Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: inte impad av 9-5 aero 05 250hk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    sörmland
    Inlägg
    59

    inte impad av 9-5 aero 05 250hk

    jag har köpt en 9-5 aero sp combi -05
    250hk 5vxl
    jag är inte särskilt imponerad av acc eller någe
    men det kanske inte är så mycket
    hade en 9-3 230hk förrut tyckte den gick bättre
    kanske måste trimmas lite 300hk för det skall kännas någe
    teknikens värld hade ju test mot volvo v70r ju
    saaben hade ju inte 250hk som är sakt
    ju fler som tycker likadant och
    som kan rekomendera nån bra saabtrimmare
    stefan.
    saab 9-5 aero -05 kanon

  2. #2
    Det va en lång och svårläst mening....

    Hur som helst 9-5:an "maskerar" accelerationen en hel del jämfört men 9-3an. Jag upplevde samma sak när jag bytte upp mig till 9-5. En bra trimmare...tja Hirsch kanske.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 164
    Hej,

    Det som gäller om du vill ha kvar fabriksgarantin är Hirsch 280 hk/400 Nm. Kostar runt 40.000 kr.

    Sen är det ju så att en helt ny bil är lite "kärv" och inte släpper förrän efter några hundra mil. Kanske skall vänta efter det?

    Har du automat eller manuell?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 923
    Man kan bli lite lurad på motorkaraktären oxå, känns kanske inte så mycket men händer mer än man tror.
    Märks vid omkörningar... går rätt snabbt!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    sörmland
    Inlägg
    59
    manuell låda
    200mil på mätaren
    kanske släpper efter ett tag
    nordic hur är dom nån som har provat deras
    300hk paket
    saab 9-5 aero -05 kanon

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 105
    Handlar det inte lite om att det är komfort... en gammal bil som är fwd med dåliga dämpare och fjädrar, "reser" mer på sig än en ny med styvare kaross och nyare dämpare och fjädrar
    Därav på den gamla bilen kan man få bilden av att det går uttahelvete men i själva verket så går det inte särskilt fort!

    Sen att Saab har lagt effekten/vridet jämt över registret, dvs ingen direkt "ketchup-effekt".
    Anders Vikström
    PSE II

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Stefan.S
    manuell låda
    200mil på mätaren
    kanske släpper efter ett tag
    nordic hur är dom nån som har provat deras
    300hk paket
    Stefan , ärligt nu.
    Bilen har gått 200 mil.
    Undra om bilen kommer köras in, innan du har kört sönder den

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 824
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av Stefan.S
    manuell låda
    200mil på mätaren
    kanske släpper efter ett tag
    nordic hur är dom nån som har provat deras
    300hk paket
    Stefan , ärligt nu.
    Bilen har gått 200 mil.
    Undra om den bilen kommer köras in, innan du har kört sönder den
    Ähh, Nordic har väl maskingaranti. Bara att handla och klaga ifall det går sönder... Iof gäller det kanske bara steg1....


    Annars håller jag med Stefan. 9-5 Aero saknar minst 50hk för att kännas som Saabs kraftpaket.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    sörmland
    Inlägg
    59
    jadå det är lungt kör ganska lungt ändå
    lite besviken ändå på accet men man vänjer sig väl
    är pedant som bara den.
    förresten så säljer jag olja castrol olja slx 115kr lit
    rs 105kr lit magnatec 95kr lit
    bilen körs inte bara av mig utan av frugan mest
    har ju firmabilen att åka med

    finns dom som kör värre än mig
    saab 9-5 aero -05 kanon

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 164
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Annars håller jag med Stefan. 9-5 Aero saknar minst 50hk för att kännas som Saabs kraftpaket.
    Visst är det så, men det är ju "ingen konst" att locka fram 300 hyfsat driftsäkra hk med lite småpill...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 824
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Annars håller jag med Stefan. 9-5 Aero saknar minst 50hk för att kännas som Saabs kraftpaket.
    Visst är det så, men det är ju "ingen konst" att locka fram 300 hyfsat driftsäkra hk med lite småpill...

    Mvh

    KK

    Dryga är då garanti biten. Lite jobbigt att börja pilla för tidigt och Hirsch prylar är sjukt dyra. Man får ju fasiken en riktigt rolig bil för dessa pengar.

    Annars är nog just 300hk i en Aero precis vad man behöver. Fortfarande skapligt orginal men samtigt det där lilla extra som gör att det känns.

    Du ser väl själv hur svårt du har haft att kasta in nya prylar i bilen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 164
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Dryga är då garanti biten. Lite jobbigt att börja pilla för tidigt och Hirsch prylar är sjukt dyra. Man får ju fasiken en riktigt rolig bil för dessa pengar.

    Annars är nog just 300hk i en Aero precis vad man behöver. Fortfarande skapligt orginal men samtigt det där lilla extra som gör att det känns.

    Du ser väl själv hur svårt du har haft att kasta in nya prylar i bilen.
    Ja, visst sjutton är det svårt att trimma sönder en bil med garantin kvar. Det känns inte riktigt bra på nåt sätt. Försökte ju få tag i en Hirschsats, men det blev nobben av Thn.

    Min garanti går dock ut 26/11...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 824
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Dryga är då garanti biten. Lite jobbigt att börja pilla för tidigt och Hirsch prylar är sjukt dyra. Man får ju fasiken en riktigt rolig bil för dessa pengar.

    Annars är nog just 300hk i en Aero precis vad man behöver. Fortfarande skapligt orginal men samtigt det där lilla extra som gör att det känns.

    Du ser väl själv hur svårt du har haft att kasta in nya prylar i bilen.
    Ja, visst sjutton är det svårt att trimma sönder en bil med garantin kvar. Det känns inte riktigt bra på nåt sätt. Försökte ju få tag i en Hirschsats, men det blev nobben av Thn.

    Min garanti går dock ut 26/11...

    Mvh

    KK

    Så efter det blir det bondtrim, pysventil, stort blått filter och en skruvmejsel genom ljuddämparn? :
    Är enda sättet att få tag i Hirsch programvara att beställa rakt från Hirsch?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 164
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Så efter det blir det bondtrim, pysventil, stort blått filter och en skruvmejsel genom ljuddämparn? :
    Är enda sättet att få tag i Hirsch programvara att beställa rakt från Hirsch?
    Nja, men det blir nån GT40-snurra som jag köpt billigt av en kille på Zatzy, blåeloxerad öppen dump (den som mappar får väl lösa det där att den dumpar ut uppmätt luft), dubbla rader originalspridare, schyssta Mahlekolvar från Dalhems, stort öppet filter med tratt i vänster strålkastare och lite annat smått och gott. Och så blir det Unichip förstås.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 431

    Re: inte impad av 9-5 aero 05 250hk

    Citat Ursprungligen postat av Stefan.S
    jag har köpt en 9-5 aero sp combi -05
    250hk 5vxl
    jag är inte särskilt imponerad av acc eller någe
    men det kanske inte är så mycket

    hade en 9-3 230hk förrut tyckte den gick bättre
    kanske måste trimmas lite 300hk för det skall kännas någe
    teknikens värld hade ju test mot volvo v70r ju
    saaben hade ju inte 250hk som är sakt
    ju fler som tycker likadant och
    som kan rekomendera nån bra saabtrimmare
    stefan.
    Man ska väl inte överskrida 4000 rpm föränn efter 300-500 mil?!
    Ett tips är att ta det lungt de första 500 milen. Har du verkligen gjort fullgas acceleration med en bil som bara har rullat 200 mil?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    172

    Re: inte impad av 9-5 aero 05 250hk

    [quote=Johan M]
    Citat Ursprungligen postat av "Stefan.S":3jmv5i4j
    jag har köpt en 9-5 aero sp combi -05
    250hk 5vxl
    jag är inte särskilt imponerad av acc eller någe
    men det kanske inte är så mycket

    hade en 9-3 230hk förrut tyckte den gick bättre
    kanske måste trimmas lite 300hk för det skall kännas någe
    teknikens värld hade ju test mot volvo v70r ju
    saaben hade ju inte 250hk som är sakt
    ju fler som tycker likadant och
    som kan rekomendera nån bra saabtrimmare
    stefan.
    Man ska väl inte överskrida 4000 rpm föränn efter 300-500 mil?!
    Ett tips är att ta det lungt de första 500 milen. Har du verkligen gjort fullgas acceleration med en bil som bara har rullat 200 mil?[/quote:3jmv5i4j]

    Det skall väl inte vara några som helst problem att överskrida 4000rpm och trampa full gas nån gång då och då, men att ligga med plattan i mattan 0-200 är väl kanske inget jag skulle göra, även fast det med största sannolikhet inte skulle göra något.

    Mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    260
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Så efter det blir det bondtrim, pysventil, stort blått filter och en skruvmejsel genom ljuddämparn? :
    Är enda sättet att få tag i Hirsch programvara att beställa rakt från Hirsch?
    Nja, men det blir nån GT40-snurra som jag köpt billigt av en kille på Zatzy, blåeloxerad öppen dump (den som mappar får väl lösa det där att den dumpar ut uppmätt luft), dubbla rader originalspridare, schyssta Mahlekolvar från Dalhems, stort öppet filter med tratt i vänster strålkastare och lite annat smått och gott. Och så blir det Unichip förstås.

    Mvh

    KK
    pheetazte äääron på yatzy sen


    (förlåt mig för spammandet)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 165
    Stefan.S> Ja vad ska man säga...............Vad är impad i ditt fall?

    Min bil är uttagen i juni, är väl inkörd (vad det nu är, det är ju upp till var och en vad som är väl). Jag är "impad" (ja lite fel ord kanske )om man jämför med liknande bilar som är original, ta vilket märke som helst....Draget finns där.....

    Kan tydligen skilja lite från bil till bil, kör in din ordentligt, återkom sedan.

    Jämför bara med "rätt saker", klart som f*n att 300 hk drar på skapligt.

    Perr får väl också berätta sin historia.
    ESP

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Men, alltså, provkörde du inte bilen innan köpet?
    Ska vi stämma in i en allmän klagokör över Saabs alla fel och brister?
    Räcker det inte med att GM gjort Opel av allting?

    En bil med karaktär och känsla, det är den gamla klassiska [b]900 Turbon[/a].
    Köp en sådan och spara 9-5:an till vinterhalvåret
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699

    Re: inte impad av 9-5 aero 05 250hk

    Citat Ursprungligen postat av Stefan.S
    jag har köpt en 9-5 aero sp combi -05
    250hk 5vxl
    jag är inte särskilt imponerad av acc eller någe
    men det kanske inte är så mycket
    hade en 9-3 230hk förrut tyckte den gick bättre
    kanske måste trimmas lite 300hk för det skall kännas någe
    teknikens värld hade ju test mot volvo v70r ju
    saaben hade ju inte 250hk som är sakt
    ju fler som tycker likadant och
    som kan rekomendera nån bra saabtrimmare
    stefan.
    Åk till Maptun o lägg på lite vridmomnet 2300-4200rpm , 7-10% kanske?


    Mvh Marko

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero -01 med 250hk??
    Av Tias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 19:15
  2. Platt TV -inte så impad av bildkvaliten
    Av H-M i forum Off Topic
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2010-10-23, 00:08
  3. 9-5 2,3t 220hk vs aero 250hk
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 18:32
  4. passar aero 250hk turbo på en 2.3t 185 hk -02?
    Av Bisk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 23:36
  5. Vad har ni för tider 100-150 med 9-5 aero 250hk?
    Av Turbo-Jensa i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 13:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •