Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vilka kablar behöver man flytta när man byter stereo og9-3?

  1. #1

    Vilka kablar behöver man flytta när man byter stereo og9-3?

    Tjenare, jag tänkte uppgradera ljudet i bilen som är en og9-3 99a.
    Jag tänkte byta till en eftermarknadsstereo och har förstått att min redan har ISO kontakter men att man behöver flytta 2 kablar från det rosa kontaktstycket. Är det någon som vet vilka kablar?
    Sen så har jag hittat en stereo som är det ska gå att koppla in rattkontrollerna, men jag har ingen aning hur så lite hjälp på den punkten hade inte skadat
    MVH Rikard

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Vilka kablar behöver man flytta när man byter stereo og9

    Angående kontakterna vet jag inte riktigt vad du far efter, men det är två möjligheter som jag ser det.

    1. Beroende på hur stereons iso-kontakt är kopplad så kan det vara så att man har vänt på kablarna för minnet (batteriet) och tändningen (tändningslåset) vilket gör att stereon startar när vrider på nyckeln och kommer ihåg ljudinställningar, radiokanaler och sånt även om bilen är avstängd. Sitter kablarna på fel plats så kommer stereon att tappa minnet så fort du stänger av bilen. Man kan därför få byta plats på minneskabeln och tändningskabeln. Eftermarknadsstereos har ofta ett adapterkablage där man enkelt kan skifta plats på de två kablarna men om det är så på din stereo vet jag inte.

    2. SID,en får sin information från stereon och för att inte få störningar i siden av den nya stereon så kan man behöva koppla bort kablarna som sköter det. Vilka dessa kablar är vet jag inte. På 9-5 är det ju en "tredje" iso-kontakt som sköter det så på den behöver man ju bara låta bli att koppla in den kontakten utan bara de två vanliga isokontakterna. Men hur det är på 9-3 har jag faktiskt inte tänkt på.

    Vad gällande rattkontrollerna så antar jag att du köpt en modellanpassad rattadapter till stereon? I så fall är det bara att lossa kontakterna för rattkontrollerna och koppla in adaptern och stereon. Du borde ha fått med någon form av monteringsanvisning med rattadaptern tycker jag..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Flytta T5 kammar till T7 topp byter man bultar och lager?
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 00:40
  2. kabelhandske på T5.5 vilka kablar behöver man?
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 11:39
  3. finns det fram drgana kablar till 6/9or i en as2 stereo ?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 18:51
  4. Byta stereo / Fixa med kablar och steg.
    Av JojjeBorre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •