Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Hej

    Har förstått att det är "lite" snårigt att byta stereo i en Saab. Jag skall koppla in en Pioneer AVH3300BT i en 95 med AS2. Jag skall inte använda nåt av det befintliga systemet utan byta ut huvudenhet, förstärkare och högtalare. Är det bara att koppla in pioneer'n i ISO kontakten för att få ström och "remote" Finns det överhuvudtaget ISO kontakt i Saaben? Måste AS2 "giftas" ur innan den plockas bort? Passar pioneern direkt eller måste man ha nån "vagga" till den? Antar att man måste ha en adapter för att få rattknapparna att funka, har hittat sådana bla. på backes ljud.

    Många frågor, men det finns säkert nån som gjort nåt liknande och som kan upplysa mig och varna för att göra nåt dumt.

    setupen blir:

    Pioneer AVH3300BT
    DLS 424 - Instrumentbrädan fram (4 tum men det ska gå att få dit)
    JBL GTO 6528 - Dörrar fram (diskant och mid bortfiltrerad)
    DLS 424 - Bakdörrar (mid + bas)
    JBL GTO 938 - 6x9 Bak (Bara basen, diskant och mellan bortfiltrerat)
    JBL GTO 752 Slutsteg till 6x9
    DLS Slutsteg till dörrar fram (inte bestämt vilket än)

    Mvh Tommy

    PS kom gärna med åsikter om setupen, är inte världens bästa på biljud
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Är det bara att koppla in pioneer'n i ISO kontakten för att få ström och "remote"
    Ja.

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Finns det överhuvudtaget ISO kontakt i Saaben?
    Ja.

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Måste AS2 "giftas" ur innan den plockas bort?
    Inte för att få den nya stereon att fungera men om du vill sälja den gamla stereon eller sätta den i någon annan bil så måste den giftas ur din bil så den är "nollad" och sedan giftas in i den nya bilen. Systemet med "i och urgiftning" är helt enkelt ett stöldskydd. Om inte stereon sitter i samma bil som den är ingift med så funkar den inte. Men bilen funkar precis som vanligt även om stereon inte sitter där.

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Passar pioneern direkt eller måste man ha nån "vagga" till den?
    Det beror nog mer på Pioneern än bilen. Hålet i instrumentbrädan är 2-din och stereon är det också. Om stereon levereras med en iso-2 ram eller inte vet jag inte men det antar jag framgår av bilder eller övrig dokumentation där du tänkt köpa stereon. Iso-2-hålet på bilen är insjunket en del i panelen så passformen mot bilens instrumentpanel beror också till stor del på hur stereons ram är utformad. Där kan jag inte svara. Men förhoppningsvis kanske någon har den stereon och kan beskriva för dig hur pass bra den passar.

    Beroende på hur ramen på stereon är så kan det se olika bra ut på bilen och därför eventuellt kanske få skaffa andra ramar osv.
    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Antar att man måste ha en adapter för att få rattknapparna att funka, har hittat sådana bla. på backes ljud.
    Japp

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Många frågor, men det finns säkert nån som gjort nåt liknande och som kan upplysa mig och varna för att göra nåt dumt.
    Pja. Du kan läsa mycket här: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    setupen blir:

    Pioneer AVH3300BT
    DLS 424 - Instrumentbrädan fram (4 tum men det ska gå att få dit)
    JBL GTO 6528 - Dörrar fram (diskant och mid bortfiltrerad)
    DLS 424 - Bakdörrar (mid + bas)
    JBL GTO 938 - 6x9 Bak (Bara basen, diskant och mellan bortfiltrerat)
    JBL GTO 752 Slutsteg till 6x9
    DLS Slutsteg till dörrar fram (inte bestämt vilket än)

    Mvh Tommy

    PS kom gärna med åsikter om setupen, är inte världens bästa på biljud
    Setupen låter väl bra, men varför ska du lägga ner en massa jobb på att få dit 0.5" till i instrumentbrädan? Jag förstår verkligen inte 4" hysterin som folk håller på med. Instrumentpanels-högtalarna ska inte spela massa bas och dunka-dunk. De ska spela klart fint ljud, mellanregister och lite diskant. Det BLIR faktiskt inte någon herrejössesskillnad på ljudegenskaperna på 0.5". Dunka-dunket kan (och BÖR) man överlåta åt dörrhögtalare, 6x9,or och i den mån man har baslåda eller liknande.

    Om du vill ha JBL GTO finns ju http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...5/gto-328.html.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    jag har den enheten i min bil sen några veckor riktigt bra är den faktiskt.

    Den ligger några millimeter längre in än orginal stereon så vill man ha det perfekt så får man köpa någon ram till den.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Hej

    Tack för alla svar. Suveränt att det finns en ISO kontakt, var inte riktigt säker om det satt en vanlig ISO eller nån "Saab special" där jag skulle vara tvungen att koppla om kablar för att få det att funka.

    Kongo : Anledningen till 4 tum fram är helt enkelt att jag gärna ville ha DLS och jag hittade inte nån 3.5 tum i deras sortiment. 6"x9" bak är för att få lite mer bas utan nån ful baslåda eller några stora högtalare bak. Det finns ju plats bak för dessa utan att de syns.

    Toastmaster : har du själv nån ram? eller ser det någorlunda snyggt ut utan extra ram, kanske nån bild....? Har du rattadapter till din? Kan inte hitta nån ingång för rattstyrning på bilderna (har inte fått min från BRL ännu).

    Ska börja riva ut den gamla stereon i helgen och dra lite kablar, förhoppningsvis så kommer pioneer'n före helgen, resten av grejorna har jag.

    Mvh

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II

    Toastmaster : har du själv nån ram? eller ser det någorlunda snyggt ut utan extra ram, kanske nån bild....? Har du rattadapter till din? Kan inte hitta nån ingång för rattstyrning på bilderna (har inte fått min från BRL ännu).
    Tommy

    Nej har ingen ram kollade och dom ville ha 1200:- för den så när jag får tid så ska jag göra en egen eller försöka iaf.

    Har ingen rattadapter men det finns för dom frågade om jag ville ha en sån kabel när jag köpte men även den va rätt så dyr så jag sträcker mig till stereon istället.

    Och nej utan ram ser det för taskigt ut något måste göras saknas någon millimeter till kanten och den är för djupt in i panelen.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Tack för alla svar. Suveränt att det finns en ISO kontakt, var inte riktigt säker om det satt en vanlig ISO eller nån "Saab special" där jag skulle vara tvungen att koppla om kablar för att få det att funka.
    Det som du KAN få koppla om är att biltillverkare och stereotillverkare inte alltid är överens om vad som är minneskabeln/batterikabeln är och tändningskabeln i iso-kontakten. Alltså kan resultatet bli att stereon tappar minnet och/eller att den inte aktiveras som den ska när du vrider på tändningen.

    Det brukar ofta vara så att stereotillverkaren har ett adapterkablage där man kan koppla om dessa två (då oftast gul/röd) ifall de skulle vara annorlunda kopplad.

    Dessutom så ska man inte pilla på i-bus kablarna som sitter i en "extra" iso-kontakt.

    Information om vad som är vad i kontakterna går att läsa om i länken jag postade i förra inlägget.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Toastmaster: såg att det fanns en delbar kabel i ISO kablaget som följde med. Det stod att i vissa bilmodeller så skulle de kopplas samman. Hur gjorde du i din Saab? Antar att det är kabeln som Kongo pratar om. Nämnde jag att Pioneer'n kom idag

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    ska du hitta en ram så ska du leta efter "Clarion 2DBKT" det blir så här snyggt:


    och hittar du den nån stans så meddela mej för jag behöver en..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  10. #10

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2


  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Nej, inte till trådskaparens bil. Länken är en ram till 06-10.
    All makt åt Thengil!

  12. #12

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Nej, inte till trådskaparens bil. Länken är en ram till 06-10.
    DOH!

    http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-5-9...item27bf2169c6

    den då, 97-05

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Tack!

    Men jag har redan köpt en ram. Har dock inte monterat HU'n ännu, så jag hoppas den passar. Mitt största huvudbry just nu är var tusan jag skall sätta slutsteget, vill helst inte ta ur reservhjulet och sätta steget där men det kanske är enda möjligheten. Har varit inne på att sätta det i plåten under hatthyllan men det blir inte helt hundra och i sidorna i skuffen är det bara nåt tunt sladdrigt klätt med tyg som inte går att skruva i, nån som meckat in ett slutsteg i en 95 sedan?

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Är det inte samma som på kombin att det är 2 fack ner till reservhjulet ? jag satte mitt så det sitter fast på översta locket till baljan
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Två fack? Öppnar man "golvet" bak på min så sitter där ett "fuskdäck" ett sånt där smalt fjantigt ett. Har i.o.f.s. aldrig haft ur däcket men kan inte tänka mig att det finns nåt fack under det. mellan däcket och golvet så får det inte plats någonting. Ska titta noggrannare imorgon. För övrigt så var det ett rent helvete att få i DLS 4" fram på instrumentbrädan, ett sabla slipande med dremeln innan hålen blev stora nog, trångt och jävligt, borde köpt 3,5". Jag tror inte jag får tillbaks gallret då diskanten sticker upp en bra bit, får se imorgon.

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Lyfter jag golvet bak en tygklädd träskiva så finns det ett fack typ 10-15 cm djupt sen ligger en träskiva till och under den är reservhjul.

    Så jag har satt fast steget på undersidan av översta facket så när jag lyfter den så åker steget med upp.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Två fack? Öppnar man "golvet" bak på min så sitter där ett "fuskdäck" ett sånt där smalt fjantigt ett. Har i.o.f.s. aldrig haft ur däcket men kan inte tänka mig att det finns nåt fack under det. mellan däcket och golvet så får det inte plats någonting.
    Tror det där extrafacket blev bortrationaliserat eller bara fanns som extrautrustning under senare år. Men det är ett fack i plast som täcker hela utrymmet som ett andra "lock" innan man kommer ner till reservhjulet.

    Att hitta på någon fiffig placering borde inte vara så krångligt ändå då det är rätt gott om plats i reservhjulsbaljan. I värsta fall kan man väl skruva fast steget upp-och-ner på locket och bunta fast kablarna snyggt på luckan eller nått?

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    För övrigt så var det ett rent helvete att få i DLS 4" fram på instrumentbrädan, ett sabla slipande med dremeln innan hålen blev stora nog, trångt och jävligt, borde köpt 3,5". Jag tror inte jag får tillbaks gallret då diskanten sticker upp en bra bit, får se imorgon.
    Vill inte vara dum men; va vad det jag sa?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Pioneer AVH3300BT i Saab 95 med AS2

    Vill inte vara dum men; va vad det jag sa?
    Jag vet jag vet

    Som jag misstänkte så passade inte originalgallret riktigt utan jag fick såga upp ett runt hål mitt för högtalaren och sen satte jag gallret som följde med DSL över det uppsågade hålet. Blev inte så tokigt faktiskt. Imorgon blir det projekt dörrhögtalare och på torsdag slutsteget till 6x9" Förhoppningsvis så hinner jag klart allt på fredag om nu kabeltattandet går som det är tänkt.

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

Liknande ämnen

  1. Rattstyrning pioneer Saab 95
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 01:09
  2. Pioneer FH-P80BT i en Saab 9-3 02:a
    Av Pellefan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 17:21
  3. Pioneer F900BT och OG9-5 -06
    Av Turbo_Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 19:56
  4. Inkoppling av Pioneer AVG-VDP1 i en saab 900-94??
    Av agrrrr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •