Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åtorp
    Inlägg
    180
    Medlem#
    7922

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Är det någon som har någon bra lista eller guide på vad som ska tas bort mär man ska lyfta ur motorn måste göra det då jag inte har någon bil lyft. Har letat men hittar inget här på forumet så om ni vet något så länka gärna till den tråden.
    Mvh Dennis
    | SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
    | SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    740

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Det ska väl kunna lösas med denna boken om inte annat!

    http://www.haynes.se/Products/product_SV4171.htm

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    100

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Gjorde detta förra vecka på min 95a...utan billyft så hojta om du vill ha hjälp
    Saab 900 2.0T -95

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åtorp
    Inlägg
    180
    Medlem#
    7922

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    DEn boken åkte jag och köpte men de tar ner motorn inte upp. Nu är motorn ur iallafall nu är det roliga kvar bara
    Mvh Dennis
    | SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
    | SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    90

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Var det mycket knepigt att få den upp?
    Jag står i valet att taden up eller ner.
    Lät du lådan sitta kvar?
    behövde du ta loss drivaxlar fast du lyfte den uppåt?
    Har du några tips att ge?
    Mvh Åke
    Agaton.sax
    Tidigare Ägare av Mellbergs "red baron"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åtorp
    Inlägg
    180
    Medlem#
    7922

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Kan du så ta neråt...
    Jag gjorde så att jag tog ur drivaxlar tog av topp och sen tog bort alla motorfästen sen är det acc pump servo batteri hylla slangar till olje kylaren de tog jag bort på filter hållaren sen är det ju alla kablar och sånt runt om. Allt jag kommer på nu iallafall har skrivit en lista som är borta för tillfället...
    MvhDennis
    | SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
    | SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 561

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Du kan lyfta upp motor och låda komplett utan några större problem.
    Det du behöver lossa är i det stora hela:

    * Remhjulet
    * Slangarna till oljefilteradapter
    * Servopump
    * Växelspak
    * Drivaxlarna
    * Kopplingsslangen på lådan
    * Momentstag(en)
    * Bakre motorfäste
    * Växellådsfäste
    * Ac pump
    * IC slangen till turbo
    * 5 st vattenslangar
    * Kablaget till Trionicboxen
    * Avgassytemet från turbo
    * Fuelrail


    Sen lyfter du den uppåt i ca 45 graders lutning med lådan neråt.
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    751
    Medlem#
    2681

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    * Växellådsfäste
    Jag skulle vilja göra ett tillägg/förtydligande här.

    Plocka bort hela fästet från lådan. Gör stor skillnad på hur mycket man kan flytta hela paketet i sidled när man ska vinkla upp det.

    Nu är visserligen motorn ur redan men detta gäller när man ska ha i den också.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  9. #9
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 380
    Medlem#
    402

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    * Bakre motorfäste
    * Fuelrail
    Lyfter en gammal tråd....

    Håller precis på med denna övning. Undrar om det med "bakre motorfäste"
    menas att hela fästet ska väck eller bara lossa kudden ? Undrar även om det
    går att få ur motorn med insug och spjällhus på plats ?

    Ingen nämner något om grenrör, så jag antar att detta kan sitta kvar, kanske
    till och med turbon kan åka med i lyftet ?

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    751
    Medlem#
    2681

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Inga problem med att låta grenrör och turboagg sitta kvar. Insug och spjällhus detsamma.

    Lossa motorfästet från själva motorn och låt det sitta kvar i bilen.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  11. #11
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 380
    Medlem#
    402

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Det var ju smidigt Ska ge mig på fästet på en gång.

    Hur stor vinkel på drivlinan ska man förbereda lyftanordningen
    för om man vill ha en smidig urlyftning ? Har för mig att jag sett
    en bild på en komplett drivlina som hängde lutande över ett
    9-5 motorrum i säkert 30 graders lutning men hittar inte den bilden nu .

    Har tillgång till en motorlyft och en sån http://www.jula.se/mediaarchive/6141...601004-jpg.jpg

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 722

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Med tanke på tidsåtgången att lyfta motorn ur hålet jmf. att släppa ner hela drivlinan på backen är ju skillnaden enorm i sammanhanget.

    Gjort det misstaget en gång, aldrig mer.
    Bilen skulle rulla på måndan, blev klar på onsdagkvällen.
    De va nåra år sen, men typ 2 timmar för att lyfta ner drivlinan är ju betydligt enklare och snabbare. Sen kommer man ju åt ALLT så mycket bättre.

    Det jobbiga e att ska man bara byta koppling eller dylikt så är det nästan samma jobb.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Jag skulle behöva få ur motorn för byte av kamkedja med mera. Har också en 9-5 men en automat. Vill helst slippa dela motor/låda eller flytta motorn i motorrummet eftersom alla säger att det är så J-a trångt...

    1) ska jag sänka ner motor+låda på exv. en pall eller liknande? Eller lyfta ur, vad blir bäst?

    2) är det något speciellt att tänka på i övrigt? Måstesaker att byta med motor ur? (V-pump, bakre motorfäste, drivrem etc?)

    Jag tänkte köpa en motorlyft på Feltema och stå på en vanlig grusuppfart i sommar.

    Jo, kanske en dum fråga: när motorn ligger på pall, lyfter ni över bilen framifrån eller hur funkar det? Jag kommer inte kunna dra pallen P.g.a. underlaget...
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  14. #14
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 380
    Medlem#
    402

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Hur stor vinkel på drivlinan ska man förbereda lyftanordningen
    för om man vill ha en smidig urlyftning ? Har för mig att jag sett
    en bild på en komplett drivlina som hängde lutande över ett
    9-5 motorrum i säkert 30 graders lutning men hittar inte den bilden nu .
    Citerar mig sjäv : Vilka lyftpunkter använd ni när ni lyfte ur paketet ? Känns lite
    som om http://www.jula.se/mediaarchive/6141345 ... 04-jpg.jpg erbjuder
    för lite justermöjlighet.

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    751
    Medlem#
    2681

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    De där 30 graderna ligger inte långt från sanningen. Kanske t.o.m mer än så.

    Vad gäller justermöjligheten på lyftoket så tror jag inte det är några problem. Ser ut som man kan flytta okets upphängning i sidled. Sedan kan man laborera lite med olika längd på kedjor/stroppar eller vad man vill använda sig av.

    Lyftpunkter kommer jag inte riktigt ihåg. Finns en lyftögla på framsidan av motorn i anslutning till ventilkåpa/kobra, den använde jag iaf. Tror nästan det räcker med den och att man sedan bara stöttar v-lådan underifrån, med en domkraft på hjul, så man kan följa med i sidled efterhand som man lyfter. Men som sagt kommer inte ihåg hundra. I detta fallet behöver man inget lyftok.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  16. #16
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 380
    Medlem#
    402

    Guide lyfta ur motor i SAAB 9-5?

    Nog är det drygt 30 grader:o.


    Fick ur motor och låda igår. Förvånansvärt enkelt måste jag säga. Jag använde två av okets medföljande kedjor som jag med hjälp av plåtvinklarna fäste i de inre skruvarna till hundbenet. Tror det syns på bilden vad jag menar. Sen hade jag även en kedja mellan motorns lyftögla vid termostaten, men den var det inte mycket kraft i.

    Något som underlättar (eller nästan är ett måste) är att kunna flytta lyft eller bil i sidled när man lyfter. Jag ställde bilen på två garagefomkrafter och sköt den i sidled.

    Jag tog även bort motorkudden på höger sida för att "tidigare" i lyftet kunna få över paketet åt höger.

    Det var en "piece of cake" att få ur grejerna. Hoppas det går lika lätt åt andra hållet8-).

    Mvh/ Nitro

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  17. #17
    Bumpar en gammal tråd.

    Någon som har tidsaspekten på att ta ur hela paketet neråt mot att ta motor och låda uppåt?

  18. #18
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    803
    Första gången. tog det två och en halv dag, och då stressa jag inte.
    Andra gången tog det två dagar.
    Tredje gången tog det ca tolv timmar. Men då var vi två personer också och då byttes enbart kamkedjepaketet.
    Två bilar.

    Jag skulle nog säga att snittet är en helg, Börja smått på fredagen, lyfta ur lördag, var klar på söndags kvällen.

    Alla gånger upp.
    Grejen är att om man tror det tar 15 timmar så lägg på 3 timmar till, för man letar verktyg, ska käka, tjata, hämta öl, och tvätta händerna, tiden drar i väg.

    Absolut ingen stress!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    36

    Motorbyte

    Det tar en helg att ta den upp.
    Fredag, lossa allt och förankra lyften.
    Lördag, lyft ur och fixa det som skall fixas.
    Söndag, lyft i och återmontera.
    Lossa navbulten på passagerarsidan när bilen står på backen, de sitter som FAN!! Passa på att även banka loss den lite om den sitter.
    Jag ställde framvagnen på två pallbockar.
    Tag av plastdetaljerna under bilen.
    Lossade hjulen och plast detaljerna på passagerarsidan.
    Lossade de två bultarna från dämparna och vek ut hela paketet bromsskivan sitter på.
    Lirkade ur drivaxlen på pasagerarsidan, det går!
    Drog av drivaxlarna från motor och låda med glidhammare runt medbringaren.
    Tänk på att tömma växellådan innan, annars töms den när axlen dras ut.
    Töm även olja och kylarvatten
    Lossa följande:
    * Remhjulet, annars kommer inte motorn upp.
    * Slangarna till oljefilteradapter
    * Servopump
    * Växelspak, lås spak och lådan i 4:ans växel innan så är den synkad när den sätts ihop igen.
    * Kopplingsslangen på lådan, Lufta slaven innan återmontering om lådan lossas från motorn, lättare att lufta systemet då.
    * Momentstag(en)
    * Bakre motorfäste
    * Växellådsfäste
    * Ac pump
    * IC slangen till turbo
    * 5 st vattenslangar
    * Kablaget till Trionicboxen
    * Avgassytemet från turbo
    * Fuelrail
    * Batteri och batterilåda

    Lossa fästena både från motor och bil, betydligt lättare då!
    Lyft motorn upp i 45 graders lutning med lådan nedåt.

    Lycka till.

    Har du fyrpunkts lyft så tar du såklart motorn nedåt!
    Jag var i ett vanligt trångt villagarage.
    SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower -06 BSR Steg 1

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 102
    Medlem#
    10604
    Hur mycket olja kan man räkna med rinner ur lådan om man inte tömt den innan? När man vinklar & lyfter uppåt alltså. Tänkte tömma först men det är lögn i helsike att få upp avtappningspluggen när den sitter så illa till. Testat med bits plus blocknyckel mm.
    Känns lättare att ställa ett kärl under...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Lyfta eller sänka motor? Saab 9-3 2.0T -01
    Av Jakob93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 22:03
  2. Lyfta motor Ng900
    Av Chaoz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 22:03
  3. Lyfta ur motor.
    Av Carl Arwidsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 09:55
  4. Lyfta motor ur 9k -95.
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 09:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •