -00, slamrar efter rengöring av oljesilen.
    Av M3Carbon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 18:36
  3. Slamrar vid kamdreven
    Av Martin 2445 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •