Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vin och brum från bakre högtalare (EJ slutsteg)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Vin och brum från bakre högtalare (EJ slutsteg)

    Har fått konstiga ljud från den bakre vänstra högtalaren. Det dyker upp när man haft igång stereon i typ en kvart eller så. Det är något slags brum (hörs precis som jordbrum, följer nämligen inte volymen) och hörs i lägre hastigheter. Stänger jag av stereon (Saab original audio system med separat cd-spelare), så försvinner det direkt. Sätter jag sedan igång den kommer samma ljud tillbaka efter cirka 10 minuter. Kan det ha med elantennen att göra?
    Idag märkte jag dessutom att efter brummandet har uppstått så får jag ett svagt, vinande ljud som följer motorns varvtal (generatorvin?). Problemen uppstod helt plötsligt utan att jag hade gjort något alls.

    Har sökt runt på forumet och hittat folk med liknande problem, men de har alla haft nyinstallerade slutsteg.. Kan det kanske vara bränslepumpen? Bilen, en a50 2.3t, har snart gått 14 000 mil.

    Tacksam för hjälp och tips
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Du har steg i bilen sitter under passagerar stolen.
    Testa att jorda om steget annars finns det anstörnings skydd att köpa för ca 300:- på BRL, MDS eller liknande butik.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Du har steg i bilen sitter under passagerar stolen.
    Testa att jorda om steget annars finns det anstörnings skydd att köpa för ca 300:- på BRL, MDS eller liknande butik.
    Vet mycket väl om att jag har slutsteg under passagerarstolen, men då detta suttit där under alla bilens mil är det inte direkt det första jag misstänker.

    Det som stör mig lite är att det endast kommer från en högtalare, samt endast uppträder när något blivit varmt (?)..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    22
    Låter helt klart som ett jordfel ( ground-loop )
    Som beror på att steget får flera jordpunkter - det kan bero på att till exempel stegets jordsladd fått dålig kontakt, mycket troligt om steget suttit där länge? testa att dra en grov jordsladd, göra rent anslutningarna, m.m.
    Att det kommer först efter ett tag, kan bero på just att steget blir varmt, och jobbar lite annorlunda.

    ...bara en teori, men börja med att kolla jordpunkter!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    279
    Citat Ursprungligen postat av loial
    Låter helt klart som ett jordfel ( ground-loop )
    Som beror på att steget får flera jordpunkter - det kan bero på att till exempel stegets jordsladd fått dålig kontakt, mycket troligt om steget suttit där länge? testa att dra en grov jordsladd, göra rent anslutningarna, m.m.
    Att det kommer först efter ett tag, kan bero på just att steget blir varmt, och jobbar lite annorlunda.

    ...bara en teori, men börja med att kolla jordpunkter!
    kolla upp avstörnigsskyddet på generatorn
    Min Ferrari röda Saab
    http://www.garaget.org/?car=35925

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av Lindströmaren
    Citat Ursprungligen postat av loial
    Låter helt klart som ett jordfel ( ground-loop )
    Som beror på att steget får flera jordpunkter - det kan bero på att till exempel stegets jordsladd fått dålig kontakt, mycket troligt om steget suttit där länge? testa att dra en grov jordsladd, göra rent anslutningarna, m.m.
    Att det kommer först efter ett tag, kan bero på just att steget blir varmt, och jobbar lite annorlunda.

    ...bara en teori, men börja med att kolla jordpunkter!
    kolla upp avstörnigsskyddet på generatorn
    Hur och var hittar jag det?
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Lindströmaren
    kolla upp avstörnigsskyddet på generatorn
    Nu blev jag nyfiken...

    Jag har nämligen under alla år jag ägt min 9000 tänkt att det där jädrans generatorvinet skulle man försökt fixa bort nån gång så att man kunde lyssna på CD/radio ibland..... och nu när jag ändå skulle byta ett par instrumentbelysningslampor så växte det omärkligt till Stora Stereofixeriet.

    Är ju en original fabriksinstallation, som synbarligen ingen pillat med förrän nu. Rimligen ven det inte när det var nytt så nånstans har ett fel uppstått.

    Det där avstörningsskyddet då.... hur och var?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Slutsteg & Högtalare ?
    Av saab9000turbo-92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 21:28
  2. Bakre högtalare OG900 3D -90?
    Av Turbovin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 21:41
  3. Högtalare slutsteg
    Av nijetreluft i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •