Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Oro inför helgens toppacknings byte och turbo uppgradering

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    60

    Oro inför helgens toppacknings byte och turbo uppgradering

    Hej

    Ber om ursäkt ifall jag tar upp ett ämnen som tagits upp flera gånger förr. Jag har sökt och läst massor om dessa två operationer. Men det kvarstår dock vissa orosmoment för mig inför helgens stora operation på min 9-5:a 2.0 -99.
    Jag har som tur är en duktig Saab skruvare till hjälp, men han har aldrig uppgraderat till Td04.
    I början när jag bara läst lite om att uppgradera till td04 så verkade det som en ganska enkel operation, det är det iof om man jämför med mycket annat. Men nu har jag förstått att olje röret inte är det samma inte heller bult storleken.

    Anledningen att jag är orolig är att vi kommer skruva över helgen, dvs att det är svårt att få tag i delar om det skulle behövas. Vi är också långt ifrån min mekaniker väns garage o kommer bara att ha med det som ska behövas
    Vilka delar behöver jag egenligen för detta turbo byte? Har varit inne o kollat på speedparts, där finns det en hel del grejer. Bland annat ett kitt för runt 1000 lappen, som dock är slut.

    Vet inte om det är ok att länka till speedparts, men eftersom dom är sponsorer så gör jag iaf ett försök.
    Antar att det är detta röret jag behöver: http://shop.speedparts.se/sv/prod/mo...-5/599429.html

    Hur passar detta oljerör på min 9-5:a 2.0, är det samma fästen osv?
    Som jag fattar det måste jag ändå böja detta och dona för att få det att passa.

    Mvh
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Oro inför helgens toppacknings byte och turbo uppgraderi

    Nu vet jag inte om det e samma som 9-3,men det antar jag.?

    Isf e det du primärt behöver 2st M12*1.5 banjonipplar(skruv) samt tillhörande lite större kopparbrickor.
    Värre än så e det inte. Jag gjorde ju precis detta bytet på min egen 9-3.

    Rören e av stål så de e enkla nog att kröka,så länge man använder lite finess å inte "gorilla;r" sönder allt i närheten.
    Ett varningens ord för det med banjonipplar(som det e till båda vattenanslutningarna samt till olja in)
    Försök in i det längst rikta dessa så de hamnar linjärt mot lagerhuset INNAN ni ger er på att installera nipplarna. Ngt jag säger för att ni skall bevara ert eget tålamod.
    Vaket e därför att installera nipplarna INNAN ni hänger dit grenröret mellan topp å turbo. Häng det först på turbon å säkra det med ett par skruv/mutter. Pressa sedan röret in mot toppen. Det e trångt men det går.
    I detta läget e det vaket om ni släppt lite på turbinens V-bands klamma INNAN ni installerar snigeln OCH sett till att turbinhuset kan roteras mot lagerhuset. Dra ihop alltihop å säkra V-bandsklamman efter det. Var medveten om var muttern hamnar,så ni kommer åt att dra den med en 10;ans nyckel underifrån. Därefter kan ni bry er om kompressorn å vrida den så den matchar utgående slang som leder till intercoolern.

    Olja in behöver fö inte bytas. Det e samma nippel på GT17 som på TD04.(M12*1.5 där med)

    Så tipset e väl att du besöker en rör eller hydraulfirma å löser de där två banjoskruven med tillhörande lite större kopparbrickor. Funkar alldeles utmärkt kan jag berätta.


    Däremot e det värre med det rör som leder mellan LMM;en å själva turbon. Det passar INTE. Alls.
    Nu finns det garanterat flera lösningar på det med,bla SAAB original,men i mitt fall tog jag en gammal 2" 90grad intercooler slang till en Volvo å kapade ner. Därefter kapade jag original röret åsså vart saken all.(Jag svarvade ner anslutningen på kompressorn utvändigt något)
    Det viktiga att komma ihåg,å det gäller hela turbo systemet,e att inte snåla på handkraften när man drar div slangklämmor på systemets tryck å sugrör. De skall sitt fast. Rejält.
    (FWIW använder en del tom dubbla klammor)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    60

    Re: Oro inför helgens toppacknings byte och turbo uppgraderi

    Hej och ett stort tack för din otroligt detaljerade beskrivning. Mycket tydligt språk också får jag säga,- att inte "gorilla-sönder" ger mig en utmärkt bild över vad jag inte ska göra

    Låter ju ändå som om det ska vara fullt möjlig att få detta fixat. Synd bara att jag har sådan total brist på garage och diverse skrot som kan vara bra att ha när man ska bygga ihop grejer. Men förhoppningsvis håller vi på medan mekonomen och andra ställen har öppet, så i värsta fall blir det att köpa nya grejer o kapa sönder.

    Känns lite dumt att ställa fler frågor efter din beskrivning. Men det där röret mellan LMM och turbo, Du nämnde original lösning.. tänker du på att kapa/böja befintligt rör eller köpa något annat i original?

    Förstår att det inte finns en perfekt mall för något som egentligen inte är meningen..

    Mvh
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Oro inför helgens toppacknings byte och turbo uppgraderi

    Nja,böja det gör du nog inte i första vändan.

    Det finns ju saabar med TD04 snigeln original. Vart snarast det jag tänkte på.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    60

    Re: Oro inför helgens toppacknings byte och turbo uppgraderi

    Aha.. Så ev kan det passa om man tar ett original rör som ska sitta på en bil med aero snurra och ev moddar det isf..
    Du eller någon annan som vet hur man kan lösa detta utan att svarva på kompressorn? (säkert bra att göra, men jag kommer inte ha tillgång till att göra detta).. Isf i förväg och som jag uppfattar det, så är det inte någon exakt vetenskap som gäller dvs att det kan variera hur mycket man behöver ta osv..

    Jädra strul att kittet är slut på speedparts..
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Oro inför helgens toppacknings byte och turbo uppgraderi

    Citat Ursprungligen postat av 2.3-16
    Olja in behöver fö inte bytas. Det e samma nippel på GT17 som på TD04.(M12*1.5 där med)
    Detta har diskuterats förut. Byt gärna olja-in röret, eller åtminstånde gör rent det ordentligt, ändå. Risken är att det finns kvar massa oljeklegg i det som åker in i nya turbon.

    Maptun har ny vatten/oljerörssats för byte från GT17 till TD04 om man vill vara säker på att ha justa nya grejor:
    http://www.maptun.se/shopProduct.php...&cg=741&car=95
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Oro inför helgens toppacknings byte och turbo uppgraderi

    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av "2.3-16":d9kgj6li
    Olja in behöver fö inte bytas. Det e samma nippel på GT17 som på TD04.(M12*1.5 där med)
    Detta har diskuterats förut. Byt gärna olja-in röret, eller åtminstånde gör rent det ordentligt, ändå. Risken är att det finns kvar massa oljeklegg i det som åker in i nya turbon.

    Maptun har ny vatten/oljerörssats för byte från GT17 till TD04 om man vill vara säker på att ha justa nya grejor:
    http://www.maptun.se/shopProduct.php...&cg=741&car=95[/quote:d9kgj6li]


    +1

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    60

    Re: Oro inför helgens toppacknings byte och turbo uppgraderi

    Tack för hjälpen.. Har fått hem alla grejer nu, i samband med att jag gick igenom dessa förstod jag vilket rör du menade som "inte passade, - det var ju Kobran.. Ha ha, det viste jag ju. Tyckte det vara konstigt med ett rör till som jag inte hört talas om trots att jag läst en hel del om detta byte. En kobra hade jag beställt och har det här hemma nu också.
    Tyvärr har dock inte fått tag i något garage ännu, så imorgon kommer vi köra bilen på trailer ca 20mil uppåt landet, tyvärr kommer vi inte hinna bli klara, så tills den är klar blir det en riktig klassiker i form av 900og.. Tackar goda Saabvänner för detta engangemang och hjälpsamhet..

    Mvh
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

Liknande ämnen

  1. Turbo eller toppacknings ras??
    Av XA180 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 16:09
  2. Uppgradering och byte av Turbo?
    Av husseman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •