Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Olja i kylarvattnet

  1. #1

    Olja i kylarvattnet

    Hej allesammans! Jag har ett litet problem som jag inte vet vad jag ska göra med. Det är så att jag upptäckte för ett par dagar sedan att det var olja i kylarvattnet och jag undrar om det är ett problem som behöver åtgärdas eller vad det kan bero på helt enkelt (total novis på bilar ), jag bytte vattenpumpen i somras och hade problem med att få det tätt så vattnet är bytt flera ggr om. Motortempen har börjat hoppa lite upp och ner också på sistone så jag har väl tänkt att byta termostaten vet inte om det kanske kan ha något med det att göra? Bilen är förresten en Saab 9-3 2.0T 00.

    // Mattias

    Glömde nämna att nivån på kylarvattnet går som en jojo upp och ner...när locket varit åt skruvat ett tag så sjunker nivån och när man lossar så bubblar det upp igen...så har det dock varit lite längre än i somras. Nivån sjunker för övrigt rätt mycket såpass att bilen varnar för låg nivå.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462

    Re: Olja i kylarvattnet

    Det kan vara så att topplocksbultarna behövs dras åt... Dem har en tendens till att skruva upp sig vad jag har förstått.

    Mvh
    SAAB 9-3 Aero -01

  3. #3

    Re: Olja i kylarvattnet

    Ingen som har något mer förslag? Skulle vara trevligt då jag själv inte kan speciellt mycket om bilar

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Olja i kylarvattnet

    Kolla det som Kozmo skrev, i värsta fall har topplockspackningen gått för dig..
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Olja i kylarvattnet

    Som sagt de är nått med topp packningen o ja man kan behöva dra åt topp bultarna o borde har gjorts för länge sen.
    De är ju stål packning på T7 motorn så den ska ju hålla lite bättre än den på T5.
    Men räcker inte efterdragning så är de packnings byte.
    Finns säkert rätt moment om du letar lite här på forumet o skaffar bra moment dragare om du ska fixa de själv.

    MVH
    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6

    Re: Olja i kylarvattnet

    Ok, tack för tipsen

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    42

    Re: Olja i kylarvattnet

    står efterdragning av topplock i min service bok...så det är något de gör på verktäderna med
    9-5 kombi 1.9 tid vector-2008 nya pendlarbilen
    9-5 kombi 2.2 tid vector -2005
    9-5 kombi 2.0t -2003 projektet

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Olja i kylarvattnet

    Som sagt...börja med en efterdragning av topplocksskruvarna.
    När du gör jobbet kommer du känna om de är lösa eller inte, sitter det löst kanske det räcker med en efterdragning, sitter de "normalhårt" kanske du har ett annat problem.

    Behöver jag förresten nämna att du inte skall köra bilen innan detta är gjort?
    Ganska små mängder kylarvätska försämrar oljan regält och du kan få stora motorskador om du forsätter köra.

Liknande ämnen

  1. olja i kylarvattnet, saab 900 aero t16 -87
    Av markus21 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 11:41
  2. Kylarvattnet frusit
    Av alexanderm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 12:28
  3. Olja i kylarvattnet
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 15:02
  4. Kylarvattnet försvinner.
    Av FS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •