Visa resultat för omröstning: Bästa köpet?

Antal röster
108. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 900

    1 0,93%
  • 900 ng

    1 0,93%
  • 9-3

    7 6,48%
  • 9-3 ng

    15 13,89%
  • 9000 (årsmodell 95 och nyare)

    24 22,22%
  • 9-5

    60 55,56%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Mest SAAB för pengarna?

  1. #1

    Mest SAAB för pengarna?

    Jag funderar på att skaffa en "gammal" beg SAAB.

    Nu till frågorna..
    Vilken får man bäst bil för pengarna?
    vilken är mest problemfri, vilken får man mest utrustning för pengarna, vilka brukar hålla mest mil?

    dvs är det bättre att inhandla en 9000 cse/cde än en tidig 95 med ungefär samma mil.


    slänger in en omröstning också. motivation till svaret också tack..
    /Qlunken

  2. #2

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    95 efter typ 07 extremt prisvärda, mycket utrustning och runt 10k mil.
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    När du ställer en sådan fråga är det ju väldigt bra att ange vad du tänkt ge för din bil! Gäller det 20000kr eller 100000kr, svaret på din fråga kan ju variera ganska kraftigt beroende på vilken summa bilen får kosta!

  4. #4

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Vi pratar bil om max 20.000kr

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    För dom pengarna så går ju ng9-3 bort. Men det klart hittar du en fungerande till det priset så måste ju den vara mest prisvärd

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Hej,

    Skicket på objektet betyder mera än vilken bilmodell du väljer, i den prisklassen....

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    470

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    skulle säga 9-5 -05 om du hittar en fin till priset av 20.000

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    En 9-5 inom spannet för oilsludgeproblem men med bytt motor. Konstigt nog brukar bytt motor inte påverka beg-priset något större. Jag försökte för flera år sedan få ett inbytespris från en volvohandlare. Han försatte muttra om motorproblem även fast jag stod och berättade att motorn var bytt sedan 1000mil. Men ändå, tyckte han...
    Fredrik J

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    367

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Jag köpte för tre veckor sen en 9-3 2.0T ss vector 2006 för 66.500 :- det var prisvärt.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    og9-3 är en av de säkraste bilarna på marknaden, rymlig och lättlastad eftersom det är en halvkombi, pålitlig och driftsbillig. Allt det till ett mycket lågt pris. Det finns fortfarande många välskötta bilar med få ägare på marknaden.
    Jag råkade av en slump hitta en sån med lågtrycksturbo och aut i kanonskick utan rost ens i hundbenet och den har gått helt perfekt åt mig i två år nu. Fjäderbenen fram har jag behövt åtgärda men det kan jag stå ut med.
    Priset; i närheten av en EU moppe ungefär.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    9000 95-98 med lättryckare, CSE är oslagbar gällande utrymme både bagage o passagerare.
    Och SÅ mycke säkrare är inte og9-3 i jämförelse.
    Kvalitetsproblemen med halvoplarna är för många och det tycker inte jag är prisvärt.

    Så länge det finns fräscha 9000 till liten peng så fortsätter jag köra sådana.

    Dessutom behöv inga antisladdsystem då bilen som sådan är stadig som ett lok på räls oavsett väglag. ABS är däremot nödvändigt ibland.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Som konsument och SAAB älskare så tycker jag 9-5 från -04 och framåt är sjukt prisvärd.
    Visst utrustningen kanske inte är lika bra efter sista faceliftet men trots det får man mycket bil för pengarna
    Jag är dö-nöjd med min 9-5 2.2TID även fast den har tråkig motorkaraktär. Fick i mina ögon ett skambud från en bilhandlare om 28.500kr som inbytesbil mot en 9-7x 4.5l V6. Och då var prisförslaget om den hade gått 20.000mil. Min har gått närmare 26 tusen...
    Med andra ord får man en säker bil som enligt mig har en hållbar konstruktion... enda minuset är väl motorkaraktären och skatten. Fast det kan man leva med.

    Om man inte bryr sig så mycket om säkerheten utan bara vill ha mycket bil för pengarna som samtidigt är hållbar så lägger jag min röst på 9000 A50.

    Det här är ur en amatörs synvinkel
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    170

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Gamla 900: Billig men ganska omodern. Köp endast 16 ventilars motor är mitt tips om du inte vill tanka hela tiden.

    900 ng: Stora rostproblem i dörrar och hundben/bakskärmar. Mycket andra problem men ganska hållbara motorer.

    9-3. Bättre bil än 900 men fortfarande riktigt stora rostproblem. Ingen bil att välja om man vill slippa rost. T7 motorn kan få problem med oilsludge.

    9000. Omodern men stabil bil, rost i nederkant av dörrar och framskärmar är nog standard.

    9-5. Oilsludgeproblem på endel. Klart bästa rostskyddet av Saab i denna prisklass. 9-5 är helt klart mest prisvärda bilen för drygt 20000 kr.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 326

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Jag letade vinterbil i slutet av Augusti och valet föll på 9000.
    Varför det blev just en 9000 beror på dess komfort, storlek, krocksäkerhet, lastutrymmen och väldigt lätt att skruva med.

    Hittade tillslut en 9000CSE -95 26000mil för 4500:- med fungerande ACC, fixade helljuset och varningsblinkersen sedan gick den igenom SBP med blankt papper

    Gillar bilen skarpt!

    /Jonas

  15. #15
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    710

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    9-5.

    Slår ett litet slag för gamla "Griffin" dvs 3liters V6'an. Garanterat fri från OilSludge.

    Det finns visst en del man skall passa sig för, men kör man mycket landsväg får man en bra bil för pissepengar som endast drar aningen mer än en Aero.

    200 Hk med en fin balans och bra elasticitet. Trivs utmärkt på motorvägen. Törstig i staden.

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Skicket på objektet betyder mera än vilken bilmodell du väljer, i den prisklassen....
    Håller helt med.

    Några saker:
    1) Det som dödar en bil är rost. Alla bilar där rosten fått fäste är dåliga köp.
    2) Bilar som är 5-15 år gamla finns det gott om billiga delar på skroten till, bra ur underhållssynpunkt.
    3) Nyare bilar har generellt mer komplicerade system (och mer finesser), är dyrare och jobbigare att underhålla.

    Så, jag skulle säga 9000, 900ng, 9-3 eller 9-5. 9-5 är bekvämast och den givna motorvägskryssaren, men kan vara svår atthitta i den prisklassen. Har även bäst grundkvalité. 9000 har färre saker som går sönder, minst lika stor, färre saker som kan gå sönder men går sönder lite oftare, kommer på ett ut. 900ng och 9-3 är mer felbenägen, men skillnaderna är mindre än mellan bra och dåliga bilar. I största allmänhet lyster katastrofdyra reparationer normalt med sin frånvaro, med undantag av oil-sludge haverier (men de går att undvika med korrekt service) samt AC (detta är dyrt,och ungefär lika frekvent, på ALLA bilar oavsett märke).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 250

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Skicket på objektet betyder mera än vilken bilmodell du väljer, i den prisklassen...
    Instämmer ...
    Men spontant hade jag nog inriktat mig på att kika på ng900/og9-3 eller en senare årsmodell av 9000.

    Det finns ofta tråkiga anledningar bakom prissättningen på de absolut billigaste 9-5:orna.
    Det gör det förvisso ofta, men jag upplever ändå att det är bättre odds att göra bra fynd på övriga tre.
    Senaste tiden har det dykt upp ett par 9-3 Aeros som både ser och enligt annonstext verkar vara riktigt trevliga för strax över 20.000 kronor.

    Själv gav jag 14.000 kr för en skattad och besiktigad og9-3 2,0t Coupé med fungerande ac och 20.000 mil på mätaren.
    Har inte ångrat mig än ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    I största allmänhet lyster katastrofdyra reparationer normalt med sin frånvaro, med undantag av oil-sludge haverier (men de går att undvika med korrekt service)
    Minska risken för kanske men inte undvika. Jag har personlig erfarenhet av en välservad 9-5 som drabbades av oilsludge. Köper man en 9-5 98-04 ska man som köpare (och säljare) räkna med att man kan drabbas helt oavsett servicehistorik. Bilarna ska helt enkelt vara billigare än bilar som fått nya motorer och samtidigt uppgraderad vevhusventilation på förlängda garantin.
    Fredrik J

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    9000 är faktiskt en helt otroligt bra bruksbil.
    Pålitlig, robust, fantastisk komfort och bra utrymmen. Dom fel som finns är "ärliga" fel som ofta är lätta att felsöka och hyfsat billiga att åtgärda. Lite udda design kanske, alla gillar inte utseendet, men på en bruksbil borde det spela mindre roll. Går man på dom mer utrustade modellerna som CSE eller Aero får man bilar som verkligen har allt, även jämfört med moderna bilar.
    Man kan få en riktigt bra bil för skitpengar.

    9-5 är en familjefraktare av rang. Stor, säker, enorma utrymmen. Ett landsvägslok som man gärna åker långt i.
    I dagsläget kostar dom verkligen ingenting med tanke på hur mycket bil man egentligen får för pengarna, ska du hitta något liknande från andra märken får du nog dubbla eller tom tredubbla priset.
    Nackdelen är väl risken med oilsludge. Kända fel är veka bussningar lite överallt, rost på hundbenen, dåliga dämpare (framförallt på kombi), samt att AC'n ofta får problem med trasiga plastdetaljer i ventilationssystemet. Det mesta går att fixa hyggligt billigt om man är villig att skruva lite själv, och i gengäld får man en riktigt bra bil för billiga pengar.

    ng900/og9-3 är nog främst för den som vill ha en rolig bil. Min 9-3 Aero är fantastiskt rolig att köra när man är på bushumör, men på långresor tar jag mycket hellre 9-5'an.
    Högt vägljud och bullrig kupe samt varningstecken för rost. I övrigt en riktigt rolig bil som uppmuntrar till aktiv körning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Mest SAAB för pengarna?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    ng900/og9-3 är nog främst för den som vill ha en rolig bil. Min 9-3 Aero är fantastiskt rolig att köra när man är på bushumör,
    Fantastiskt rolig att köra? Nu var det ett par år sedan jag körde en men jag minns den som helt värdelös på vägen. När 900 kom -94 trodde jag allvarligt att det var något fel på exemplaret jag körde. Min gamla Mazda var en sportbil i jämförelse.
    og9-3 Viggen är förövrigt den enda bil jag kört som jag nästan la i diket under acceleration på rak väg. Begreppet övermotoriserad fick en helt ny innebörd.
    Jag har visserligen inte provat något uppgraderat exemplar. Kanske har du skruvat dit andra grejor på din bil...
    ng9-3 är något helt annat.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Är den här bilen värd pengarna? Saab 9000 CSE -95
    Av Reagger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 12:46
  2. Hos vilken trimfirma får man mest för pengarna ?
    Av S4_pojken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 22:21
  3. Vart går pengarna på en ny SAAB? Handlar-%?
    Av turbo4ever i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 11:47
  4. Fälg & Däck till 9000 - mest för pengarna ?
    Av Brandten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 11:10
  5. Vilka bussningar "ger" mest för pengarna ? (ng900)
    Av MagicMike i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •